Hyppää pääsisältöön

Amsterdam Sinfonietta tulittaa tangot tajuntaan

The Argentinian Album
The Argentinian Album uudet levyt
Argentiinalaisen Tango Nuevon, eli uuden tangon isä Astor Piazzolla kuuluu niihin uuden ajan säveltäjiin, joiden tuotokset kelpaavat jopa kaikkea modernia musiikkia vierastaville taiteenystäville. Piazzollan valtteina ovat tarttuvat melodiat, svengaavat rytmit ja pieteetillä annosteltu etelän eksotiikka, johon myös kaltaiseni pakkaskammoa potevan pohjolanmiehen on helppo ihastua. Se, että Piazzollan tangoissa on myös jalat tanssiin tempaavaa tomeruutta voidaan laskea hyveeksi, vaikka hän nimenomaan karsasti musiikkinsa alistamista parketeilla peippaamiselle.

Amsterdam Sinfoniettan uudella levyllä kuultava Buenos Airesin neljä vuodenaikaa eivät oikeastaan muodosta varsinaista teossarjaa, vaan ne ovat yksittäisiä ja erillisiä sävellyksiä. Alun perin Piazzolla sävelsi ne omalle klubikvintetilleen, johon kuuluivat bandoneon, viulu, piano, sähkökitara ja basso. Levyllä kuultava Viktor Desjatnikovin sovitus jousiorkesterille on kyllä vakiinnuttanut teoksen osaksi orkesterikirjallisuutta, mutta samalla sen henki on astetta kauempana alkuperäisestä argentiinalaisuudesta. Tämä ei menoa haittaa, vaikka sovitus nostaa Vuodenajoista esille viittauksia Vivaldiin enemmän kuin Piazzolla ehkä tarkoitti.

Levy on kokonaisuudessaan Argentiinalle omistettu. Piazzollan opettaja Alberto Ginastera oli 1950-luvulta lähtien ja oppilaastaan poiketen alkuperäinen modernisti, joka hylkäsi kansanmusiikin ja astui 12-sävelmusiikin muodikkaaseen mutta epäkaupalliseen maailmaan. Monipuolisen Ginasteran rinnalla Piazzolla kuulostaa kyllä äärimmäisen viihdyttävältä katumuusikolta, jota kuulee mielikseen silloin tällöin, mutta jonka rajallinen ja toisteinen repertuaari ei kanna kovin pitkälle. Ginasteran konsertossa jousiorkesterille sen sijaan soi vahvan intensiteetin ja tehokkaiden efektien rinnalla täysipainoinen draamankaari. Tyyliltään se vetää vertoja Béla Bartókille.

Annan tästä levystä varauksettoman suositukseni jokaiselle jousimusiikin ystävälle. Parhaaksi parhaudeksi on Ginasteran ja Piazzollan lisäksi levylle mahtunut Osvaldo Golijovin mainio revittely Last Round kaksoiskvartetille ja kontrabassolle. Teos toimii synteesin lailla kaikelle edellä kuullulle.

Amsterdam Sinfoniettan 22 muusikkoa sekä solistinsa ja konserttimestarinsa Candida Thompson tekevät ällistyttävän tarmokasta ja nimenomaan tulista työtä argentiinalaisten teosten ominaislaadun tavoittamiseksi. Ei riitä, että yhteistuumin ja rajuin vedoin revitään kaikki jouhet hyötykäyttöön minkäänlaisiin säästötoimenpiteisiin turvautumatta, myös kaikenlaiset lisätehot rapsutuksineen, rahinoineen, paukutuksineen ja tömistelyineen jättävät ainakin allekirjoittaneen leukaluut löysänä riippumaan. Näin soi yhtye isolla Y:llä.

The Argentinian Album: Amsterdam Sinfonietta, Candida Thompson - viulu. Piazzolla: buenosairesin neljä vuodenaikaa; Ginastera: konsertto jousiorkesterille; Golijov: Last Round. Channel Classics CCS SA 33014

Kuuntele Uudet levyt 24.4.2015. Toimittajana Jaani Länsiö.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.