Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Tyhmyreille pääkuva

Mistä tiedät kuuntelevasi rap-musiikkia? Miten suomalainen tango on syntynyt? Musiikin asiantuntijat esittelevät musiikkigenret niin, että tyhmyrikin tajuaa.

Rap tyhmyreille: bilemusiikkia ja politiikkaa

Snoop Dogg
Snoop Dogg Snoop Dogg Kuva: Anthony Mandler snoop dogg

Mistä tietää kuuntelevansa rap-musiikkia? Miten rap on kehittynyt syntyajoistaan? Sampo Axelsson, taiteilijanimeltään DJ Anonymous, selventää rap-musiikin pääpiirteet niin, että tyhmyrikin ymmärtää.

Sampo Axelsson
Sampo Axelsson Sampo Axelsson Kuva: Kukka Mäenpää dj anonymous

Lyhyt historia

Rap-musiikki syntyi 70-luvulla New Yorkissa Bronxin kaupunginosassa, joka oli afroamerikkalaisten suosima asuinalue. Bronxilaiset järjestivät puisto- ja katubileitä, joissa DJ:t soittivat musiikkia ja juontaja eli MC yritti aktivoida yleisöä huutelemalla mikrofoniin musiikin päälle.

Syntyi puheenparsi, jota alettiin kutsua nimellä rapping, räppääminen. Rapping on vanhaa afroamerikkalaista slangia, joka tarkoittaa kiihtyneessä tilassa puhumista.

”Syntyhetkeen liittyy vastakkainasettelu New Yorkin kaupunginosien välillä. New Yorkin hienot klubit olivat Etelä-Manhattanilla ja monissa niissä oli todella sliipattu meininki. Bronxilaiset pitivät block partyja autenttisina, luovina ja villeinä verrattuna siloteltuun yökerhomeininkiin”, Sampo Axelsson kertoo.

Alun perin rap oli pelkkää bilemusiikkia. Merkittävä käännekohta tapahtui 70-luvun lopulla, kun rap-musiikkia nauhoitettiin ensimmäistä kertaa.

”Sitä ennen kukaan ei ollut ajatellutkaan räppiä levytettävänä musiikkina. Se oli vain sellainen juttu, joka tapahtui bileissä. Sitten kun The Sugarhill Gangin Rapper’s Delight julkaistiin, siitä tuli tosi iso globaali hitti. Se levisi New Yorkista ympäri maailmaa muuttaen käden käänteessä koko asetelman. Levyjä alkoi tulla koko ajan.”

Rap tyhmyreille

Varsinainen maailmanvalloitus alkoi 80-luvun lopulla, kun rap alkoi flirttailla muiden musiikkityylien kanssa. Run-D.M.C. teki Aerosmithin kanssa teki yhteisbiisin Walk this way.

”Walk this way oli isoimpia globaaleja hittejä. Se inspiroi tietynlaista huumorilähtöistä musaa myös Suomessa. Se oli aika ohimenevä juttu, eikä siitä jäänyt mitään kulttuuria tai jatkuvampaa musameininkiä ainakaan Suomeen.”

Rap-musiikin lähtökohtainen tarkoitus ei ollut rikkoa tabuja. Se oli puhtaasti bilemusiikkia. Ensimmäinen politisoidun räpin aalto alkoi 80-luvun loppupuolella. Sen tunnetuin esimerkki on Public Enemy.

”Sen kautta syntyi perinne, joka on vieläkin näkyvissä kolmannessa maailmassa. Poliittinen viba näkyi myös Suomessa esimerkiksi Palefacen musiikissa.”

Sampo Axelssonin mukaan rap-musiikin kulta-aikana voidaan pitää aikaa 90-luvun alusta 90-luvun puoliväliin. Monet rap-legendat, kuten Nas, Jay-Z ja Wu-Tang Clan –yhtye aloittivat silloin uransa.

Yhdysvalloissa rap pysyi kuitenkin underground-musiikkina noin 90-luvun puoliväliin saakka. Merkittävä käänne tapahtui, kun ensimmäiset länsirannikon megahitit tulivat. Rap oli levinnyt New Yorkista Los Angelesiin ja San Franciscoon jo aiemmin, mutta kun ensimmäiset länsirannikon tyylisuunnan todella suurten nimien, kuten Dr. Dren ja Snoop Doggin ensimmäiset levyt julkaistiin, valta-asema ja dynamiikka muuttui.

”Itä- ja länsirannikon välille syntyi vastakkainasettelua. Se oli surullista aikaa, ja meininki meni aika dramaattiseksi. Tupac Shakur, suuri länsirannikon legenda, tapettiin. New Yorkin stara The Notorious B.I.G. ammuttiin”, Axelsson kertoo.

Yhdysvalloissa rap meni koko ajan kaupallisempaan suuntaan. Vuosituhannen vaihteen paikkeilla tapahtui suuri R&B:n ja räpin fuusio.

”Räpin ja R&B:n sekoitus oli isointa musaa maailmassa. Samoihin aikoihin rap löi läpi Suomessa klubeilla, soittolistoilla ja mediassa. Ensimmäisen aallon suomiräpin biisit, kuten Fintelligensin isot hitit tulivat”.

Rap voi olla osana mitä tahansa musiikkia tehden siitä räppimäisen. Se sulautuu ja kehittyy.

Rap-R&B valtius kesti noin viisi vuotta ja hiipui vähitellen. Se ei hävinnyt missään vaiheessa kokonaan, mutta amerikkalaiset eivät enää halunneet kuunnella ainoastaan R&B:tä ja räppiä. Indie-buumi ja EDM söivät räpin suosiota.

Suomiräpissä oli hiljainen kausi ensimmäisen ison aallon jälkeen vuosina 2005–2010, mutta sen jälkeen se aktivoitui jälleen.

”Suomiräp on suhteessa suositumpaa kuin mikään paikallinen rap-tyyli Euroopassa. Se on helposti lähestyttävää ja sisältää niin laajan skaalan kaikkea, että sieltä löytää omansa niin helsinkiläinen kupla kuin persut pikkukylissä. Se on koko yhteiskunnan lävistävä ilmiö.”

Rap-musiikin erityispiirteet

Rap-musiikista on tullut yhä enemmissä määrin valtavirtamusiikkia ja samalla perinteisiä tunnusomaisia piirteitä on vaikea erottaa.

”Räppiin liittyi aikoinaan perinteisesti rytmikäs ja funkahtava musiikillinen tausta. Nykyään rap voi olla osana mitä tahansa musiikkia EDM:stä rockiin. Limp Bizkit toi siihen 90-luvulla rockin mukaan ja silloin lähdettiin joka suuntaan. Rajoja ei enää ole.”

Puhelaulu on piirre, joka on edelleen tunnistettavissa.

”Mutta onko se räppiä, joka on osana jotain muuta puhetyyliä vai onko se puhdasta räppiä, se raja on häilyvä. Rap voi olla osana mitä tahansa musiikkia tehden siitä räppimäisen. Se sulautuu ja kehittyy.”

Toinen räppiin liitettävä piirre on samplaaminen eli toisen tekemästä musiikista otettavien osien liittäminen omaan teokseen. Sampleja voidaan muokata niin, ettei alkuperäinen kappale ole aina tunnistettavissa.

”70-luvulla räpättiin DJ:n soittaman musan päälle, 80-luvulla tuli enemmän elektroninen rumpukonemainen tyyli ja siitä se kehittyi enemmän samplepohjaiseksi. Tyylejä on monia. Tekninen kehitys on johtanut siihen, että musan tekeminen on kenen tahansa ulottuvilla. Siihen ei tarvitse enää kallista studiota tai laitteita, vaan räppiä voi tehdä läppärillä tai iPadilla. Vain ammattilainen kuulee eron studiossa tehtyyn.”

Rap-musiikin kolme merkittävintä henkilöä

Sampo Axelssonin mukaan rap-musiikin merkkihenkilöillä on usein muitakin meriittejä, kuin levyjen tekeminen.

Kanye West on noussut musiikin yläpuolelle. Hän on kiehtova omituisuutensa takia. Musa on äärimmäisen hyvää, mutta hänellä on myös hyvä kyky trollata mediaa ja keksiä aina älyttömiä kommentteja. Ne takaavat sen, että hän on jatkuvasti esillä. Kanye on ollut äärimmäisen kiinnostava kaupallisesti. Siitä huolimatta hän on pystynyt pysymään kokeilevana. Se on harvinaista missä tahansa genressä. Häntä voi syyttää monesta, mutta ei varman päälle pelaamisesta. Hän on ennakkoluuloton ja hyvällä tavalla musiikillisesti radikaali.”

Toisen sijan listalta saa Snoop Dogg.

”Hän on musiikillisesti hyvin erilainen ja aivan omanlaisensa instituutio. Snoopilla on ollut pitkä ura ja oikeastaan hänen kaikista isoista musameriiteistä on jo aikaa. Silti hän on pystynyt pysymään pinnalla. Hän on brändännyt itsensä viihdyttäväksi omituiseksi tyypiksi ja pystyy olemaan kiinnostava, vaikkei tee mitään. Uusia levyjä tulee aina väliä, eikä kukaan oikeastaan kiinnitä niihin mitään huomiota, mutta silti hän on julkisuudessa. Se on kiinnostavaa.”

"Drop It Like It’s Hot on tietynlainen comeback-hitti. Sitä ennen Snoop Doggilla ei ollut lista- tai klubihittejä pitkään aikaan. Kun se ilmestyi, kaikki olivat ihan fiiliksissä, että ’Snoopilla on taas iso hitti’. Se on hyvä biisi ja se soi edelleenkin räppibileissä, vaikka sen ilmestymisestä on jo yli kymmenen vuotta.”

Kolmanneksi listalle Axelsson nostaa Rakimin. Rakim muodostaa rap-duon DJ Eric B.:n kanssa.

”Rakim on monen pitkään räppiä seuranneen mielestä ehkä kaikkien aikojen paras MC. Itse en ole varma ykköstilasta, mutta lähelle huippua laittaisin joka tapauksessa.”

Rap tänään

Rap uusiutuu ja löytää uusia kiinnostavia muotoja edelleen. Axelssonin mukaan tällä vuosituhannella ei ole silti syntynyt ennennäkemättömiä musatyylejä.

”Välillä tuntuu, että kaikki mikä on keksittävissä, on jo keksitty ja tehty. Silti muutosta ja kehitystä tapahtuu. Askeleet ovat vain aika pieniä ja pelataan pienillä nyansseilla.”

Uusia tulokkaita ovat muun muassa Drake, jolla on Axelssonin mielestä hyvin kiinnostava, samaan aikaan perinteinen ja kokeileva tyyli.

Kotimaisista uutuuksista selkein esimerkki on Paperi T.

”Vaikka Paperi T on tämän hetken juttu, ilmiönä hän on tosi iso ja mielenkiintoinen. Suosio perustuu siihen, että musa on todella huolella tehtyä ja mietittyä. Musassa yhdistyy monenlaisia vaikutteita ja se on artistin itsensä näköistä.”

  • Avaruuslintuja, revontulia ja Sammon taontaa. Avaruusromua 1.10.2017

    Musiikkia Karelian Skies 2017 -tapahtumasta.

    ”Eräs tärkeä syy on se, että tämä vie minut jonnekin mukavuusalueeni ulkopuolelle. Täällä joudun ajattelemaan ja työskentelemään uusilla tavoilla. Tämä on luova haaste ja hyvin positiivinen kokemus”. Näin sanoo englantilainen tietokonemies ja muusikko Nick Rothwell. Hän puhuu Karelian Skies 2017 -tapahtumasta. Mitä tapahtui, kun kuusi muusikkoa kokoontui Pohjois-Karjalaan? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Retrojytä valloitti Levylautakunnan - myös Pyhimyksen riimit miellyttivät

    Samae Koskinen ja Katja Ståhl Levylautakunnassa

    Samae Koskinen ja Uutisvuodon uusi ankkuri Katja Ståhl Tulos ja kommentit 1. Talmud Beach & Faarao Pirttikangas: Matkaa teen 26 pistettä (Talmud Beach - Faarao Pirttikangas) Samae: Tämähän oli jytää, hienoa, että nuoret kaverit soittaa nykyään ajatonta musiikkia. Jos näkisin tämän keikalla niin luulen, että ilahtuisin kovasti.

  • Elektroninen sarjakomputaattori ja kummitekoneistoja. Avaruusromua 24.9.2017

    Amiga-musiikkia, ite-oopperaa ja minimalismia

    Vuonna 1954 Teknillisessä korkeakoulussa alettiin rakentaa ensimmäistä suomalaista tietokonetta, elektronista sarjakomputaattoria. Vielä ei puhuttu tietokoneista, vaan matematiikkakoneista tai sähköaivoista. Sitten koitti 1980-luku ja alkoi tapahtua: MikroMikko, IBM PC, Atari, Commodore, Amiga, Apple, Tandy… Etenkin Commodore 64 ja saman valmistajan Amiga 500 olivat meillä valtavia menestyksiä. Niillä tehtiin musiikkia - ja tehdään edelleen. Avaruusromussa Amiga-musiikkia, ite-oopperaa, konstruktivismia, minimalismia ja kummitekoneistoja. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Punaniskaa ja keijukaismusiikkia - Levylautakunnassa paljon ensilevyntekijöitä

    Ensilevyntekijöille kylmää kyytiä Levylautakunnassa

    Monta ensilevyn tekijää osui kuunteluun viikon Levylautakuntaan. Arvioitaan aloittelijoille antamassa laulaja-lauluntekijät Eeppi Ursin ja Ufo Mustonen sekä tuttuun tapaan tylyttävä musiikkitoimittaja Josper Knutas. Kappaleet ja kommentit 1. Nuppu: Reissunaisen saappaat 21 pistettä (Ville Alajuuma - Emilia Rinne) Eeppi: Hyvä kertosäe, hyvin nostattava.