Hyppää pääsisältöön

Viisi vinkkiä kisajännitykseen

Puomeja
Puomeja Kuva: Emmi Kähkönen ystäväni hevonen

Kilpailujännitys on osa kisojen hurmaa, mutta liika hermoilu syö varsinaista suoritusta. Huolellinen valmistautuminen ja mielikuvaharjoittelu voivat helpottaa jännitystä ratkaisevalla tavalla. Voit hyödyntää näitä viittä ohjetta kilpailutasostasi riippumatta!

1. Aikatauluta keskittymisesi

Jaa kilpailupäivä ajanjaksoihin. Mieti etukäteen, mihin asioihin keskityt tuona aikana. Huomaat pian, ettet voi keskittyä kaikkeen samanaikaisesti. Valitse keskittymisenkohteesi ja seuraa suunnitelmaasi. Hallinnan tunne helpottaa jännitystä varsinaisessa kilpailutilanteessa.

2. Puhu itsellesi lempeästi

Tyttö
Tyttö Kuva: Emmi Kähkönen ystäväni hevonen

Tunnista sisäinen kriitikkosi ja tee siitä kiltimpi. Mieti etukäteen millä tavalla puhut itsellesi jännittävässä tai keskittymistä vaativassa tilanteessa. Sätitkö tai syyllistätkö itseäsi? Päätä etukäteen puhuvasi itsellesi nätisti kilpailutilanteessa: ystävälliset ohjeet on helpompi toteuttaa kuin käskevät, vaikka kyse olisikin omista ajatuksista.

3. Keksi itsellesi oma voimalause

Tyttö esteradalla
Tyttö esteradalla Kuva: Emmi Kähkönen ystäväni hevonen

Mieti itsellesi voimasana tai -lause, joka auttaa sinua omassa ratsastuksessasi. Neuvo voi olla konkreettinen ("kantapäät alas") tai abstrakti ("minä osaan tämän"). Vaikeassa tilanteessa voit sanoa päässäsi voimalauseeseesi ja jatkaa eteenpäin sen ohjaamana. Älä valitse voimasanaksesi kieltoa, koska pelkkä kielto ei ohjaa tekemistä eteenpäin.

4. Ymmärrä että et ole valokeilassa

Nainen katsomossa
Nainen katsomossa Kuva: Emmi Kähkönen ystäväni hevonen

Kilpailuissa kaikki pelkäävät munaavansa itsensä muiden silmissä.Paine on siitä turha, että todellisuudessa vain harva jaksaa muistella muiden menestystä tai epäonnistumista. Syy on paradoksaalisesti siinä, että kaikki muutkin keskittyvät vain siihen, mitä muut heistä ajattelevat. Ilmiötä kutsutaan valokeilaerheeksi.

Valokeilaerheessä ihminen tuntee astuvansa huoneeseen kirkkaassa valokeilassa ja olevan kaikkien katseiden kohteena. Nuo katseet ovat usein kuvitteellisia, eikä muiden ihmisten mielenkiinto ole todellisuudessa niin suurta kuin itse kuvittelisi.

5. Kohtele itseäsi urheilijana

Katsomo
Katsomo Kuva: Emmi Kähkönen ystäväni hevonen

Mieti mitkä asiat tukevat sinua kilpailuissa urheilijana. Kavereiden kanssa juttelu on toki mukavaa, mutta ei välttämättä auta urheilijaa keskittymään edessä olevaan suoritukseen. Uskalla siis ottaa aikaa itsellesi. Urheilijan kuuluu myös syödä urheilijan tavoin. Vaikka kuinka jännittäisi ja oksettaisi, syö. Alhainen verensokeri altistaa luovuttamiselle.

Lue lisää urheilijan henkisestä valmentautumisesta.
Lisää jännitystä helpottavia harjoituksia

Kuvat Emmi Kähkönen

Kommentit
  • SUMMERIN PODCASTSARJASSA KYSYTÄÄN "ONKS KAIKKI OK?"

    17-vuotias Milla selvittää podcastsarjassa tunnetilojaan.

    “Kaikki ok?" -podcastsarjassa 17-vuotias Milla Solaranta pohtii elämänsä suuria tunnetiloja ja päästää kuulijan kurkistamaan tunne-elämänsä syövereihin.

  • Kesä ilman pomoa?!

    Miltä tuntuisi olla yrittäjä ja oma pomosi?

    Oletko unelmoinut oman rantakahvilan pitämisestä parhaan kaverin kanssa? Tai miettinyt, miten saada kaveriporukalla rahat kokoon yhteistä reissua varten?

  • Tume menee taas oikeisiin töihin

    Tume menee taas oikeisiin töihin

    Tume kävi viime kesänä todistetusti oikeissa töissä. Te halusitte nähdä lisää ja saamanne pitää. Toinen kausi Tumen oikeita töitä löytyy nyt Areenasta.

  • Ystäväni hevosen lukijoiden parhaita leirimuistoja

    Unelmien leirillä sattuu ja tapahtuu.

    Ratsastusleireillä aina sattuu ja tapahtuu. Kysyimme lukijoilta Instagramissa, millaisia muistoja heille on kertynyt leirikesien aikana. Mukaan mahtuu hullunkurisia kokemuksia sekä ihania tunnelmia tärkeiden hevosten kanssa. @aanniella Varmaa yks hauskimmista kommelluksista tapahtui vuonna 2016, kun hengailtiin asuinrakennuksessamme.