Hyppää pääsisältöön

Apinakin on fiksumpi kuluttaja kuin sinä

simpanssi raapii päätään
simpanssi raapii päätään Kuva: Pixabay / public domain prisma studio

Haluaisimme ajatella, että me ihmiset olemme kaikkien muiden lajien yläpuolella, mutta esimerkiksi shoppailussa voisimme ottaa jotain opiksi karvaisilta serkuiltamme.

Onnea! Voitit juuri pullon viiniä. Saat valita palkintosi ja vaihtoehdot ovat tässä: pullo pinot noir -punaviiniä vuodelta 2008, jonka hinta kaupassa on 7 euroa, tai toinen pullo pinot noir -punaviiniä samalta vuodelta, jonka hinta on 49 euroa. Kumman valitset?

Mitä kalliimpaa, sitä parempaa?

Tutkimusten mukaan ihmiset useimmiten valitsevat kalliimman vaihtoehdon tällaisissa tilanteissa, oli sitten kyse viinistä tai lihasta.

Hassua on, että hintalappu vaikuttaa ihmisiin silloinkin, kun sillä ei oikeasti ole mitään merkitystä. Koehenkilöiden mielestä halpa (alle 10 euron) punaviini ei ollut yhtä hyvää kuin kallis (yli 40 euron) punaviini, vaikka oikeasti tutkijat olivat kaataneet molempiin laseihin täsmälleen samaa viiniä, vain hintalappua oli vaihdettu. Hintalappu sai aikaan jopa fysiologisia muutoksia. Koehenkilöiden kokemus siitä, että kallis viini oli parempaa, näkyi myös mielihyvään liittyvissä aivovasteissa.

Toisessa tutkimuksessa koehenkilöt saivat ensin ostaa tutkijoilta eri hintaisia energiajuomia ja ryhtyivät sen jälkeen ratkomaan aivopähkinöitä. Koehenkilöillä, jotka olivat maksaneet enemmän energiajuomista, oli enemmän virtaa puurtaa aivopähkinöiden kanssa kuin koehenkilöillä, jotka nauttivat halvempia energiajuomia.

Näinkö helppoa meitä on vetää höplästä?

Hintatietoiset apinat jääpalakaupassa

kapusiiniapina oksalla
kapusiiniapina oksalla Kuva: Pixabay / public domain prisma studio
Apinat näyttäisivät tutkimusten mukaan olevan tässä suhteessa meitä fiksumpia. Yalen yliopistossa on opetettu kapusiiniapinoita ymmärtämään poleteilla toimivaa kaupankäyntiä ja sen jälkeen ne laitettiin käymään kauppaa eri makuisista jääpaloista. Yhdellä poletilla sai yhden kalliin sinisen jääpalan tai kolme halpaa oranssia.

Vaikka apinat oppivatkin, että tietyt maut olivat kalliimpia, hinta ei näyttänyt lisäävän maun houkuttelevuutta. Tätä testattiin koeasetelmalla, jossa jääpalat muuttuivat ilmaisiksi ja apinat saivat vapaasti valita ihan mitä halusivat. Apinoiden mielestä kallis herkku ei ollut sen haluttavampaa ilmaisena kuin halpakaan. Toisin kuin meillä ihmisillä. Apinat myös vaihtoivat halvempaan tuotteeseen aina, kun hintoja nostettiin.

Ensi kerralla kannattaa siis lähteä ostoksille apinan kanssa! Kalliit brändit huijaavat ihmisiä, mutta eivät apinoita. Apinat eivät myöskään salaile löytöjään, vaan jakavat toisilleen tietoa lempihedelmistään ja puista, joista niitä löytyy. Ja ne käyttäytyvät sitä paitsi fiksusti liikenteessä ja katsovat molempiin suuntiin ennen kuin lähtevät ylittämään tietä.

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Tiede

Uusimmat sisällöt - Tiede