Hyppää pääsisältöön

Lihankäsittelijä-miehen pöydässä nainen on jälkiruoka

Cornelis Cornelisz van Haarlem – De bruiloft van Peleus en Thetis
Vaatteet vähenee, pidot paranee! Cornelis Cornelisz van Haarlem – De bruiloft van Peleus en Thetis Kuva: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:WLANL_-_legalizefreedom_-_De_bruiloft_van_Peleus_en_Thetis.jpg syödään ensin!

Nainen ei saa pitää makkarasta, eikä syödä paljoa, eikä juoda olutta, eikä tilata tuhteja liharuokia. Nainen syö salaattia ja hedelmiä. Nainen juo viiniä tai siideriä. Nainen tilaa ravintolassa kalaa tai kanaa. Mies rakastaa olutta. Mies syö lihaa ja grillaa. Mies syö pasta-annoksen, jossa on yli 10000 kaloria. Syödään ensin! –sarjan viikon valinta kertoo, miten ruoka ja sukupuoli kuvataan kuvataiteessa kautta historian.

Ruokaan ja syömiseen liittyy äärimmäisen sukupuolittuneita käsityksiä. Ajattelun juuret ulottuvat pitkälle historiaan. Selasin läpi yli 300 ruokaa ja syömistä kuvaavaa taideteosta antiikin ajalta 1900-luvulle. Vaikka nykytaide usein purkaakin luutuneita käsityksiämme, on viesti ruoan ja sukupuolen suhteesta ollut selvä ja muuttumaton satojen vuosien ajan.

Nicolaes Maesin maalaus, jossa nainen kuorii palsternakkaa
Nicolas Maes (1634-1693): Eine Frau, Kratzen Pastinaken, mit einem Kind, stehenden von ihrem. Nicolaes Maesin maalaus, jossa nainen kuorii palsternakkaa Kuva: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nicolaes_Maes_007.jpg syödään ensin!

Istuva nainen laittaa ruoan

Kun maalauksien nainen on tekemisissä ruuan kanssa, hän useimmiten valmistaa sitä. Naiset perkaavat, kynivät, pilkkovat, kuorivat, keittävät ja ostavat ruokaa.

Ruokaa laittava nainen kuvataan tyynenä ja nöyränä, rauhaa huokuvana äitihahmona. Hämmentävän usein ruokaa laittavat naiset kuvataan istuma-asennossa - huolimatta siitä, että ainakin oman kokemukseni mukaan ruuanlaitto on suurimmalta osin seisomatyötä. Istuminen korostaa naisen staattisuutta ja pysyvyyden vaikutelmaa. Erityisen usein istualtaan ruokaa laittaviin naisiin törmää 1500- ja 1600-luvun maalauksissa, jolloin keittiö ja torinäkymien kuvaaminen oli muodikasta.

Jos käsitellään lihaa, tarvitaan miestä

Annibale Carraccin maalaus teurastamosta
"Haluutsä nähdä kuinka iso mun veitsi on?" Annibale Carraccin Teurastamo (1580) Annibale Carraccin maalaus teurastamosta Kuva: Wikimedia commons syödään ensin!

Maalaustaiteen miehet eivät ruokaa laita, ellei kyseessä ole lihan valmistus. Lihankäsittelijä-mies kuvataan dynaamisena toimijana. Paras, joskaan ei ainoa, esimerkki aiheesta on Annibale Carraccin maalaus teurastajista vuodelta 1580. Kuvassa seisoo kaksi miestä katosta roikkuvien ruhojen ympäröiminä. Molempien asento on jäntevä, aivan kuin hetkenä minä hyvänsä toimintaan ampaiseva.

Vanhempi mies pitelee kinkkua ja katsoo suoraan katsojaan. Nuorempi mies, on keskittynyt vyötäisillään roikkuvaan veitseen. Nuoren miehen lantio on eteenpäin työntynyt ja käsi vetää esiin sepaluksen kohdalla roikkuvaa veistä. Asento on röyhkeän eroottinen. Katsojan mielessä veitsi vertautuu fallokseen ja lihan käsittely penetraatioon.

Naisen keho muuttuu lihaksi

Taiteilija Johanna Lemettinen kommentoi maalauksissaan miehen, naisen ja lihan suhdetta. Teoksissa Liha ja Ruho vuodelta 2011 makaa alaston naisvartalo kippurassa valkoisella kaakelilattialla. Nainen on kuvattu niin, että lihakset ja luut erottuvat ihon läpi. Kuvaustapa tuo mieleen maalaukset teurastamoista ja lihakaupoista.

Naisen keho muuttuu lihaksi ja ruhoksi, joksikin joka odottaa käsittelyä. Kuvissa ei ole läsnä miestä, mutta katsoja liittää miehen mukaan alitajuisesti. Nainen on joko ruho, joka odottaa käsittelyä tai lihaa, jonka mies on juuri käsitellyt. Kaakelilattia korostaa mielleyhtymiä teurastamoon.

Miehet remuavat ja syövät yhdessä

Pirosmanin maalaus Juhlat
"Skål, hyvät herrat! Pirosmanin Juhlat vuodelta 1909 Pirosmanin maalaus Juhlat Kuva: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Eating_in_paintings#/media/File:Celebration._Pirosmani.jpg syödään ensin!

Maalaustaiteen miehet syövät ryhmässä ja mielellään keskenään. Ilmiö toistuu teoksissa, jotka kuvaavat Raamatun viimeistä ehtoollista ja erilaisissa pitoja kuvaavissa maalauksissa.

Miehet ovat keskenään syödessään yleensä meluisia ja remuavia. Ruokalajit ovat runsaat ja viini virtaa. Usein teokset on kuvattu hetkestä, jolloin ilo on ylimmillään.

Jos syövät miehet kuvataan vakaviksi, on yleensä kyse tärkeistä ja historiallisesti merkittävistä asioista. Näissä maalauksissa vietetään Jeesuksen viimeisiä hetkiä tai ollaan jonkin tärkeän valtiollisen sopimuksen äärellä, tehdään päätöksiä sodasta tai rauhasta.

Nainen syö perheen kanssa tai yksin

Claude Monet'n maalaus aamiainen (1868)
Claude Monet'n maalaus Aamiainen (1868) Claude Monet'n maalaus aamiainen (1868) Kuva: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Monet_-_Das_Fr%C3%BChst%C3%BCck.jpg syödään ensin!

Yleensä maalaustaiteen naiset syövät perheen kanssa tai yksin. Edustavana esimerkkinä olkoon Claude Monet’n maalaus Aamiainen vuodelta 1868.

Maalauksessa on äiti taaperoikäisen lapsen kanssa aamiaispöydässä. Tunnelma on seesteinen ja rauhallinen. Lapsensa puoleen kääntynyt äiti huokuu rauhaa ja lempeyttä. Hän selvästi nauttii tästä yhteisestä hetkestä.

Toisella puolen pöytää on myös paikka perheen isälle. Tämän voi päätellä lautasen viereen taitellusta sanomalehdestä Tyhjä paikka tuo maalaukseen sen tyyneydestä huolimatta tietyn odotuksen tunteen. Kohta isä saapuu ja porvarillinen perheidylli on valmis ja täydellinen.

Sama tyyneys toistuu muissakin syöviä naisia esittävissä teoksissa. Perheen ympäröimä nainen edustaa pysyvyyttä ja turvaa.

Eduard Manet'n maalaus Le Dejeuner sur L'herbe
Eduard Manet'n maalaus Le Dejeuner sur L'herbe Kuva: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C3%89douard_Manet_-_Le_D%C3%A9jeuner_sur_l%27herbe.jpg syödään ensin!

Nainen on jälkiruoka

Maalauksissa, joissa naiset ovat päässeet mukaan pitopöytään, heidät kuvataan lähes poikkeuksetta erotisoiden. Asennot ovat keimailevia. Usein naiset kuvataan pöydän ylle tavalla tai toisella kaartuneina, ikään kuin he asettaisivat itsensä tarjolle.

Hämmentävin esimerkki tästä on Édouard Manet’n maalaus Lounas nurmikolla vuodelta 1863. Kuvassa piknik-lounaasta nauttii kaksi täysissä pukeissa olevaa herraa, joiden seurassa istuskelee alaston nainen.

Lähes yhtä räikeänä asetelma näkyy eri aikoina maalatuissa majatalojen kuvauksissa. Niissä olut virtaa ja ruokapöytään istuneen vieraan polvelle istutetaan jo alkupaloiksi rehevällä povella varustettu neito.

Viettelyksille altis aistiolento

Amandines de Provence, Leonetto Cappiellon juliste
"Oih! Makeaa!" Leonetto Cappiellon juliste vuodelta 1900. Amandines de Provence, Leonetto Cappiellon juliste Kuva: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Amandines_de_Provence,_poster_by_Leonetto_Cappiello,_1900.jpg syödään ensin!

Naisen arvaamattomat puolet nousevat esiin silloin, kun nainen kuvataan syömässä yksin. Silloin naisesta kuoriutuu nautinnonhaluinen ja viettelyksille altis aistiolento. Usein yksin syövä nainen onkin jonkinlaisen paheen äärellä.

Leivonnaiset, makeiset, suklaa ja kaakao saavat kuvataiteen naisissa aikaan kummia. Posket alkavat punoittaa, huulet rusottaa. Jostain kumman syystä leningin kaula-aukko on usein valahtanut tavallista alemmas, paljas käsivarsi kaareutuu viekoittelevasti ja hameen helma nousee juuri sen verran, että nilkka elegantisti vilahtaa.

Nainen on selvästi aistiensa vietävissä. Kun nainen saa suuhunsa mitä tahansa makeaa, hän unohtaa itsensä ja ympäristönsä kokonaan. Ei ihme, että jälkiruuat nimetään usein naisten mukaan.

Syödään ensin! - Kulttuurihistoriallisia ruokaesseitä Yle Radio 1 maanantaisin 17.40 ja lauantaisin 22.45.

Vincenzo Campin maalaus Ricottan syöjistä
Omnomnom! Vincenzo Campin maalaus Ricottan syöjistä Kuva: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Ricotta_eaters-Vincenzo_Campi-MBA_Lyon_H673-IMG_0324.jpg syödään ensin!

Lähteet:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Amandines_de_Provence,_poster_by_Leonetto_Cappiello,_1900.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Eating_in_paintings#/media/File:Celebration._Pirosmani.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Ricotta_eaters-Vincenzo_Campi-MBA_Lyon_H673-IMG_0324.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:WLANL_-_legalizefreedom_-_De_bruiloft_van_Peleus_en_Thetis.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Monet_-_Das_Fr%C3%BChst%C3%BCck.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C3%89douard_Manet_-_Le_D%C3%A9jeuner_sur_l%27herbe.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nicolaes_Maes_007.jpg

Kommentit
  • Avaruusromua: Jättimainen harppaus

    Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi.

    Puoli vuosisataa sitten Apollo 11 -lennon komentaja, yhdysvaltalainen astronautti Neil Armstrong astui Kuun pinnalle vasemmalla jalallaan ja lausui ne legendaariset sanat. Kuussa ei ole käyty 47 vuoteen, mutta nyt Kuu taas kiinnostaa. Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan pääjohtaja Jim Bridenstine on puhunut julkisesti miehitettyjen kuulentojen jatkamisesta. Hän sanoo, että tällä kerralla Kuuhun ei mennä vain jättämään lippuja ja jalanjälkiä ja tulla saman tien takaisin. Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Kohta salamoi ja ukkostaa! – meteorologi Seija Paasosella on kyky kertoa taulujen säätiloista

    Maalausten taivaissa näkyy oikea sää – vai näkyykö?

    Mitä maalausten maailmasta löytyykään, kun alkaa rohkeasti tutkia niitä epätyypillisestä näkökulmasta! #taiteilijoidentaivaat Kun antaa jollekin pikkusormen, se vie – ainakin melkein – koko käden. Herätin henkiin yli 30 vuoden takaisen päähänpistoni tutkia maalausten pilviä ja säitä. Heittäydyin taiteilijoiden taivaiden, kankaille luotujen säiden, sateiden, ukkosten ja myrskyjen maailmaan.

  • Avaruusromua: Tangerine Dream ja pari ongelmaa Lontoossa

    Mitä tapahtui kun Tangerine Dream meni Lontooseen?

    Edgar Froese istuu aamiaisella Hyde Park -hotellissa Lontoossa. On lokakuu 1974. Hänen edessään on muroja, munakasta, appelsiinimehua, kahvia ja pari ongelmaa. Hänen yhtyeensä Tangerine Dream on juuri saapunut kaupunkiin, aloittaakseen sieltä ensimmäisen Iso-Britannian kiertueensa. Kiertueen avauskonsertti on maineikkaassa Rainbow-teatterissa, jonka lämpötila on seitsemän celsiusastetta. Lisäksi savukoneen käyttö on salissa kielletty. Itse asiassa koko kiertue on vaarassa. Mikä neuvoksi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Nojatuolimatka Kanadaan – aina ei tarvitse mennä paikan päälle

    Nojatuolimatkailu avartaa mieltä ja säästää luontoa

    On mahtavaa saapua uuteen maahan ja kaupunkiin ja kävellä sisään vieraaseen kulttuuriin. Aistit terävöityvät ja arkiset huolet haihtuvat, kun ennennäkemättömät maisemat avautuvat eteen. Hetken ajan tuntuu, että on aivan irrallaan arkitodellisuudesta.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri

  • Avaruusromua: Jättimainen harppaus

    Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi.

    Puoli vuosisataa sitten Apollo 11 -lennon komentaja, yhdysvaltalainen astronautti Neil Armstrong astui Kuun pinnalle vasemmalla jalallaan ja lausui ne legendaariset sanat. Kuussa ei ole käyty 47 vuoteen, mutta nyt Kuu taas kiinnostaa. Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan pääjohtaja Jim Bridenstine on puhunut julkisesti miehitettyjen kuulentojen jatkamisesta. Hän sanoo, että tällä kerralla Kuuhun ei mennä vain jättämään lippuja ja jalanjälkiä ja tulla saman tien takaisin. Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Kohta salamoi ja ukkostaa! – meteorologi Seija Paasosella on kyky kertoa taulujen säätiloista

    Maalausten taivaissa näkyy oikea sää – vai näkyykö?

    Mitä maalausten maailmasta löytyykään, kun alkaa rohkeasti tutkia niitä epätyypillisestä näkökulmasta! #taiteilijoidentaivaat Kun antaa jollekin pikkusormen, se vie – ainakin melkein – koko käden. Herätin henkiin yli 30 vuoden takaisen päähänpistoni tutkia maalausten pilviä ja säitä. Heittäydyin taiteilijoiden taivaiden, kankaille luotujen säiden, sateiden, ukkosten ja myrskyjen maailmaan.

  • Avaruusromua: Tangerine Dream ja pari ongelmaa Lontoossa

    Mitä tapahtui kun Tangerine Dream meni Lontooseen?

    Edgar Froese istuu aamiaisella Hyde Park -hotellissa Lontoossa. On lokakuu 1974. Hänen edessään on muroja, munakasta, appelsiinimehua, kahvia ja pari ongelmaa. Hänen yhtyeensä Tangerine Dream on juuri saapunut kaupunkiin, aloittaakseen sieltä ensimmäisen Iso-Britannian kiertueensa. Kiertueen avauskonsertti on maineikkaassa Rainbow-teatterissa, jonka lämpötila on seitsemän celsiusastetta. Lisäksi savukoneen käyttö on salissa kielletty. Itse asiassa koko kiertue on vaarassa. Mikä neuvoksi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Nojatuolimatka Kanadaan – aina ei tarvitse mennä paikan päälle

    Nojatuolimatkailu avartaa mieltä ja säästää luontoa

    On mahtavaa saapua uuteen maahan ja kaupunkiin ja kävellä sisään vieraaseen kulttuuriin. Aistit terävöityvät ja arkiset huolet haihtuvat, kun ennennäkemättömät maisemat avautuvat eteen. Hetken ajan tuntuu, että on aivan irrallaan arkitodellisuudesta.

  • Jättiläisaskeleet etsii ihmisiä ja maailmaa jazzin klassikkolevyjen takaa

    Jazzmusiikki kuljettaa mietteitä uusiin suuntiin.

    Viime vuoden lokakuussa etsin työhuoneellani musiikkia työntekoni taustalle. Kuulun siihen puolikkaaseen ihmiskuntaa, joka pitää musiikin kuuntelusta lukemisen tai työnteon taustalla. Mutta kun työssäni käytän sanoja, etenkin suomeksi lauletun musiikin kuunteleminen on aivan mahdotonta.

  • Painettu runo on vääjäämättä myös kuva, toteaa Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja, runoilija Anja Erämaja

    Anja Erämajan puhe Kajaanin Runoviikolla.

    Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja Anja Erämajan puhe palkintojenjakotilaisuudessa Kajaanin Runoviikolla 2019. Merkillinen talvi ja kevät, niin paljon kirjapaketteja. Niin monta maailmaa ja tapaa sanansa asettaa. Ja tämä mahdoton tehtävä, oli otettava kantaa, valittava. Oli kestettävä se, että valitsemalla yhden jättää toisen valitsematta.

  • Avaruusromua: Löylyn hengessä!

    Löylyssä on voimaa, henkeä ja sielua.

    Mikael Agricola käytti sanaa "löyly" jo 475 vuotta sitten. Löyly on sanana ja käsitteenä sitäkin vanhempi. Löyly-sana tulee kaukaa, ajalta jolloin saunatkaan eivät olleet sellaisia kuin nykyisin. Vanhimmat saunat olivat maakuoppia, joiden kattona oli eläimen nahka. Alun perin löyly ei tarkoittanut vain saunan kiukaan sihahtelua ja kuumaa vesihöyryä. Löyly tarkoitti henkeä, henkäystä tai sielua. Eikä se ollut sattumaa. Löylyssä on edelleen voimaa, henkeä ja sielua, kuten suomalaisessa musiikissakin. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Suomi vs USA – Viisi havaintoa stand up -keikoilta koomikon näkökulmasta

    Millainen on stand up -scene Yhdysvalloissa?

    ”Stand up ei toimi Suomessa” on vuosikymmeniä toisteltu hokema, jota kuulee edelleen. Yleensä niiden suusta, jotka eivät käy katsomassa stand up -keikkoja. Mutta mikä on sitten paremmin lajin syntysijoilla Yhdysvalloissa? Stand up -koomikko Kaisa Pylkkänen teki kiertueen USA:n länsirannikon komediaklubeilla ja yllättyi.

  • Teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom: Ooppera on lapsen näkökulmasta äärimmäisen tylsää

    Taiteilijaperheen esikoinen kasvoi johtajaksi.

    Oopperan maailmassa ja sen taikapiirin keskellä kasvanut teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom on aina ollut rohkea mielipiteissään. Elämänintoa ja uteliaisuutta riittää edelleen kuin kaksikymppisellä, vaikka nuorekas boheemi olemus kätkeekin jo kuusikymppisen. Teattereita, oopperoita ja festivaaleja johtanut Erik Söderblom on monien visioiden mies.

  • Avaruusromua: Mistä se tuli?

    Mistä tuli ajatus?

    Mistä tuli ajatus? Tätä pohtii historiantutkija, professori Yuval Noah Harari. Hän muistuttaa meitä siitä, että me emme hallitse ulkopuolellamme olevaa maailmaa. Hän toteaa, että me emme myöskään hallitse sitä, mikä tapahtuu ruumiimme sisällä. Me emme myöskään hallitse omia aivojamme, hän sanoo ja huomauttaa, että tämän kaiken ymmärtäminen voi auttaa meitä. Miten tämä liittyy taiteelliseen luomiseen? Liittyykö tämä musiikkiin? Toimittajana Jukka Mikkola.