Hyppää pääsisältöön

Selfien keksi humalassa itsensä telonut – 11 ällistyttävää faktaa sosiaalisista medioista

Tätä et tiennyt maailman suurimmista somepalveluista.

Some-faktoja. // Kuva: EPA / Julian Stratenschulte

Snapchat-tähdet tienaavat sponsoroiduilla viesteillä elantonsa, Google+ on Suomessa suositumpi kuin Twitter ja Instagram ja YouTuben mainosvideoita katsottiin vuonna 2014 yli miljardi minuuttia.

Some on täynnä ihmeellisiä faktoja ja tässä ovat YleX:n 11 esimerkkiä niistä.

1. Ihmiskunta jakaa päivittäin yli miljoona kuvaa minuutissa

Arvostettu analyytikko Mary Meeker esitti vuonna 2014, että Facebookissa, Instagramissa, Whatsappissa, Snapchatissä ja Flickr:ssä jaetaan päivittäin 1,8 miljardia kuvaa. Se on 75 miljoonaa tunnissa. 1,25 miljoonaa minuutissa.

1990-luvulla ihmiset ottivat vuoden aikana 57 miljardia kuvaa. Määrään ei nykytahdilla menisi edes kuukautta.

2. Twitter on mainosrahakone

Kalifornialaista liike-elämää läheltä seuraavan tietokirjailijan ja toimittajan, Steven Levyn, mukaan Twitter käänsi mainosmyyntinsä nousukiitoon, kun sen johto keksi, miten toteutetaan sponsoroidut twiitit, jotka eivät ärsytä liikaa käyttäjiä.

Mainostajat ovat innoissaan sponsoroiduista twiiteistä, koska ne tavoittavat hyvin kohderyhmänsä ja niitä kommentoidaan sekä jaetaan eteenpäin ahkerasti. Ennen kehitystyötä Twitterin liikevaihto oli nolla, nyt se on 1,4 miljardia dollaria. Twitter ei ole vielä yltänyt voitolliseen tulokseen.

3. Snapchat-tähdet tienaavat 100 000 dollaria viikossa

Ranskalainen Jerome Jarre on yksi maailman seuratuimmista Snapchat-tähdistä. // Kuva: Kuvakaappaus / Twitter

Kun Suomessa puhutaan tubettajista eli YouTube-tähdistä, Yhdysvalloissa on näkyvissä Snapchat-persoonien nousu. Nousevat Snapchat-persoonat tienaavat 100 000 dollaria viikossa uutisoi Adweek kesällä 2014.

4. Selfien keksi humalassa itsensä telonut

Oxford Dictionariesin mukaan selfie-sanaa käytettiin ensimmäisen keraan internetissä vuonna 2002. Australialainen opiskelija käytti sanaa keskustelufoorumilla kysyessään neuvoa siihen, irtoavatko tikit huulesta, jos niitä nuolee liikaa. Mies oli juhlinut 21-vuotispäiväänsä ja kaatunut humalassa. Selfie-sanan keksijän henkilöllisyyttä ei tiedetä.

5. Google+ on Suomessa käytetympi kuin Instagram ja Twitter

Yle teetti Taloustutkimuksella vuoden vaihteessa kyselyn, jonka tulosten perusteella suomalaiset käyttävät Google+ -palvelua enemmän kuin Instagramia tai Twitteriä. Vastaajilta kysyttiin mitä some-palveluja käytät. Google+:aa kertoi käyttävänsä 18 prosenttia vastaajista, Instagramia 16 prosenttia ja Twitteriä 10 prosenttia.

6. Facebookin viestimillä chattaa jo 1,3 miljardia ihmistä

Tässä ovat maailman suosituimmat mobiilipikaviestimet. // Kuva: YleX / JP Panttila

7. Pinterestissä pörräävät varakkaat naiset

Business Insiderin mukaan enemmistö Pinterestin käyttäjistä on korkeakoulutettuja naisia, joilla on paljon rahaa. Vuonna 2010 perustetulla Pinterestillä on eniten käyttäjiä Yhdysvalloissa, jossa sillä arvioidaan olevan noin 50 miljoonaa käyttäjää. Yli 80 prosenttia heistä on naisia, kertoo eMarketerin selvitys.

8. Näin paljon Facebook tekee voittoa joka tunti

BBC:n mukaan Facebook teki voittoa vuonna 2014 noin 3 miljardia dollaria eli noin 2,8 miljardia euroa. Se tekee kuukautta kohti noin 250 miljoonaa. Päivässä Facebook nettoaa reilut 8 miljoonaa euroa, mikä tekee keskimäärin lähes 350 000 euroa tunnissa.

9. Sosiaalisen median suosituin uutissivusto on riippuvainen Pinterestistä

Buzzfeed tekee Pinterestiin paljon sisältöä.

Kuvakollaasien rakentelusta bisneksen tehnyt Pinterest on yksi Buzzfeedin tärkeimmistä nettiliikenteen lähteistä. Sisustus-, muoti-, supermalli-, askartelu-, lemmikki- ja kynsienlakkauskuvista tunnetun Pinterestin kautta tulee toiseksi eniten some-kävijöitä Buzzfeed-sivustolle. Pinterestin kautta tullaan lukemaan jopa kaksi kuukautta vanhoja juttuja, Buzzfeed kertoo.

Buzzfeedillä on 150 miljoonaa uniikkia verkkokävijää kuukaudessa.

10. YouTuben mainosvideoita katsottiin miljardi minuuttia vuonna 2014

YouTube on maailman suosituin videosivusto, jonka videoita käynnistetään yhtiön mukaan miljardeja kertoja kuukaudessa. Sen lisäksi sivustolle ladataan joka minuutti noin 300 tuntia videota. Päivittäin.

Ehkä vielä ällistyttävämpää on se, että käyttäjät ympäri maailman katsoivat vuonna 2014 YouTuben kymmentä suosituinta mainosvideota yhteensä miljardi minuuttia.

Se on 16 miljoonaa tuntia. Noin 666 666 päivää eli noin 1827 vuotta.

11. YouTube ei tuota vieläkään voittoa

YouTuben perustivat kuvassa olevat Chad Hurley ja Steve Chen sekä Jawed Karim. // Kuva: EPA / Christoph Dernbach

Kolme Paypal-yhtiön työntekijää perusti YouTuben vuonna 2005 ja myi sen vajaan kahden vuoden kuluttua Googlelle. YouTubessa olevia videomainoksia katsotaan yli miljardi minuuttia vuodessa. Wall Street Journalin tietolähteen mukaan sivustolla on vaikeuksia päästä edes nollatulokseen liiketoiminnassaan. Wall Street Journalin mukaan yksi liikevoiton tekemisen este on se, että käyttäjät eivät vieraile sivustolla säännöllisesti.