Hyppää pääsisältöön

Kehonpainoharjoittelulla kuntoon!

Jukka Vatjus-Anttila vetää leukoja ulkona.
Jukka Vatjus-Anttila vetää leukoja ulkona. Kuva: Yle, Akuutti kehonpainoharjoittelu

Kehonpainoharjoittelu on nyt suosittua vaikka mistään uudesta lajista ei olekaan kyse. Lajin perusidea on lihaskuntoharjoittelu oman kehon painolla. Tehokas treeni onnistuu vaikka kotona olohuoneessa tai lähimetsässä. Kalliita kuntosalimaksuja ei tarvitse maksaa ja ilman välineitäkin pärjää. Tarvitaan ainoastaan oma halua ja motivaatio.

– Tämä lajihan on tuttu jo historiasta. Kehonpainoharjoittelu suosii perusterveyttä. Tässä korostuu erittäin hyvin kehonhallinta, koordinaatio, motoriikka ja totta kai lihaskunto paranee. Oman kehon liikuttaminen voi nimittäin olla tosi raskasta, kehonpainoharjoitteluohjaaja Jukka Vatjus- Anttila luettelee.

Maltilla alkuun

Kehonpainoharjoittelu sopii kaikille perusterveille ihmisille, mutta kylmiltään ja tietämättömänä harjoitteluun ei kannata ryhtyä. Lämmittely ja oikea tekniikka on erittäin tärkeää.

– Kuten kaikessa muussakin harjoittelussa, pitää tässäkin muistaa hyvä lämmittely. Kehonpainoharjoittelussa voi loukkaantua ihan yhtälailla kuin missä tahansa muussakin harjoittelussa eli maltilla liikkeelle. Ja perusliikkeisiin kannattaa ehdottomasti tutustua huolella, Jukka Vatjus-Anttila muistuttaa.

– On äärimmäisen tärkeää, että liikeradat ja liikkeet tehdään oikein. Jos oletetaan, että ihminen on esimerkiksi tehnyt aina kevennetyt punnerrukset väärin, ja siirtyy silti vaikeampaan punnerrusvariaatioon, on loukkaantumisriski aika suuri. Aina kannattaa siis pitää mielessä oikea tekniikka, Vatjus-Anttila lisää.

Jukka Vatjus-Anttila haastattelukuvassa.
Jukka Vatjus-Anttila Jukka Vatjus-Anttila haastattelukuvassa. Kuva: Yle, Akuutti jukka vatjus-anttila

Helposta kohti vaikeampaa

Kehonpainoharjoittelussa lähes joka liike on kokovartalopainotteista. Ja kun yksi liike alkaa tuntua liian helpolta, löytyy liikkeestä uusi, haastavampi variaatio treenattavaksi.

– Ensin lähdetään liikkeelle siitä, missä kukakin fyysisesti sillä hetkellä on. Sitten niitä vaikeampia ja vaikeampia varitaatioita löytyy lähestulkoon äärettömästi. Jokainen siis kyllä löytää oman paikkansa. Tässä lajissa löytyy aivan äärimmäisen rankkoja liikekehittelyitä eli progressioita. Ja liikekehittely tarkoittaa nimenomaan sitä, että lähdetään liikkeelle sieltä helpolta tasolta ja vaikeutetaan liikkeitä oman kehittymisen mukaan.

– Kehonpainoharjoittelu voidaan jakaa aika hyvin osiin: ylävartalolle on veto- ja työntöliikkeet pysty- ja vaakasuuntaan eli esimerkiksi leuanveto ja dippipunnerrus sekä tavallinen punnerrus ja jonkinlainen soutuliike, esimerkiksi rengassoutu tai tangossa jonkinlainen soutu. Jalat ovat yksi kategoria ja tietenkin keskivartalo, vatsa- ja selkälihakset, Jukka Vatjus-Anttila kertaa kehonpainoharjoittelun osa-alueita.

Katso Jukka Vatjus-Anttilan kehonpainoharjoitteluvinkit:

Lisää ohjelmasta

Toimittaja Mikko Penttilän vitamiinitesti.
Toimittaja Mikko Penttilän vitamiinitesti. Kuva: Yle, Tero Kyllönen toimittaja mikko penttilä
perhekodin asukkaat ulkoilevat pihapiirissä
perhekodin asukkaat ulkoilevat pihapiirissä Kuva: Yle, Akuutti perhekodin asukkaat ulkoilevat pihapiirissä
Puutiainen iholla.
Puutiainen iholla. Kuva: Yle puutiaisten levittämät taudit,puutiaisaivotulehdusrokotteet
Petra Ranta-Rezzakuzzaman ja Anm Rezzakuzzaman halaavat toisiaan ja katsovat kameraan.
Petra Ranta-Rezzakuzzaman ja Anm Rezzakuzzaman halaavat toisiaan ja katsovat kameraan. Kuva: Akseli Muraja rakkaus,etäsuhteet,lapsiperheet,kaukorakkaus
Kommentit