Hyppää pääsisältöön

Tiesitkö tämän pähkinöistä?

Pistaasipähkinöitä.
Pistaasipähkinöitä. Kuva: Yle, Tero Kyllönen pähkinä

Suolattuna, sokeroituna, paahdettuna, maustettuna. Terveellisimmillään pähkinät ovat kuitenkin sellaisenaan ja mahdollisimman tuoreena!

Pähkinät sisältävät runsaasti energiaa ja erityisesti rasvaa, mutta sangen terveellisessä muodossa. Niissä on paljon kivennäisaineita ja vitamiineja sekä antioksidantteja. Lisäksi pähkinät sisältävät proteiinia sekä vatsantoimintaa ylläpitävää kuitua.

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan uusimpien ravitsemussuositusten mukaan pähkinöitä voi nauttia noin kaksi ruokalusikallista joka päivä. Kourallinen on myös kätevä mitta päivittäisen pähkinämäärän arvioimiseksi.

Kasvisruokavaliota noudattava tietää, että pähkinät ovat yksi kasvikunnan parhaista proteiinilähteistä. Pähkinäallergikon puolestaan kannattaa pysyä kaukana näistä herkuista – pahimmillaan pähkinä voi aiheuttaa hengenvaarallisen anafylaktisen reaktion.

pekaanipähkinä
pekaanipähkinä Kuva: Yle, Tero Kyllönen pekaanipähkinä

Pähkinät hellivät verisuoniasi ja sydäntäsi, ja niiden syömisellä on kiistattomia vaikutuksia terveyteesi. Tutkimuksissa sydänterveydelle hyväksi havaittuja pähkinöitä ovat etenkin pistaasipähkinät, saksanpähkinät, hasselpähkinät sekä pekaanipähkinät.

saksanpähkinä
saksanpähkinä Kuva: Yle, Tero Kyllönen saksanpähkinä

Pähkinöistä on iloa myös diabeteksen hoidossa. Monet diabeetikot saavat pidettyä sokeriarvonsa hyvässä tasapainossa pähkinöiden ansiosta. Ruokavalion hiilihydraatteja kun voi tarvittaessa korvata pähkinöiden hyvälaatuisella rasvalla.

pistaasipähkinä,
pistaasipähkinä, Kuva: Yle, Tero Kyllönen pistaasipähkinä

Saksanpähkinän erityisominaisuutena mainittakoon sen sisältämät omega-3-rasvahapot, niitä et muista pähkinöistä saa! Näihin kuuluva alfalinoleenihappo ehkäisee jopa sydämen rytmihäiriöitä, rintasyöpää ja lievittää tulehduksen oireita.

cashewpähkinä
cashewpähkinä Kuva: Yle, Tero Kyllönen cashewpähkinä

Pekaanipähkinät sisältävät kolesterolia alentavaa kasvissterolia. Kolesterolin kannalta edullisia vaikutuksia on myös pistaasi- sekä hasselpähkinöillä. Paljon käytetty cashewpähkinä ei ole virallisesti pähkinä, vaan cashewpuun hedelmän siemen - tosin terveellinen luonnontuote sekin!

hasselpähkinä
hasselpähkinä Kuva: Yle, Tero Kyllönen hasselpähkinä

Herkkuvinkki - pähkinäisen juustokakun resepti!