Hyppää pääsisältöön

”Mielikuva persaukisesta taitelijasta kurjuudessa on myytti”

Ilma-akrobaatti Heini Koskinen
Sirkustaiteilija Heini Koskinen teki taidevideon kansanedustaja Eeva-Johanna Elorannan (sd.) taidelauseesta. Ilma-akrobaatti Heini Koskinen Kuva: Yle / Jouni Tulonen ilma-akrobaatti

Nuoren Voiman Liiton ja Ylen toteuttamassa #kulttuurinvälikysymys -hankkeessa useat taitelijat toivat esille sen, kuinka taiteilijan leipä on murusina maailmalla. Esimeriksi Bäckströmin laulajaveljekset kertoivat elävänsä köyhyysrajan alapuolella. Rap-artisti Asan bändikaveri Kim Rantala tiivisti nykyajan hengen vertaamalla, että ”ennen taitelijat olivat käsityöläisiä, nykyään he ovat työttömiä.”
”Jos tuet otetaan pois, niin ei sitä taidetta vaan synny”, hän sanoi #kulttuurinvälikysymys -haastattelussa.

Moni taitelija laskee, että kohta on tulossa vähän rahaa, tässä kohti voi jäädä työttömäksi

Kuvataiteilija, kuraattori Jussi Koitela kertoo Stradan haastattelussa, että tilanne on tuttu taitelijoille. Moni taitelija tekee taidetta tuilla, joihin ihminen on oikeutettu, kun hän on työttömänä.
”On se ainakin minulle ollut [syy jäädä työttömäksi]. Moni taitelija kyllä laskee, että kohta on tulossa vähän rahaa, tässä kohti voi jäädä työttömäksi vähäksi aikaa. Ei minulla varsinaisesti ole ideologista kantaa, että voiko näin tehdä, mutta samalla tavalla voisi kysyä, että onko Aalto-yliopiston start up -yritykset syy heittäytyä start up-tuille”, hän sanoo.
Tukien saanti tosin edellyttää, että taitelijan tulisi lopettaa taiteen tekeminen. Tämä aiheuttaa hankaluuksia, mikä saa osan kannattamaan kansalaispalkkaa.

Kulttuurin välikysymyksessä poliitikolta kysyttiin, mikä on taiteen merkitys. Taitelijat purkivat poliitikkojen vastauksia taiteeksi. Tarkoitus oli nostaa näin vaalien alla esiin kysymyksiä kulttuuripolitiikan tulevaisuudesta. Yksi kysymyksistä on tulonjako.
Mielikuva persaukisesta kurjuudessa elävästä taitelijasta on Koitelan mukaan silti romantisoitunut myytti.

Juha Hurme soittaa
Juha Hurme puhui taidevideossa riivaajasta. Juha Hurme soittaa Kuva: Yle hurme

”Työttömät mielletään usein syrjäytyneiksi, mutta taitelijat eivät ole syrjäytyneitä.”
Koitelan mukaan samanlaista kurjuutta kokevat myös monet muut pätkä- ja pienipalkkaisissa töissä olevat, eivätkä vain taitelijat.
”Taitelijat käyttävät myyttiä hyväksi tulonhankinnassa. Ajatusta on helppo myydä yleisölle, koska se on hyväksytty kuva taitelijuudesta."

Romantisoitunutta myyttiä on helppo myydö yleisölle, koska se on traditionaalinen ja hyväksyttävä kuva taitelijuudesta.”

Koitelan mukaan romantisoitunut taitelijakuva välittyi taitelijoiden tekemistä #kulttuurinvälikysymys – taidevideoista. Jotkut taiteilijat leikittelivät hänestä ajatuksella onnistuneesti.
”Antti Nylénin puheenvuoro oli provokatiivinen, mutta siinä näkyi myös hienosti se paradoksi, mikä tähän liittyy. Usein ajatellaan, että taide on hienoa silloin kun se ei ole talouden ja muiden yhteiskunnallisten rakenteiden vallassa”, hän sanoo.

Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtaja Matti Apusen mukaan ajatus jäädä työttömäksi, jotta voi tehdä taidetta, on outo.
”En ymmärrä, miksi työstä irrottautuminen ja vain taiteen tekeminen synnyttäisi puhtaan olotilan, jossa vain voisi tehdä taidetta.”

Marjut Tervola ja Matti Apunen
Marjut Tervola ja Matti Apunen Marjut Tervola ja Matti Apunen Kuva: Jussi Pussinen / Yle marjut tervola matti apunen

Apunen pohtii, että onko taiteen tukeminen itse asiassa piilotettua elinkeinotukea.
”Samalla tavalla elinkeinoelämässä puhutaan innovaatioiden tukemisesta, vaikka oikeasti puhutaan yritystuista, mitkä ovat vahingollisia. Tuet ovat hyviä silloin, niin start upeille kuin taitelijallekin, jos ne eivät ole pitkäkestoisia ja kohdistuvat toiminnan edellytysten luomiseen.”

Apusen mielestä on hyvä kysymys, miksi taitelijat eivät enää ole käsityöläisiä. Hän arvelee tämän liittyvän siihen, että käsityöläisyys ei sovi yhteen myyttisen taitelijakuvan kanssa.

Taiteen tekeminen pitää nähdä työnä eikä messiaallisena sananvälityksenä

”Käsityöläisyys nähdään porvarillisena ja sovinnaisena. Tehdään jotain, mikä joku toinen tilaa, ja mikä olisi aidon puhtaana leimuavan taiteen tuho.”
”Kaikki ryhtyvät [taitelijat ] täyspäiväkapinallisiksi, mikä on mielestäni myyttinen lähestymistapa ammattiin. Siitä jumalaisesta tulesta huolimatta, taiteen tekeminen pitäisi nähdä työnä eikä messiaallisena sananvälityksenä.”

Klikkaa tästä itsesi Kulttuurin välikysymys -videoihin!

Yle Teema välittää lauantaina 11.4. taidepoliittisen studiokeskustelun kulttuurin välikysymyksestä 18.30.

Osallistu Stradan keskusteluun, miten taiteilijoita tulisi tukea, jotta he voivat tehdä taidetta. Onko taiteen tekeminen syy jäädä työttömäksi? Vastaako start up -tuille heittäytyminen samaa? Onko mielikuva persaukisesta taitelijasta myytti?

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri