Hyppää pääsisältöön

Citizen Welles 100 vuotta – Teemalauantai 9.5.

Citizen Kane, 1941.
Maailman paras elokuva? Citizen Kane, 1941. Kuva: Yle Kuvapalvelu orson welles,Teemalauantai

Ilta on omistettu sata vuotta sitten syntyneelle “kirotulle nerolle” ja tämän sensaatiomaiselle esikoisohjaukselle Citizen Kanelle. Elokuvan jälkeen esitetään uusi tv-dokumentti Orson Welles: valoa ja varjoa.

”Hollywoodin muukalainen” Orson Welles syntyi 6.5.1915. Teema juhlistaa merkkipäivää kolmen klassikkoelokuvan sarjalla sekä Teemalauantailla, jossa esitetään Wellesistä kertova uusi tv-dokumentti Orson Welles: valoa ja varjoa sekä Wellesin ensimmäinen ja kuuluisin elokuva, Citizen Kane eli Kansalainen Kane vuodelta 1941.

Kun Orson Welles saapui Hollywoodiin 1930-luvun lopulla, hän oli nuoresta iästään huolimatta jo kansallinen kuuluisuus menestyksekkään teatteri- ja radiotyönsä ansiosta. Alle 25-vuotias ”lapsi-ihme” pystyi näin neuvottelemaan RKO:lta täydellisen vapauden tehdä elokuviaan. Harkittuaan vuoden ajan eri suunnitelmia Welles päätyi kesällä 1940 Citizen Kaneen. Elokuva oli valmis jo seuraavana talvena, mutta ensi-iltansa se sai vasta huhtikuussa 1941.

Orson Welles. Kuva tv-dokumentista Orson Welles: valoa ja varjoa.
Nuori Welles. Orson Welles. Kuva tv-dokumentista Orson Welles: valoa ja varjoa. Kuva: Yle Kuvapalvelu orson welles. valoa ja varjoa,Teemalauantai

Viivästymisen syynä olivat lehtimiljonääri William Randolph Hearstin yritykset kieltää ja jopa tuhota koko elokuva ennen sen julkistamista. Päähenkilöiden uskottiin nimittäin perustuvan Hearstin ja tämän rakastajattaren, entisen filmitähden Marion Daviesin elämään. Voimme vain arvailla miltä elokuvahistoria nyt näyttäisi, jos Hearst olisi onnistunut – niin suuri on Citizen Kanen vaikutus ollut elokuvakerronnan kehitykseen. André Bazinin mukaan Welles ”mullisti elokuvan kielen perusrakenteet”. Citizen Kane onkin useissa eri äänestyksessä valittu kaikkien aikojen parhaaksi elokuvaksi.

"Rosebud." Citizen Kane kertoo tutkimuksista, jotka eräs lehtimies käynnistää saadakseen selville miljonääri Charles Kanen viimeisen sanan merkityksen. Lehtimies kuulee viiden eri henkilön kertomukset. Kaikki kertovat oman totuutensa Kanesta, ja yhdistettynä nuo tarinat valottavat salapoliisitarinan tavoin Kanen koko elämää.

Welles ja hänen käsikirjoittajansa Herman J. Mankiewicz mursivat Citizen Kanessa elokuvien perinteisen aikajärjestyksen. Yleensä tarina kerrottiin alusta loppuun, ehkä joitakin takautumia käyttäen. Kanessa sen sijaan aloitetaan lopusta ja liikutaan sitten eri aikakausien välillä niin että todistajien lausunnot menevät ajallisesti päällekkäin ja limittäin.

Gregg Tolandin syvätarkka kuvaus mahdollisti aivan uudenlaisen kuvarakentelun. Kaiken tärkeän ei enää tarvinnut tapahtua kuvan etualalla, vaan kuvan painopisteitä voitiin rakentaa myös syvyyssuunnassa. Valojen ja varjojen taitava leikki oli saanut selviä vaikutteita eurooppalaisesta elokuvasta, erityisesti ekspressionismista. Lavasteiden ja esineiden näkemyksellinen käyttö oli myös uutta, ja mukaan tuli sellainenkin detalji kuin rakennusten sisäkatot, joita elokuvastudioissa ei aikaisemmin käytetty.

Kun näihin elokuvakerronnan rakenteellisiin ja teknisiin uudistuksiin yhdistettiin henkilökuvauksen samoin kuin yhteiskunnallisten teemojen voimakkuus ja syvyys, oli Hollywood-elokuva saavuttanut uuden merkkipaalun. Se oli sitäkin hämmästyttävämpää, koska kysessä oli tekijänsä ensimmäinen elokuvaohjaus.

Elokuvan leikkasi Robert Wise, musiikin sävelsi Bernard Herrmann. Näyttelijöistä suurin osa oli peräisin Wellesin johtamasta Mercury Theatre -ryhmästä.

Orson Welles. Kuva tv-dokumentista Orson Welles: valoa ja varjoa.
Vanha Welles. Orson Welles. Kuva tv-dokumentista Orson Welles: valoa ja varjoa. Kuva: Yle Kuvapalvelu / Getty Images. Teemalauantai,orson welles. valoa ja varjoa

Orson Welles jatkoi toisella mestariteoksella heti seuraavana vuonna. Mahtavat Ambersonit nähdään sunnuntaina 10.5. Kino Klassikossa.

Citizen Kanen jälkeen Teemalauantaissa esitetään aivan uusi tv-dokumentti Orson Welles: valoa ja varjoa (Orson Welles, autopsie d’une légende). Miten Hollywoodin ihmepojasta tuli unelmakaupungista karkotettu muukalainen? Dokumentin tuhannen ja yhden kasvon miehestä on ohjannut Elisabeth Kapnist, ja se esitetään myös Cannesin elokuvajuhlilla toukokuun puolivälissä osana Wellesin satavuotisjuhlintaa.

Citizen Kane -esittelyn kirjoitti Ylen elokuvahankkija Vesa Nykänen.

Teemalauantai 9.5.

  • Klo 21.00 Kansalainen Kane (12) (Citizen Kane). Ohjaus Orson Welles. Pääosissa Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Everett Sloane, Ray Collins, George Coulouris, Agnes Moorehead, Paul Stewart, Ruth Warrick, Erskine Sanford, William Alland.
  • Klo 23,00 Orson Welles: valoa ja varjoa (Orson Welles, autopsie d’une légende / Orson Welles: Shadows & Light), Ranska 2015. Tv-dokumentti, ohjaus Elisabeth Kapnist.

Orson Welles -sarja Kino Klassikossa sunnuntaisin 10.–24.5. kello 18: Mahtavat Ambersonit, Nainen Shanghaista ja Oikeusjuttu.

Orson Wellesiä käsitellään myös Yle Radio 1:n Filmiryhmässä: kirjailija Jari Tervo kertoo suosikkikohtauksistaan Wellesin elokuvissa. Torstaina 7.5. klo 17.20, uusinta tiistaina 12.5. klo 22.05. Kuunneltavissa ensilähetyksen jälkeen Yle Areenassa.

Citizen Kane, 1941.
Joseph Cotten, Orson Welles ja Everett Sloane. Citizen Kane, 1941. Kuva: Yle Kuvapalvelu orson welles,Teemalauantai
Kommentit

Yle Teema