Hyppää pääsisältöön

Tiesitkö tämän kananmunasta?

kananmuna
kananmuna Kuva: Yle, Tero Kyllönen kananmuna

Kyllä. Kananmuna sisältää kolesterolia moninkertaisen määrän lihaan nähden. Mutta tiesitkö, että ravinnosta saadun kolesterolin vaikutusta ei pidetä enää niin ratkaisevana veren kolesterolipitoisuuden kannalta? Kuoren sisälle kätkeytyykin koko joukko hyviä terveysvaikutuksia!

Kananmunan osuus suomalaisten kovan rasvan saannista on vain prosentin luokkaa, joten kolesterolipommina tunnettu uuden elämän symboli ansaitsee ehdottomasti uuden lempinimen!

Perusterveen ei kananmunaa tarvitse siis vältellä, vaan munia voi pistellä tuoreiden arvioiden mukaan hyvillä mielin ainakin neljä viikossa. Kuitenkin viimeisimpien ravitsemussuositusten mukaan hyvä määrä kananmunaa on kahdesta-kolmeen kappaletta. Eli aivan yksituumaista vastausta sopivasta munamäärästä on vaikea antaa. Monet kehuvatkin nauttivansa kananmunia paketillisen viikossa ilman minkäänlaisia ongelmia. Jos kuitenkin kananmunassa olevaa rasvaa haluaa vältellä, voi keltuaisen jättää syömättä. Näin myös Sydänliitto ohjeistaa riskiryhmään kuuluvia.

Kananmunan valkuainen sisältää pääasiassa vettä ja proteiinia, mutta myös joitain kivennäisaineita. Keltuaisessa puolestaan on rasvan ja proteiinin lisäksi kaikkia rasvaliukoisia vitamiineja ja niin ikään kivennäisaineita.

Kananmunan ravintoarvot (100 g, kuoreton)

energia 143 kcal
hiilihydraatti 0,3 g
rasva 10,3 g
proteiini 12,5 g

Virkistävä kananmuna

Kananmuna sisältää B-vitamiinen ryhmään kuuluvaa koliinia. Koliinilla tiedetään olevan hyvä vaikutus niin hermostollemme kuin verisuonillemmekin.

Ja tiesitkö, että kananmunan valkuainen voi toimia verenpaineen alentajana ja taistelussa tiettyjä virustauteja vastaan? Se vapauttaa kehoon myös oreksiinia, jolla on virkistävä ja ruokahalua lisäävä vaikutus.

Keltuaisen luteiini on puolestaan silmille hyväksi. Se pienentää silmänpohjan ikärappeuman ja harmaakaihin riskiä. Vaikka tämän ihmeaineen määrä kananmunassa on pieni, imeytyy se tehokkaammin kuin vaikkapa vihreistä kasviksista saatu luteiini. Samainen aine antaa kananmunan keltuaiselle sen kauniin värin.

Kananmunat ovat edullista ravintoa, joita voi käyttää monipuolisesti niin ruuanlaitossa kuin leivonnassakin. Se on myös oiva vaihtoehto lihalle ja kalalle.