Hyppää pääsisältöön

Kehonrakennusta, Jorma Räty

Jorma Räty aloitti urheilu-uransa painonnostajana ja siirtyi aktiivisesti kehonrakentajaksi 1960-luvulla. Vuonna 1977 hän oli alallaan jo EM-hopeamitalisti, moninkertainen SM-voittaja ja Pohjoismaiden mestari. Kurvi-ohjelmassa Räty antoi esimerkkejä tyypillisimmistä kuntosaliharjoitteista.

Animoitu gif
Animoitu gif

Via Giphy
Penkkipunnerrus vahvistaa käsivarsien ojentajalihaksia ja rintalihaksia. Levytanko otetaan suorille käsille ja lasketaan hitaasti rinnan päälle ja punnerretaan ylös. Leveällä otteella punnerrettaessa liike kohdistuu rintaan ja kapealla ojentajiin.
Animoitu gif
Animoitu gif

Via Giphy
Ylätalja on tarkoitettu selkälihasten harjoittamiseen. Liikerata muistuttaa leuanvetoa, mutta suorittaessa kuntoilija istuu jalat maahan tuettuina paikallaan. Leveät selkälihakset ovat latinankieliseltä nimeltään latissimus dorsi.
Animoitu gif
Animoitu gif

Via Giphy
Kehonrakentajan ruokavalion tulee olla monipuolista: Paljon raakavihanneksia ja lihaa. Kehonrakennus on arvostelulaji. Kilpailijoiden arvostelussa on käytössä kolme kriteeriä: lihasten koko, lihasten sopusuhtaisuus ja lihasten erottuvuus. Kilpasarjoja on niin ikään kolme: kevyt-, keskiraskas- ja raskas sarja.


Jorma Rädyn ensimmäinen kansainvälinen menestys kehonrakennuksessa oli hänen vuonna 1967 saavuttamansa Pohjoismaiden mestaruus. Hän voitti vielä kolme PM-kultaa vuosina 1977–1979. EM-hopeaa Räty saavutti vuonna 1977. Hänen amatööriuransa suurin saavutus oli vuoden 1980 maailmanmestaruus alle 80-kiloisten sarjassa.

MM-kullan jälkeen Räty aloitti ammattilaisuran, joka päättyi kuitenkin jo vuonna 1982 loukkaantumiseen. Jorma Räty menehtyi vuonna 2007 äkilliseen sairauskohtaukseen. Hän oli tuolloin 61-vuotias.

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto