Hyppää pääsisältöön

Pyhät anorektikot uhrasivat itsensä syömishäiriö-jumalan alttarilla

Carlo Dolcin maalaus Katariina Sienalaisesta (1665-1670), yksityiskohta
Carlo Dolcin maalaus Katariina Sienalaisesta (1665-1670), yksityiskohta Kuva: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dolci,_Carlo_-_St._Catherine_of_Siena_-_Google_Art_Project.jpg syödään ensin!

1200-luvulla Eurooppaa riivasi ilmiö, jota kutsutaan Pyhäksi anoreksiaksi. Pyhät anorektikot näännyttivät itsensä nälkään palvellakseen jumalaa, mutta toisaalta paetakseen oman aikansa naisille asettamia vaatimuksia. Tunnetuin Pyhistä anorektikoista on itsensä kuoliaaksi näännyttänyt Pyhä Katariina Sienalainen. Syödään ensin – kulttuurihistoriallisia ruokaesseitä -sarjan viikon valinta on Carlo Dolcin maalaus Katariina Sienalaisesta.

Renessanssiajalla tekniset keksinnöt helpottivat maanviljelystä ja ihmisille vapautui enemmän vapaa aikaa ja varallisuutta. Tämä vaikutti naisen rooliin. Toisaalta naisilla oli enemmän valinnanvapautta oman elämänsä suhteen, toisaalta he olivat silti miehisen vallan alla – yleensä pakotettuja avioitumaan ja lastensaantiin. Kristuksen morsiameksi ryhtyminen oli keino välttää avioliitto.

Renessanssiaika toi myös uudenlaiset kauneusvaatimukset. Aikakauden maalauksista näkyy, kuinka puolialastomat naiset kuvataan nyt viehätysvoimaa lisäävien meikkien, rasvojen ja tuoksujen ympäröimänä. Itsensä näännyttäminen oli keino kapinoida näitä vaatimuksia vastaan. Omaa kehoa kiduttamalla ilmaistiin ahdistusta. Pyhiä anorektikkoja arvostettiin. Usein he kertoivat toimivansa jumalan sanansaattajina. Omistamalla elämänsä jumalan palvelukseen he ansaitsivat kunnioitusta ja itsenäisen aseman. Heillä oli valta omaan ruumiiseensa. 1200- ja 1600-lukujen väliltä Pyhiä anorektikkoja löytyy lähes 200.

Keskiajan ja renessanssin Pyhien anorektikkojen määrää ei varmasti vähentänyt se, että usein itsensä nälkään tappanut anorektikko julistettiin kuoleman jälkeen pyhimykseksi. Näin kävi myös Katariina Sienalaiselle.

The Marriage of St Catherine, Pierre Subleyras
Pierre Subleyrasin tulkinta Katariina Sienalaisen häistä The Marriage of St Catherine, Pierre Subleyras Kuva: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:MarriageCath.jpg syödään ensin!

Näkymätön timanttisormus Kristukselta

Kuusivuotias Caterina Benincasa on kotimatkalla isoveljensä Stefanin kanssa. On vuosi 1353 Erään kirkon luona tyttö vilkaisee torniin ja näkee siellä Kristuksen, joka lempeästi ojentaa kätensä ja tekee ristinmerkin tytön ylle. Isoveljen kärsimätön nykäisy herättää tytön todellisuuteen.

Pyhät anorektikot olivat aikansa julkkiksia, siinä missä 0-koon supermallit tänä päivänä.

Vuotta myöhemmin Katariina antaa itselleen lupauksen, ettei koskaan mene naimisiin. Kun kaksitoistavuotiaana kosijoita alkaa ilmaantua, torjuu Katariina päättäväisesti kaikki. Osoittaakseen olevansa tosissaan, hän leikkaa myös hiuksensa lyhyiksi ja alkaa paastota ja piiskata itseään päivittäin. Vanhemmat ovat kauhuissaan. Kieltäytyminen avioliitosta on tytölle täysin sopimatonta!

Lopulta vanhemmat antavat Katariinan ryhtyä nunnaksi. Hän omistaa elämänsä sairaiden ja köyhien hoitamiselle. Avioliittokin lopulta solmitaan, kun Katariina saa sulhaseltaan Kristukselta näkymättömän timanttisormuksen. Sulhasensa nimissä Katariina kirjoittaa kirjeitä Euroopan tunnetuimmille hengellisille ja maallisille johtajille. Hänen ympärilleen kerääntyy suuri seuraajien ja oppilaiden joukko. Alkuvuonna 1380 Katariina lopettaa syömisen ja juomisen kokonaan. Hän kuolee muutamaa kuukautta myöhemmin, 33-vuotiaana.

Carlo Dolcin maalaus Katariina Sienalaisesta (1665-1670)
Carlo Dolcin maalaus Katariina Sienalaisesta (1665-1670) Kuva: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dolci,_Carlo_-_St._Catherine_of_Siena_-_Google_Art_Project.jpg syödään ensin!

Maalauksen surulliset kasvot

Carlo Dolcin maalaus Katariina Sienalaisesta ((1665-1670) on koskettava. Monissa maalauksissa Katariina Sienelaisen pyhimysmäisyyttä korostetaan. Niissä hänet kuvataan jo taivaaseen päässeenä, Kristuksen vierellä tai sitten jonkun maanpäällä tapahtuneen ihmeen äärellä. Usein Katariina Sienelaista ympäröivät enkelit tai hänen maanpäälliset seuraajansa. Jos hänet kuvataan yksin, on hän rukoukseen vaipuneena ja kasvot taivaaseen käännettyinä.

Carlo Dolcin maalauksessa Katariina Sienalainen on surullinen yksinäinen nainen. Alas luodut silmät ja kyynel poskella eivät kerro taivasyhteydestä vaan jostain yksityisestä. Katsoja ei pääse Katariina Sienelaisen surusta selville, mutta pystyy samaistumaan tunteeseen.

Dolcin maalauksessa Katariina Sienalaisen valitsema elämäntapa syömishäiriöineen ei näyttäydy pyhänä ja ylevöittävänä. Nykykatsoja näkee Dolcin maalauksessa nuoren naisen, joka uhraa itsensä syömishäiriö-jumalan alttarilla.

Aikansa julkkiksia

Katariina Sienalainen parempi
Agostino Carraccin maalaus vuodelta 1590 Katariina Sienalainen parempi Kuva: Wikimedia Commons syödään ensin!

Pyhät anorektikot olivat aikansa julkkiksia, siinä missä 0-koon supermallit tänä päivänä. Usein kyseessä oli köyhän perheen tyttö, joka alkoi paastota ja nähdä jumalallisia näkyjä. Vanhemmille tällaisesta lapsesta oli suurta iloa, koska se nosti perheen arvostusta ja mahdollisti lisätuloihin. Ilman ruokaa hengissä pysyvää ihmelasta esiteltiin uteliaille pienestä pääsymaksusta.

1500-luvulla kirkon suhtautuminen näihin paastoaviin jumalan morsiamiin muuttui. Kirkko halusi omia itselleen oikeuden toimia jumalan sanansaattajana. Enää ei itseään kuoliaaksi näännyttäville ja jumalan ilmestyksistä kertoville naisille lupailtu pyhimykseksi korottamista kuoleman jälkeen. Todennäköisempi kohtalo oli palaa noitana roviolla.

Millainen oli Franz Kafkan syömishäiriö? Milloin Anoreksia tunnistettiin sairaudeksi? Miksi toimittaja Kaisa Pulakka haaveili teininä syömishäiriöstä? Kuuntele Syödään ensin - Kultttuurihistoriallisia ruokaesseitä Yle Radio 1 maanantaisin 17.40 ja lauantaisin 22.45.

Lähteet:

http://brown.uk.com/eatingdisorders/bemporad.pdf
http://fi.wikipedia.org/wiki/Katariina_Sienalainen
http://maallikkodominikaanit.blogspot.fi/2012/09/pyha-katariina-sienalainen.html
https://archive.is/tjA9H
http://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/H/bo5954712.html

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri