Hyppää pääsisältöön

Aristoteleen kantapää: Munkkilatinasta arkilatinaan

Maaseutu. Tyttö ja polkupyörä ilmoitustaulun edessä v. 1964. Elokuvamainoksia ja ilmoituksia. Kesä.
Ilman I.K. Inhaa tämäkin tyttö kenties nojailisi latinalaisittain "pikajalkaan". Maaseutu. Tyttö ja polkupyörä ilmoitustaulun edessä v. 1964. Elokuvamainoksia ja ilmoituksia. Kesä. Kuva: Yle/ Kalle Kultala polkupyörä

Latina on roomalaiskatolisen kirkon komentokieli, joka levisi samaa tahtia maailmalle kristinuskon kanssa.

Latina levisi ilmeisen tehokkaasti, vaikka kirkon ensimmäisiä askareita uusissa maailmankolkissa olikin Raamatun kääntäminen paikalliselle puheenparrelle, mikä merkitsi monessa paikassa kirjakielen syntyä. Näin kävi myös Suomessa.

Kirkon avulla latina levisi huomattavasti laajemmalle kuin mihin Rooman valtakunta sitä kykeni viemään.

Kirkon avulla latina levisi huomattavasti laajemmalle kuin mihin Rooman valtakunta sitä kykeni viemään. Niin laajalle, että se näkyy lainasanojen muodossa kaikkialla. Ei pelkästään korkeakirkollisissa yhteyksissä vaan myös arjessamme. Esimerkiksi autoilussa. Suomen sana autohan tulee samasta sanasta kuin ruotsin bil, sanasta automobil, joka on kreikan sanan auto, itse, ja latinan mobilis, liikkuva, yhdistelmä.

Monessa kielessä latina kuuluu myös polkupyöräilijöiden elämään. Suomessa valokuvaaja ja innokas pyöräilijä I.K. Inha keksi kotoperäisen polkupyörä-nimen tuolle kaksipyöräiselle, mutta monessa kielessä se on velociped, joka on muodostelma latinan nopeata ja jalkaa tarkoittavista sanoista. Eli pikajalka. Kahden – tai useamman – peräkkäisen polkijan polkupyörän nimi tandem taas ei ole sukua poliittiselle ilmaukselle sos.dem. Tandem on myös latinaa ja tarkoittaa sekä viimeinkin että peräkkäin.

Pasi Heikura keskustelee jokapäiväisestä latinastamme tunnetun latinistin, professori Teivas Oksalan kanssa. Ja eikös tämäkin keskustelu ala puhumalla autoista.

Ohjelma on toiveuusinta joulukuulta 2012.

  • Tatuointi on kantajalleen ikuinen, mutta taideteoksena lyhytikäinen

    Tatuoinneissa näkyy erilaisia tyylisuuntia ja muoteja.

    Tatuoinnin ottaminen sattuu ja teon peruuttaminen on hyvin vaikeaa. Tatuointi on merkki, jolla halutaan kertoa asioista, jotka ovat kantajalleen elinikäisesti tärkeitä. 80-luvun puolivälissä tatuointeja alkoi näkyä tuttavapiiriini kuuluvilla henkilöillä, myös naisilla. Tatuoinnit kiinnostivat, koska niihin liitettiin edelleen normiyhteiskunnan reunalla tai ulkopuolella elämisen leima.

  • Avaruusromua: Unelmia, epävarmuutta vai paratiisi?

    Millaista musiikkia synnyttää Marian tarjoama paratiisi?

    Hän luuli tavallisia majataloja lumotuiksi linnoiksi. Hän luuli lampaita kääpiöiksi ja tuulimyllyjä jättiläisiksi. Jostakin syystä sadan vuoden takainen, Maria Åkerblomin johtaman uskonlahkon tarina tuo mieleen Don Quijoten, ja päinvastoin. Mitä nuo tarinat kertovat? Mitä ne tarjoavat? Unelmia, turvaa ja pelastusta? Pyhyyttä, pelkoa ja ekstaasia? Millaista musiikkia synnyttää Marian tarjoama paratiisi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Katkeroidu elämälle ja riitele perinnöstä Vartion mestariteoksen hengessä – osallistu Lukupiiriin!

    Osallistu keskusteluun tai soita studioon la 28.3. klo 19!

    Hänen olivat linnut on kertomus pappilan palon seurauksista, sukuriidoista, perhehelvetistä ja pikkukylän sosiaalisesta todellisuudesta. Marja-Liisa Vartion romaania on pidetty yhtenä suomalaisen modernin kirjallisuuden merkkiteoksena. Kirjan kahden onnettoman, rakkautta vaille jääneen naisen tarinan, voi hyvin lukea feministisenä kannanottona.

  • Koronasta bamlataan eri tavalla Stadissa kuin landella

    Slangista ja koronasta on erilaisia fiiliksiä.

    Jengillä on snadisti erilaiset vibat slangin oikeaoppisuudesta, kuten tällä hetkellä myös koronaepidemiasta. Aristoteleen kantapään toimittaja funtsi, että koska tilanne maailmassa ei ole just nyt yhtään kliffa, täytyy koronasta skrivaa myös omalla slangilla.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri