Hyppää pääsisältöön

Voi hyvin ja vältä treeniöverit - lue asiantuntijoiden vinkit

Treeni kuntosalilla
Treeni kuntosalilla Kuva: Comstock. fitness

Miten pitää kuntoiluharrastus kuosissa ja treenissä ilo ja mielekkyys? Millainen pohja tekemisellä on syytä olla - ettei kehon muokkaaminen mene överiksi ja sitä tee terveyden kustannuksella? Lue urheilupsykologi Päivi Frantsin, valmentaja Matti Halosen ja tähtitanssija Minna Tervamäen vinkit liikkujalle! Näin vältät överit.

Prisma Studion lähetyksessä puidaan kehon muokkaamista ja kuntoilua. Milloin tekeminen lipsuu liialliseksi, eikä se palvele kehoa saati mieltä?

Päivi Frantsi, Matti Halonen, Minna Tervamäki Prisma Studiossa
Päivi Frantsi, Matti Halonen ja Minna Tervamäki Prisma Studiossa Päivi Frantsi, Matti Halonen, Minna Tervamäki Prisma Studiossa Kuva: Yle/ Emilia Cronvall matti halonen

Mitkä ovat asiantuntijan mukaan merkit, joista voi huomata, että homma alkaa lähteä käsistä? Kysyimme ohjelmamme studiovierailta neuvoja: miten välttää överit, voida hyvin ja kuntoilla terveys edellä?

Urheilu- ja liikuntapsykologi Päivi Frantsin mukaan suoritamme nykyään helposti niin töissä kuin vapaa-ajalla. Kontrolloimme tekemisiämme.

Siis miten välttää överit ja mistä tietää, kun raja ylittyy? Tässä Päivi Frantsin neuvot:

Näistä merkeistä huomaat, kun homma alkaa lipsua käsistä

- Ilon ja nautinnon katoaminen tekemisestä (pidemmäksi aikaa)
- Ajatusten jumiutuminen vain urheilemiseen, syömiseen tms.
- Pakonomaisuus, vaikeus joustaa treeniohjelmasta tai ruokavalioista missään tilanteissa
- Epämukava, alavireinen olo
- Vaikeus laskea kierroksia ja rentoutua

Oikeaa tietoa ja malttia - iloa unohtamatta: valmentajagurun vinkit kuntoilijalle

Suomen Kehonrakennusliiton puheenjohtajan, valmentaja, Matti Halosen mukaan kuntoilussa ja treenaamisessa on syytä on ensiksikin pohtia, mitä tahtoo.

Matti Halonen Prisma Studiossa
Ilon kautta! Matti Halonen Prisma Studiossa Kuva: YLE/Jukka-Pekka Heiskanen matti halonen

- Mieti tavoite: kun lähdetään kuntosalille ja kuntoilemaan, tärkeintä ovat omat tavoitteet. Pohdi mitä haluat: haluatko "vain" hyvää kuntoa, laihduttaa tai lisätä lihaksia? Kun tämä on selvillä, voi alkaa asettaa tavoitteita. Jos tavoitteena on esimerkiksi lisätä voimaa ja saada tietty kilomäärä nostettua - tavoite pitää paremmin kiinni siinä tekemisessä.

- Etsi oikeaa tietoa: jotta asioita lähdetään tekemään oikein, pitää alkaa hakea tietoa, miten treenata oikein. Jos ei ole aiemmin tehnyt, on syytä kääntyä osaavaan personal trainerin puoleen. Näin treeni saadaan kohdistumaan oikeisiin lihaksiin, eikä rikota itseä. Kuntosalitreenaamisessa voi tehdä paljon vahinkoa, jos liikkeitä tehdään väärin eikä osata tekniikoita. Tämä erittäin tärkeää; tiedontulva on nykyään valtava ja netistä voi löytää itselle sopimattomia täysin ylimitoitettuja harjoitusohjemia.

Ravinto pitää sovittaa harjoitteluun oikeanlaiseksi: tällöin se tukee treeniä. Keho vaatii treenaajalta enemmän kuin tavallisen liikkumattoman konttorityöntekijän keho. On muistettava, ettei treeni itsessään kehitä mitään, se vaan purkaa kehoa. Eli koko paketin pitää olla kunnossa.

Maltti: se on valttia, ei yritetä saavuttaa tulosta liian kovasti ja nopeasti. Pitää malttaa mielensä, muutokset eivät nimittäin tapahdu päivässä eivätkä viikossa. Kun sitkeästi pysyy suunnitelmissa, niin sieltä ne tuloksetkin tulevat.

Ilon kautta: se on keskeinen homma tässä tekemisessä! Tekemisen pitäisi olla kivaa. Jos tuntuu hirveän raskaalta, puurtamiselta, tietyllä tavalla vastentahtoiselta ja asioita tehdään vain suorittamisen takia, niin tämä ei varmasti kanna kovin pitkälle. Ollaan aika isoissa ongelmissa hyvinkin nopeasti.

Treenaamisenkin tulisi olla nautinnollista ei kärsimystä.

- Kun mennään kärsimyspuolelle, sitten ollaan väärillä urilla, valmentajakonkari summaa.

Rentoa mieltä ja pientä liikettä - neuvoo Minna Tervamäki

Minna Tervamäki Prisma Studiossa
Kuin myös: huumoria ja itsetuntemusta kehiin Minna Tervamäki Prisma Studiossa Kuva: YLE/Jukka-Pekka Heiskanen minna tervamäki

Koreografi, tähtitanssija, Minna Tervamäen mukaan hyvinvointi kumpuaa monista lähteistä:

- Pysy liikkeessä: usein ensimmäisenä ajatellaan, että ihminen treenaa silloin kun laittaa hikinauhan päähän ja lähtee jonnekin punnertamaan. Ehkä tämä tulee tanssijuudesta, mutta minulla on aina vähän pientä liikettä. Istuessakin voi tehdä vaikka vatsalihaksia. Pysytään siis liikkeessä arjessa. Nämä vanhat kunnon neuvot pätevät: nouse portaat yms. - tästä kaikesta tulee loppujen lopuksi aika paljon liikkumista.

- Itsetuntemus on tärkeää: se että ylipäänsä tietää, millainen on oma mieli, temperamentti- ja kehotyyppi, on tärkeää. Itsetuntemusta on ehkä sekin, että alkaa tunnistaa sisäisen minäpuheen: onko jatkuvasti negatiivinen kommentaattori korvanjuuressa, joka lyttää kaikki tekemiset? Tämä voi olla hyvinkin tuhoisa voima.

- Rentoutuminen tavaksi: vaikka oppisi ihan sellaisen pikaisenkin rentoutumisen taidon ja että - jälleen kerran arjessa - ei paahda jatkuvasti samalla intensiteetillä, vaan kykenisi välillä pudottamaan intensiteetin ja rentouttamaan omat lihakset ja hengittämään syvään. Tämä auttaa stressitilanteessa. Kyky rentouttaa lihakset vaikuttaa suoraan myös hengittämiseemme.

- Huumori edistää hyvinvointia: varsinkin kyky nauraa itselle ja nähdä arjessa tilannekomiikkkaa. Toteasin, että huumori on ehdottomasti yksi tärkeimpiä asioita!

Matti Halonen ja Marjo Harju Prisma Studiossa
Tästä se lähtee? Matti Halonen ja juontaja Marjo Harju. Matti Halonen ja Marjo Harju Prisma Studiossa Kuva: Yle/ Emilia Cronvall matti halonen
Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua