Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Arkkitehtuuri pääkuva

Särmää vai koristelua - Tuula Isohanni kätilöi taidetta rakennushankkeisiin

Arabianranta
Arabianranta alkaa olla valmis. Miten taide teki asumisesta parempaa. Tuula Isohanni taiteilija Robert Wilsonin suunnittelmassa Tapio Wirkkalan puistossa. Arabianranta Kuva: Minna Joenniemi tuula isohanni

Jos satsaa kerrostalon rakennuskustannuksista prosentin taiteeseen, mitä sillä saa? Tuleeko Aalto-yliopistosta huipumpi, jos sen kampusta kehittää taidekordinaattori? Nyt on luvassa #arkkitehtuurimatka taidekordinaattori Tuula Isohannin kanssa Helsingin Arabianrantaan sekä hänen uusimmalle työmaalleen Espoon Otaniemeen.

- Parhaimmillaan taide tuo särmää rakennettuun ympäristöön, pahimillaan se on koristelua.

Näin sanoo Tuula Isohanni, joka on eräänlainen prosenttitaiteen ensimmäinen kätilö Suomessa. Itse hän kuvailee pioneerityötään taidekordinaattorina Helsingin Arabianrannassa tien siloittamiseksi taiteelle. Taidekoordinaattori on se, joka tulkkaa arkkitehdin, rakennuttajan, taiteilijan ja kaupungin toiveita taidehankkeessa.

Klikkaa tästä, niin löydät Arabianrannan teokset.

Arabianranta
Etsi kuvasta takka, valaisimia, pyörivät kivet. Tapio Wirkkalan puisto on kuin olohuone ulkona. Suunnittelija on amerikkalainen taiteilija, lavastaja ja arkkitehti Robert Wilson. Puisto on Helsingin taidemuseon julkinen teos. Arabianranta Kuva: Minna Joenniemi tuula isohanni

- Tässä on pitänyt käydä verotoimistossa taiteilijan kanssa, järjestää varastotiloja, kirjoittaa sopimuksia. Pitää tuntea materiaalit, tietää, mikä on realistista toteutta, ettei teoksen ympärille ilmesty heti aitoja. Olen oppinut lakiasioita, ekonomiaa ja ekologiaa...

Isohannin on opiskellut arkkitehdiksi, ja hän väitteli taidekordinoinnista taiteen tohtoriksi. Arabianrannan taidekoordinointi oli Taideteollisen korkeakoulun hanke. Uutta oli se, että Helsingin kaupunki oli päättänyt 2000-luvun alussa ensimmäistä kertaa Suomessa soveltaa asuinrakentamiseen prosenttiperiaatetta. Kaupunki velvoitti Arabienrannassa kerrostalojen rakennuttajat sijoittamaan 1-2 % rakennuskustannuksista taideprojektiin. Tärkeintä prosenttiprojektiessa on, että taiteilijat tuodaan mukaan suunnittelutyöhön jo aikaisessa vaiheessa. Teokset eivät ole rappukäytävien seinillä ripustettuja tauluja. Prosentilla saa enemmän aikaiseksi, vaikuttavampia, kestävämpiä tuloksia, jos teokset on suunniteltu osaksi rakennusta ja käymään vuoropuhelua arkkitehtuurin kanssa.

He sanoivat, että satsaamme enemmän kuin sen yhden prosentin. He tajusivat, että tällä saadaan myytyä hyvään hintaan asuntoja.

Isohanni korostaa, että taiteen tehtävä ei ollut Arabianrannassa vain piristää laatikkorakentamista. Taidehanke oli osa isompaa ajatusta.

- Arabianranta oli täydennysrakentamista, mutta se liittyy historiallisesti arvokkaaseen ympäristöön. Arabianranta on vanhinta Helsinkiä. Täällä on luontoa, koski, tehdashistoriaa, tarinoita. Taideteoksilla haluttiin tuoda esiin, että arvostetaan tätä ympäristöä. Kaupunki käytti miljoonia maan puhdistamiseen. Kerrostaloissa on myös katoilla yhteissaunat ja yhteispihoja. Täällä on pyritty parempaan kaupunkiasumiseen. Eli ei se taideteos ole vaan se teos, vaan se nostaa koko alueen arvostusta.

Arabianranta
Nyt kannattaa lukea tiilenpäitä. Teoksen nimi on <em>Seinät puhuvat seinät ja Kesät talvet</em>. Tekijä Kirsi Kivivirta. Arabianranta Kuva: Minna Joenniemi tuula isohanni

Arabianrannassa toteutettiin 87 taiteilijan teoksia asuinrakennuksiin ja julkisiin tiloihin. Sen seurauksena muualla Suomessa on useisiin uusiin asuinalueisiin liitetty taidehankkeita. On Kuopion Taidekaava, Tampereen Vuores, Joensuun Penttilänranta, Vantaan Leinelä sekä Helsingissä Kalasatama ja Kruunuvuorenranta. Viikkiin on ilmestynyt asuinympäristöön teoksia, ilman, että kaupunki on sitä kaavassa vaatinut. Miina Äkkijyrkän peltilehmäveistos katsoo piharakennuksen katolta pellolle.

- Kun aloitin mun piti kääntää rakennuttajien pää. He pelkäsivät, että he rakentavat asuntoja ja ihmiset sanovat, että en mä osta tota, kun toi taide ei miellytä mua. Samalla tavalla kuin joku maisema ei miellytä. Sitten kun he huomasivat, että asukkaat todella ottivat taideteokset omakseen. He sanoivat, että satsaamme enemmän kuin sen yhden prosentin. He tajusivat, että tällä saadaan myytyä hyvään hintaan asuntoja.

- Mutta jos halutaan rakentaa halvalla jonnekin pellolle niin että rakennukset on ajateltu kestämään 20-30 vuotta, ei niihin silloin kannata tuoda taidetta. Silloin kannattaa käyttää se prosentti siihen, että asunnoissa olisi jotain muuta laadukasta: puulattia, hienompi keittiö tai poreallas.

Otaniemi
Tuula Isohanni aloitti taidekordinoinnin Otaniemessä tekemällä kävelyjä ja kartan. Esittelemällä alueen. Otaniemi Kuva: Minna Joenniemi tuula isohanni

Kohti huippuyliopistoa - taiteella Aaltoa päin

Nämä Aallon suunnittelemat tilat on jotenkin pyhiä. Kun tulin tänne niin minulle sanottiin, että ei sinulla ole mitään mahdollisuutta ripustaa tänne mitään.

Ensimmäinen teos on paikallaan Alvar ja Elissa Aallon suunnittelemassa päärakennuksessa. Se on opiskelijatyö. Ja sen ripustaminen on pieni vallankumous.

- Nämä Aallon suunnittelemat tilat on jotenkin pyhiä. Kun tulin tänne niin minulle sanottiin, että ei sinulla ole mitään mahdollisuutta ripustaa tänne mitään.

Mutta kun keskustelut avattiin Alvar Aalto -säätiön kanssa, niin joustoa löytyi. Säätiö puolisi sitä, että tulevaisuus näkyy talossa. Kiipeilijät ripustivat teoksen huomaamattomasti kattoon. Taideprojekti muuttaa tottuja tapoja.

- Mulle sanottiin, että mitään ei voi tehdä. Se on lamaannuttavaa. Se on murrettu nyt. Tänne on tuotu opiskelijatyö kaikkein pyhimpään paikkaan.

Innotorus
Innotorus. Taidepuhetta aaltolaisittain: teos on tensegrity rakenteinen. Se merkitsee, että puristus ja vetojännitys ovat tasapainossa, muodostaen illuusion irrallaan toisistaan kelluvista putkista. Teoksen tekijät ovat opiskelijat Otso Helenius (ARTS), Jesper Jokilehto (ARTS), Eero Kaarlehto (ENG), Juha-Matti Lappalainen (ARTS) ja Pekka Lehtelä (SCI). Innotorus Kuva: Mikko Raskinen Aalto-yliopisto tuula isohanni


Lue lisää

Prosenttitaide unohtui taantumassa – läänintaiteilija haluaa taiteen takaisin rakentamiseen

Prosenttitaidetta Helsingin kaupunginmuseon sivulta (hakusana prosentti)

Prosenttitaidetta Oulussa, jossa prosenttiperiaate otettiin käyttöön jo 60-luvulla.

Prosenttitaidetta Salossa

Vantaan Leinelän kaupunginosan taidesuunnitelma

Tampereen Vuoreksen kaupunginosan taideteokset

Joensuun Penttilänranta, jossa on kerätty rakentajien käyttöön taiteilijapankki.

Ympäristötaiteen seura

  • Avaruusromua: Jättimainen harppaus

    Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi.

    Puoli vuosisataa sitten Apollo 11 -lennon komentaja, yhdysvaltalainen astronautti Neil Armstrong astui Kuun pinnalle vasemmalla jalallaan ja lausui ne legendaariset sanat. Kuussa ei ole käyty 47 vuoteen, mutta nyt Kuu taas kiinnostaa. Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan pääjohtaja Jim Bridenstine on puhunut julkisesti miehitettyjen kuulentojen jatkamisesta. Hän sanoo, että tällä kerralla Kuuhun ei mennä vain jättämään lippuja ja jalanjälkiä ja tulla saman tien takaisin. Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Kohta salamoi ja ukkostaa! – meteorologi Seija Paasosella on kyky kertoa taulujen säätiloista

    Maalausten taivaissa näkyy oikea sää – vai näkyykö?

    Mitä maalausten maailmasta löytyykään, kun alkaa rohkeasti tutkia niitä epätyypillisestä näkökulmasta! #taiteilijoidentaivaat Kun antaa jollekin pikkusormen, se vie – ainakin melkein – koko käden. Herätin henkiin yli 30 vuoden takaisen päähänpistoni tutkia maalausten pilviä ja säitä. Heittäydyin taiteilijoiden taivaiden, kankaille luotujen säiden, sateiden, ukkosten ja myrskyjen maailmaan.

  • Avaruusromua: Tangerine Dream ja pari ongelmaa Lontoossa

    Mitä tapahtui kun Tangerine Dream meni Lontooseen?

    Edgar Froese istuu aamiaisella Hyde Park -hotellissa Lontoossa. On lokakuu 1974. Hänen edessään on muroja, munakasta, appelsiinimehua, kahvia ja pari ongelmaa. Hänen yhtyeensä Tangerine Dream on juuri saapunut kaupunkiin, aloittaakseen sieltä ensimmäisen Iso-Britannian kiertueensa. Kiertueen avauskonsertti on maineikkaassa Rainbow-teatterissa, jonka lämpötila on seitsemän celsiusastetta. Lisäksi savukoneen käyttö on salissa kielletty. Itse asiassa koko kiertue on vaarassa. Mikä neuvoksi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Nojatuolimatka Kanadaan – aina ei tarvitse mennä paikan päälle

    Nojatuolimatkailu avartaa mieltä ja säästää luontoa

    On mahtavaa saapua uuteen maahan ja kaupunkiin ja kävellä sisään vieraaseen kulttuuriin. Aistit terävöityvät ja arkiset huolet haihtuvat, kun ennennäkemättömät maisemat avautuvat eteen. Hetken ajan tuntuu, että on aivan irrallaan arkitodellisuudesta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri

  • Avaruusromua: Jättimainen harppaus

    Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi.

    Puoli vuosisataa sitten Apollo 11 -lennon komentaja, yhdysvaltalainen astronautti Neil Armstrong astui Kuun pinnalle vasemmalla jalallaan ja lausui ne legendaariset sanat. Kuussa ei ole käyty 47 vuoteen, mutta nyt Kuu taas kiinnostaa. Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan pääjohtaja Jim Bridenstine on puhunut julkisesti miehitettyjen kuulentojen jatkamisesta. Hän sanoo, että tällä kerralla Kuuhun ei mennä vain jättämään lippuja ja jalanjälkiä ja tulla saman tien takaisin. Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Kohta salamoi ja ukkostaa! – meteorologi Seija Paasosella on kyky kertoa taulujen säätiloista

    Maalausten taivaissa näkyy oikea sää – vai näkyykö?

    Mitä maalausten maailmasta löytyykään, kun alkaa rohkeasti tutkia niitä epätyypillisestä näkökulmasta! #taiteilijoidentaivaat Kun antaa jollekin pikkusormen, se vie – ainakin melkein – koko käden. Herätin henkiin yli 30 vuoden takaisen päähänpistoni tutkia maalausten pilviä ja säitä. Heittäydyin taiteilijoiden taivaiden, kankaille luotujen säiden, sateiden, ukkosten ja myrskyjen maailmaan.

  • Avaruusromua: Tangerine Dream ja pari ongelmaa Lontoossa

    Mitä tapahtui kun Tangerine Dream meni Lontooseen?

    Edgar Froese istuu aamiaisella Hyde Park -hotellissa Lontoossa. On lokakuu 1974. Hänen edessään on muroja, munakasta, appelsiinimehua, kahvia ja pari ongelmaa. Hänen yhtyeensä Tangerine Dream on juuri saapunut kaupunkiin, aloittaakseen sieltä ensimmäisen Iso-Britannian kiertueensa. Kiertueen avauskonsertti on maineikkaassa Rainbow-teatterissa, jonka lämpötila on seitsemän celsiusastetta. Lisäksi savukoneen käyttö on salissa kielletty. Itse asiassa koko kiertue on vaarassa. Mikä neuvoksi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Nojatuolimatka Kanadaan – aina ei tarvitse mennä paikan päälle

    Nojatuolimatkailu avartaa mieltä ja säästää luontoa

    On mahtavaa saapua uuteen maahan ja kaupunkiin ja kävellä sisään vieraaseen kulttuuriin. Aistit terävöityvät ja arkiset huolet haihtuvat, kun ennennäkemättömät maisemat avautuvat eteen. Hetken ajan tuntuu, että on aivan irrallaan arkitodellisuudesta.

  • Jättiläisaskeleet etsii ihmisiä ja maailmaa jazzin klassikkolevyjen takaa

    Jazzmusiikki kuljettaa mietteitä uusiin suuntiin.

    Viime vuoden lokakuussa etsin työhuoneellani musiikkia työntekoni taustalle. Kuulun siihen puolikkaaseen ihmiskuntaa, joka pitää musiikin kuuntelusta lukemisen tai työnteon taustalla. Mutta kun työssäni käytän sanoja, etenkin suomeksi lauletun musiikin kuunteleminen on aivan mahdotonta.

  • Painettu runo on vääjäämättä myös kuva, toteaa Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja, runoilija Anja Erämaja

    Anja Erämajan puhe Kajaanin Runoviikolla.

    Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja Anja Erämajan puhe palkintojenjakotilaisuudessa Kajaanin Runoviikolla 2019. Merkillinen talvi ja kevät, niin paljon kirjapaketteja. Niin monta maailmaa ja tapaa sanansa asettaa. Ja tämä mahdoton tehtävä, oli otettava kantaa, valittava. Oli kestettävä se, että valitsemalla yhden jättää toisen valitsematta.

  • Avaruusromua: Löylyn hengessä!

    Löylyssä on voimaa, henkeä ja sielua.

    Mikael Agricola käytti sanaa "löyly" jo 475 vuotta sitten. Löyly on sanana ja käsitteenä sitäkin vanhempi. Löyly-sana tulee kaukaa, ajalta jolloin saunatkaan eivät olleet sellaisia kuin nykyisin. Vanhimmat saunat olivat maakuoppia, joiden kattona oli eläimen nahka. Alun perin löyly ei tarkoittanut vain saunan kiukaan sihahtelua ja kuumaa vesihöyryä. Löyly tarkoitti henkeä, henkäystä tai sielua. Eikä se ollut sattumaa. Löylyssä on edelleen voimaa, henkeä ja sielua, kuten suomalaisessa musiikissakin. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Suomi vs USA – Viisi havaintoa stand up -keikoilta koomikon näkökulmasta

    Millainen on stand up -scene Yhdysvalloissa?

    ”Stand up ei toimi Suomessa” on vuosikymmeniä toisteltu hokema, jota kuulee edelleen. Yleensä niiden suusta, jotka eivät käy katsomassa stand up -keikkoja. Mutta mikä on sitten paremmin lajin syntysijoilla Yhdysvalloissa? Stand up -koomikko Kaisa Pylkkänen teki kiertueen USA:n länsirannikon komediaklubeilla ja yllättyi.

  • Teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom: Ooppera on lapsen näkökulmasta äärimmäisen tylsää

    Taiteilijaperheen esikoinen kasvoi johtajaksi.

    Oopperan maailmassa ja sen taikapiirin keskellä kasvanut teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom on aina ollut rohkea mielipiteissään. Elämänintoa ja uteliaisuutta riittää edelleen kuin kaksikymppisellä, vaikka nuorekas boheemi olemus kätkeekin jo kuusikymppisen. Teattereita, oopperoita ja festivaaleja johtanut Erik Söderblom on monien visioiden mies.