Hyppää pääsisältöön

Saab-Valmetin henkilöautotehdas nousi Suomeen ennätysajassa

Valtioneuvoston annettua keväällä 1966 Valmetin tehtäväksi tutkia henkilöautotehtaan perustamismahdollisuuksia tapahtui kaikki niin nopeasti, että kolmen vuoden päästä valmistui jo ensimmäinen auto Uudessakaupungissa. Dokumentti vuodelta 1993 kertoo tehtaan synnystä ja sen ensimmäisistä vuosikymmenistä.

Yhteistyötarjouksia pyydettiin 15 autotehtaalta. Lopulta valtionyhtiö Valmetin yhteisyritykseksi valikoitui ruotsalainen Saab-Scania. Dokumentissa spekuloidaan, että Kekkosen ja ruotsalaisen vaikutusvaltaisen pankkiirin Marcus Wallenbergin ystävyydellä olisi ollut myötävaikutusta asiaan.

Saab-Valmetin autotehdas perustettiin Saab-Scanian ja suomalaisen valtionyhtiö Valmetin yhteisyritykseksi. Sijainniksi valikoitui Uusikaupunki, osittain sen hyvien kulkuyhteyksien ansiosta.

Tehtaan peruskivi muurattiin vuonna 1967 juhlamenoin presidentti Urho Kekkosen johdolla.

Kaksi vuotta myöhemmin valmistuivat ensimmäiset Saabit. EKA-96 rekisterikilvin varustettu sininen menopeli lahjoitettiin presidentti Kekkoselle. 95 ja 96 malleja toimitettiin seuraavina vuosikymmeninä myös poliisilaitoksen käyttöön lähes 200 kappaletta ja mallia 99 lähes kaksi tuhatta.

Aluksi tehtailla toteutettiin pelkkä kokoonpano, sillä autojen osat tuotiin Saabin tehtailta Ruotsista valmiiksi hitsattuina ja maalattuina.

Ensimmäiset kymmenen vuotta tehtaalla valmistettiin vain Saabin malleja. 1980-luvulla ne saivat seurakseen Chryslerin ja Talbotin ja 90-luvulla Opelin ja Ladan sekä myöhemmin muun muassa Porschen ja Mercedes-Benzin.

Ohjelman valmistumisen aikaan Saab-Valmet oli muutosten keskellä ja laman jälkeinen aika oli tuonut haasteita tuotantoon. Kun ohjelma tuli televisiosta huhtikuussa 1993 sen alussa ja lopussa nähtiin toimittaja Börje Holmlund kertomassa tehtailla meneillään olevista muutoksista, joihin kuuluivat muun muassa mittavat lomautukset.

Sittemmin tehtaan nimi muutettiin Valmet Automotiveksi ja yhtiö on uudistanut toimintaansa voimakkaasti 2000-luvulla.

Lue lisää:

Ensimmäinen Suomessa valmistettu Saab

Ensimmäinen suomalainen Saab seppelöidään

Ensimmäinen suomalainen henkilöauto, EKA-96-rekisterikilvellä varustettu Saab 96, sai valmistuttuaan nokkapellilleen seppeleen. Saabin saga päättyi vuonna 2009.

Lue lisää:

Työmiehiä istumassa rakennustyömaalla Uudessakaupungissa

Uusikaupunki teollistui vauhdilla

Arvi Auvisen ohjaama kantaa ottava dokumentti vuodelta 1970 kertoo nopean teollistumisen seurauksista ihmisten, kaupungin ja luonnon välisissä suhteissa Suomen teollistuneimmalla paikkakunnalla, Uudessakaupungissa.

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto