Lapset ovat uskomattomia oppimaan uusia asioita, mutta aina ei vain huvita. Erilaisten taitojen opetteluun voi hakea vaihtelua mobiilipeleistä, jotka on suunniteltu nimenomaan lapsen opettamiseen. Tarjontaa löytyy, oli kyse sitten sävelistä, väreistä, kirjaimista tai numeroista. .
Nuottiniitty
Nuottiniitty on perheen pienimmille tarkoitettu sovellus, jossa leikitään väreillä ja sävelillä. Leikkimällä lapsi oppii, miten melodiat syntyvät yksittäisistä sävelistä. Nuottiniitylle voi säveltää maalaamalla oman kappaleen ja kastella siemeniä, jolloin syntyy soiva kukkaorkesteri.
Alle viisivuotiaille tarkoitetulla sovelluksella on helppo ottaa myös ensiaskeleita kosketusnäyttöjen maailmaan, sillä lapsi voi rauhassa tutkia sovellusta. Virheitä ei voi tehdä, eikä tarvitse ottaa paineita pisteiden keräämisestä. Mainoksia tai sovelluksen sisäisiä ostoja ei ole.
Viisivuotias testajaamme, vaikka olikin jo "vanha", tuntui nauttivan sormilla maalaamisesta ja sävelien näppäilystä. Ehkä Nuottiniityssä viehättää juuri se, ettei siinä voi tehdä väärin tai tarvitse seurata mitään tiettyä polkua. Nuottiniitty on kuitenkin hyvin yksinkertainen ja parhaiten se soveltuu pienille lapsille.
Nuottiniitty on Ylen BUU-klubbenin ja Pikku Kakkosen julkaisema sovellus, mutta se on kotimaisen Kapu Toysin käsialaa. Sama yhtiö on tehnyt perheen pienimmille myös hauskan Kapun metsä -sovelluksen.
Ilmainen Nuottiniitty on ladattavissa iOS:lle ja Androidille.
Ekapeli alku

Kotimainen Ekapeli alku on tarkoitettu kirjain-äänne-yhteyksien harjoitteluun esikouluikäisille ja tietysti muillekin harjoitusta kaipaaville. Pelissä sukelletaan meren alle, roikutaan taivaalla ilmapalloilla, seurataan sammakon touhuja ja katsellaan tähtiä - tämä kaikki samaan aikaan kun opetellaan lukutaidon alkeita.
Erityistä apua Ekapelistä on lapsille, joille lukemaan oppiminen tuntuu haastavalta ja jotka tarvitsevat lisäharjoitusta. Peliin on kuulemma haettu oppia Jyväskylän yliopiston lapsen kielen kehitystä selvittäneistä tutkimuksista.
Pelillisyyttä tukevat kentistä palkinnoksi saatavat kolikot, joilla voi ostaa pelihahmolle tavaroita ja peliä helpottavia kortteja. Nämä ominaisuudet eivät kuitenkaan tunnu yhtä tyrkytetyiltä kuin monissa ulkomaisissa kaupallisissa peleissä.
Kahdeksanvuotias pelitestaajamme tuntui mieltyvän juuri Ekapelin pelihahmoihin, joista voi valita mieleisensä, ja että opettele tapahtuu nimenomaan niiden kautta. Ne lisäävät pelillisyyttä ja vähentävät tuntua opettelusta. Ekapeli tuntui olevan riittävän helppo oppia, vaikka peliin sisältyykin monenmoista tekemistä. Kakkosluokkalainen ei myöskään kaan tylsistynyt, vaikka peli onkin suunnattu hieman nuoremmille.
Ekapeliin on tulossa myöhemmin myös tavu- ja sanatason harjoituksia, joten uutta opeteltavaa on päivitysten myötä luvassa.
Ilmainen Ekapeli alku on ladattavissa sovelluksena iOS:lle, Androidille, Windowsille ja Macille.
Smartkid Maths
Hölmöstä nimestään huolimatta Smartkid Maths on kotimaisen SkillPixelsin tekemä, suomenkielinen ja ihan varteenotettava opetuspeli nuorille lapsille. Pelissä on tarkoituksena opettaa hiirihahmoa haastamaan ja voittamaan matematiikan taidoillaan kissat.
Jos kissa voittaa, täytyy hiiren palata “luokkahuoneeseen” oppimaan lisää, muutoin hiiri voi jatkaa seuraaviin haasteisiin. Taustalla on ajatus siitä, että lapsi opettaa mieluummin värikästä piirroshahmoa, kuin oppii itsekseen. Mikä tuntuu pitävän kyllä paikkansa. Esikoulussa ollaan leikkipuistossa, ykkös- ja kakkosluokilla seikkaillaan maailman ympäri.
Pienimmät voivat harjoitella numeroita, perusmuotoja ja yksinkertaisempaa laskemista. Hieman vanhemmat voivat harjoitella vaikkapa kellonaikoja, yksiköitä ja lukusuoria, kun taas varttuneimmat pääsevät ratkomaan geometriaa ja jakolaskujakin. Pelaajien suunniteltu ikäjakaumakin on suuri: aina 4-8 vuotta. Jos oman lapsen tietotaitoa ei osaa arvioida, ei hätää. Peli on rakennettu niin, että se vaikeutuu asteittain, joten motivaatio pysyy pelaamisessa korkealla.
Smartkid Mathsissa on jopa 100 tasoa, jotka kattavat suomalaisen esikoulun ja ala-asteen ykkös- ja kakkosluokkien oppisisällöt. Peliä voi siis käyttää vaikka esikoululaisen preppaamiseen koulumaailmaa varten tai jo koulutaipaleensa aloittaneen harjaannuttamiseen.
Peli on rakennettu niin, että se vaikeutuu asteittain, joten motivaatio pysyy pelaamisessa korkealla.
Peliä kokeillut kakkosluokkalainen tyttö tuntui kiinnostuvan pelistä, koska hiirihahmot herättivät kiinnostusta. Ajoittain Smartkid Mathsin käyttöliittymä tuntui hieman sekavalle, eikä koululainen oikein tiennyt mitä kuvaketta seuraavaksi painaa. Musiikki oli myös ajoittain liian kovaa päälle puskevaa ja nopeaa, mutta sen saa halutessa myös pois päältä.
Smartkid Maths maksaa Windows Phonella 3,49e ja iOS:llä 4,99e. iOS:lle on tarjolla myös ilmainen versio kokeilua varten.
10monkeys Kertotaulu
10monkeys on helsinkiläinen firma, joka on erikoistunut online-oppimiseen, tarkemmin sanottuna vielä matematiikkaan. 10monkeys Kertotaulu opettaa nimensä mukaisesti kertolaskutaitoja kouluikäisille
Moni muistaa, miten kertotaulu opeteltiin vain laskuja pänttäämällä ja ulkoa opettelemalla. Nykykoululainen pääsee ainakin jossain määrin tylsästä pänttäämisestä hyödyntämällä tämänkaltaisia sovelluksia, joissa opettelusta tehdään hauskaa ja motivoivaa.
10monkeys Kertotaulussa päähenkilö Bon kymmenen apinaystävää on pulassa ja pelaajan pitää vapauttaa ansaan jääneitä apinoita. Samalla kerrataan kertotaulut kahdesta kymmeneen sekä harjoitellaan lopuksi avointa kertotaulua.
Kertotaulusovelluksen käyttöliittymä on sopivan helppo koululaiselle, ja äänet ja interaktiivisuus lisäävät intoa pelata. 10monkeysissa nopeus on valttia, sillä aika juoksee tyhjiin, mikäli miettii asioita liian pitkään. Ainakin aluksi tämä tuntui hermostuttavan testipelaajaamme.
Kun kaikki apinat on vapautettu, saattavat kansainväliset ranking-listat antaa lisäintoa ainakin riittävän kilpailuhenkiselle koululaiselle.
10monkeys Kertotaulu maksaa iOS:llä 2,99e ja Androidilla se on ilmainen.
Lolan ABC-juhlat
Kotimainen Beiz-yritys on tehnyt Lola-pandan seikkailuille perustuvia opetuspelejä jo pitkään. Lolan ABC-juhlat liittyy nimensä mukaisesti äidinkielen opetteluun. Se on tarkoitettu 3-6-vuotiaille ja osaa mukautua lapsen osaamistasoon. Suomenkielinen selostus ohjaa pienemmätkin lapset graafisesti värikkään ja iloisen pelin läpi.
Lolan ABC-juhlat alkaa vokaalien tunnistus- ja kirjoitustehtävistä. Kun lapsi vähitellen oppii nämä, siirtyy peli konsonantteihin ja lopulta sanojen oppimiseen. Oman lapsen kehitystä voi seurata sisäänrakennetun kehityksen seurannan avulla. Pikkulapsi tosin saattaa nähdä pelin vain juhlatilan koristelemisena, ilmapallojen puhaltamisena tai jäätelöannosten tekemisenä - mikä tietysti helpottaa oppimista.
Plussaa on se, että pelin voi lunastaa kertaostoksella. Näin pikkulapsille tarkoitetussa pelissä ei ole ulkopuolisia mainoksia tai sovelluksen sisäisiä ostoja. Android-versiossa voi hyödyntää useita käyttäjätilejä, jolloin kaikki perheen lapset voivat pelata omalla taitotasollaan.
Lolan ABC-juhlat on tarjolla iOS:lle hintaan 4,99e ja Androidille hintaan 4,49e.
8.12.2015: Lisätty asiasana.