Hyppää pääsisältöön

Prisma Studio: #eläviemiunfiilistä – Miten ilmiö synnytetään?

Prisma Studio, yle tv1
Netti-ilmiössä on tunteet pelissä. Prisma Studio, yle tv1 yle tv1

TV1 keskiviikkona 6.5.2015 klo 20.00 - 20.30, uusinta perjantaina 8.5. klo 5.55
Yle Areenassa 30 päivää

Kissa menee laatikkoon, suklaamuna aukaistaan, Hitler kuulee Euroviisuista. Nämä kaikki ovat asioita tai tapahtumia, jotka ovat nousseet ilmiöiksi.

Sosiaalisen median jaetuimpien ja klikatuimpien videoiden takana on usein kiinnostava persoona, tai tunteita herättävä asia. Mitä suurempi tunne, sitä suurempi nostatus.

Mikä tekee ihmisestä tai tapahtumasta lopulta ilmiön?

Pitää olla särmää

Netin tietotulvasta erottautuminen vaatii paljon. Ihmisessä pitää olla särmää, oli se sitten positiivista tai negatiivista. Sosiaalisen median ammattilaiset peräänkuuluttavat aitoutta, rehellisyyttä ja asian perinpohjaista tuntemista.

Ovatko nämä asioita, miksi Matti Nykänen, Vesa Keskinen tai Johanna Tukiainen ovat nousseet kaikkien suomalaisten tuntemiksi ilmiöiksi?

Mikä on sattuman osuus, kun esimerkiksi avokadopasta nousi suureen suosioon tai Facebookissa jokin aika sitten kulovalkean tavoin levinnyt arkihaaste oli somen hitti?

Törmäsitkö sinä pöhinään?

Prisma Studio päätti testata, voiko ilmiön tietoisesti rakentaa. Rajana oli taivas ja tavoitteena nettipöhinä. Miten ilmiö luotiin ja törmäsitkö sinä tähän ilmiöön?

Suomen tunnetuimpien ilmiöiden salaisuuksia ovat avaamassa mediatutkija Veijo Hietala ja some-ammattilainen Minna Valtari. Ohjelman juontaa Marjo Harju.

Kommentit