Hyppää pääsisältöön

Vintage-innoituksesta pontta Beethoveniin

Viulisti Pasi Eerikäinen ja pianisti Emil Holmström edustavat suomalaisten muusikoiden taitavaa, kunnianhimoista uutta sukupolvea. Yllättävää kyllä he ovat hakeneet yhteissoittoonsa innoitusta Josef Szigetin ja Bela Bartokin legendaarisesta sonaattiresitaalista seitsemän vuosikymmenen takaa. Eerikäisen ja Holmströmin ensilevylle päätynyt ohjelmakin on sama Bartokin toisen sonaatin ja Beethovenin Kreutzer-sonaatin osalta, mutta Debussy on korvattu Magnus Lindbergin nuoruudenteoksella Sonatas.

Sonatas / Eerikäinen & Holmström
Sonatas / Eerikäinen & Holmström uudet levyt

Kun vertaa uutuutta esikuvaan, yhteydet ovat ilmeiset: Eerikäisen ja Holmströmin soitossa on samaa joustavaa rytminkäsittelyä, dynaamista tiukkuutta ja sopivaa hätätilan tuntua. Osa muinaispaatoksesta on korvattu modernilla linjakkuudella, mikä on ihan oikein.

Kirkkaimmin levyn vintage-vaikutteet pääsevät esiin Beethovenissa, jonka aksentit, suvannot ja pakkomielteisesti taotut teemanpätkät tempaavat mukaansa vahvemmin kuin aikoihin. Levyvihkosessa Eerikäinen ja Holmström kirjoittavat röyhkeydestä ja ilmaisun äärimmäisyydestä, ja sellaista toki kuulee, mutta ilmaistuna tarkalla yhteissoitolla. Alusta loppuun asti oma huomioni kiinnittyi musiikkiin eikä yksityiskohtiin, jopa silloin kun veikkoset improvisoivat sekaan omia kadenssejaan. Tästä voinee päätellä, että Eerikäinen ja Holmström ovat pohtineet, työstäneet ja esittäneet Beethovenia paljon ja antaumuksella.

Bartokin sonaatissa dynamiikka on yhtä napakkaa, mutta soinnin rosot haittaavat enemmän. Kun musiikki on rajua, soitto saisi olla siloisempaa. Etenkin pariäänien puhtaus ja fortissimoiden laatu osoittavat, ettei Eerikäinen aivan ole kansainvälisellä huipulla viulunsa soinnilta, vaikka musikaalisuus kantaisi vaikka minne.

Kunnon sonaattien välissä kuultava Magnus Lindbergin höppänä nuoruudenteos on melko kireää modernismiräimettä, josta jäävät mieleen lähinnä muutamat armolliset suvannot.

Kokonaisuutena Eerikäisen ja Holmströmin levy kuitenkin luo uskoa perusohjelmiston väkevään tulkintaan ja historiallisten vaikutteiden omaperäiseen hyödyntämiseen.

Béla Bartók: Sonaatti viululle ja pianolle nro 2. Magnus Lindberg: Sonatas. Ludwig van Beethoven: Sonaatti viululle ja pianolle nro 9 A-duuri "Kreutzer". - Emil Holmström, piano, ja Pasi Eerikäinen, viulu. (Alba, ABCD 379)

Kuuntele Uudet levyt 8.5.2015, toimittajana Kare Eskola.

Kommentit