Hyppää pääsisältöön

Tarvitaanko missejä vielä 2010-luvulla? Ex-missi Lola Wallinkoski kertoo

Misseyden merkitys on muuttunut huomattavasti 20 viime vuoden aikana. Nykyään missikilpailut ovat missikokelaille vain yksi vaihtoehto monien joukossa.

Vuoden 2015 Miss Suomeksi valittiin kuvassa ensimmäisenä vasemmalta seisova Rosa-Maria Lyyti. // Kuva: Miss Suomi -kuvapankki.

Oululainen Rosa-Maria Lyyti kruunattiin Miss Suomeksi 12. huhtikuuta.

Jos hän ei olisi voittanut missikisoja, hän olisi voinut voittaa jonkin muun kauneuskilpailun, jonka myötä hän olisi myös päässyt julkisuuteen ja saanut erilaisia työtarjouksia. Hän olisi myös voinut alkaa vloggaamaan tai julkaista kuvia itsestään Instagramissa.

Jos ajatellaan vain julkisuuden saavuttamista ja henkilön potentiaalista työtilannetta, missikisoissa pärjääminen ei ole kokelaille läheskään yhtä tärkeää kuin vaikka vuonna 1996, jolloin Miss Suomeksi valittiin Lola Wallinkoski, joka kulki vielä tuolloin tyttönimellään Lola Odusoga.

- Silloin ei ollut muuta viihteellistä väyliä julkisuuteen kuin misseys ja musiikki, Wallinkoski kertoo YleX:lle.

Tässä mielessä misseyden arvo ei ole enää niin suuri. Wallinkoski kertoo, että missikisoja herkemmin ihmiset saattavat seurata esimerkiksi fitness-ihmisiä, jotka lataavat itsestään säännöllisin väliajoin kuvia Instagramiin.

- Misseys on nykyään yksi keino tuhansien joukossa, Wallinkoski sanoo.

Miksi missikisoja järjestetään?

Suomalaismissien menestys Miss Universum -kilpailussa on Wallinkosken vuoden 1996 kolmossijan jälkeen ollut vaisua. Silti Miss Suomi -kilpailut kiinnostavat ihmisiä vuodesta toiseen.  Television katsojamääriä mittaavan Finnpanelin mukaan 12.4. järjestetty Miss Suomi 2015 -ohjelma oli Nelosen katsotuin ohjelma viikon 15 aikana. Ohjelmaa seurasi keskimäärin 543 000 ihmistä. Lukema on suurempi kuin Voice of Finlandilla ja yli viisi kertaa suurempi kuin Huippumalli haussa -ohjelman keskimääräinen katsojamäärä.

- Vaikka monet sanovat, etteivät ole yhtään kiinnostuneet tai seuranneet kilpailua, niin tietävät silti, kuinka siinä on käynyt, Wallinkoski kertoo.

Lola Odusoga Miss Universum -kilpailuissa

Missikisojen suurin voittaja missiksi valitun lisäksi ovat yritykset. Wallinkosken mukaan useat yritykset käyttävät promootiossaan edustavan näköisiä ihmisiä, jotka osaavat käyttäytyä ja jotka saavat sekä miehet että naiset kiinnostumaan ja tulemaan esimerkiksi tavaratalon tietylle osastolle.

- Missejä haetaan tapahtumiin emännöimään ja puhumaan ihmisten kanssa sekä myymään tuotteita puheilla, Wallinkoski sanoo.

"Missit ja mallit eivät kilpaile keskenään"

Televisio tarjoaa kauneudennälkäisille suomalaisille erilaisia malliohjelmia. Missikisojen jälkeen ei tarvitse odottaa vuotta nähdäkseen seuraavan televisioidun kauneuskilpailun.

Voisivatko mallikilpailuohjelmat syrjäyttää missikilpailut? Ei, sanoo Wallinkoski.

- Mallit ja missit eivät kilpaile keskenään. Jos joku tyttö hakee molempiin, niin hän ei tunne omia vahvuuksiaan tai heikkouksiaan, Wallinkoski sanoo.

Wallinkosken mukaan mallin työ on olla henkari, joka tekee kuvista niin upeita, että mainostettava tuote myy hyvin. Missit mainostavat tuotteita persoonallaan.

- Malli on paljon missiä enemmän työntekijä, joka tekee mitä käsketään, Wallinkoski kertoo.