Hyppää pääsisältöön

Miksi et muista uniasi?

Ihminen nukkuu vatsallaan vuoteessa
Yle/Juha-Pekka Inkinen Ihminen nukkuu vatsallaan vuoteessa nukkuminen

Toiset ihmiset kertovat pitkiä juttuja eloisista ja värikkäistä unistaan, toiset taas eivät tunnu muistavan mitään heräämisensä jälkeen. Unitutkimus antaa viitteitä siitä, että ihmisen persoonallisuus vaikuttaa unien muistamiseen. Myös elämäntilanne vaikuttaa siihen, kuinka hyvin unet palautuvat mieleen.

Lähes kaikki ihmiset näkevät ainakin joskus unia. Tutkijat eivät ole täysin yksimielisiä siitä, miksi näin on. Yleisen käsityksen mukaan unet kuitenkin heijastavat jollakin tavoin valvemaailman tapahtumia. Unien muistamiseen vaikuttavat monet asiat.

Luovat ja herkät muistavat unensa

Persoonallisuuden vaikutusta unien muistamiseen on tutkittu paljon, mutta tutkimustulokset ovat ristiriitaisia. Vahvimmat ehdokkaat unia muistamista lisääviksi piirteiksi ovat aktiivinen mielikuvitus, uppoutumiskyky, luovuus, herkkyys ja avoimuus uusille kokemuksille. Toisaalta vähemmän itsetutkisteluun taipuvaiset ja vähän suuria tunteita kokevat ihmiset muistavat myös vähemmän unia.

Älykkyydellä ei ole vaikutusta unien muistamiseen. Sen sijaan visuaalinen ja episodinen muisti näyttävät parantavan kykyä muistaa unet.

Stressi lisää unien muistamista

Arkinen stressi parantaa unien muistamista. Jos siis työ on liian kiireistä tai perhe-elämä tuottaa murheita, kauniista unista saattaa löytyä lohdutusta… Mutta jos stressitilanne on hyvin paha, esimerkiksi läheisen menetyksen yhteydessä, unien muistaminen heikkenee.

Lääkkeet voivat vaikuttaa uniin.

Lääkkeetkin voivat vaikuttaa uniin. Esimerkiksi Parkinsonin taudin hoidossa käytettävä levo-dopa-lääkityksen on todettu lisäävän parkinson-potilaiden unien muistamista. Masennuksen hoitoon käytettävät SSRI-lääkkeet parantavat unien muistamista, kun taas trisykliset masennuslääkkeet näyttävät vähentävän unien mieleen palautumista.

Unien muistaminen paranee myös, kun niihin kiinnittää enemmän huomiota. Unitutkimukseen osallistuminen tai vaikkapa psykoterapian aloittaminen parantavat unien mieleen palautumista. Myös meditaatio eli mietiskely edesauttaa unien muistamista.

Unia voi opetella muistamaan

Unia voi opetella muistamaan pitämällä unipäiväkirjaa. Unet kannattaa kirjoittaa ylös heti heräämisen jälkeen. Kun päiväkirjaa pitää riittävän kauan, unia alkaa muistaa vähitellen ilman kirjoittamistakin.

Kannattaa myös yrittää nukkua pitkään. Yli kahdeksan tunnin unien on todettu lisäävän unien muistamista nimenomaan niillä ihmisillä, jotka tavallisesti muistavat unensa huonosti.

Lähde: Psykologi, nuorempi tutkija Jarno Tuominen, Turun yliopisto

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Tiede