Hyppää pääsisältöön

Nuotistonhoitaja kiiruhtaa hitaasti

Nuotistonhoitaja Riitta-Liisa Leinonen
Nuotistonhoitaja Riitta-Liisa Leinonen Kuva: Jukka Lintinen riitta-liisa leinonen

Viimeiset viisitoista vuotta RSO:n nuotisto on ollut Riitta-Liisa Leinosen valtakuntaa. Kun kevätkauden viimeisen konsertin nuotit on palautettu ja syksyn ensimmäisten kuukausien konserttien nuotit tilattu, kääntää Riitta-Liisa uuden lehden elämässään ja aloittaa eläkepäivät. ”Ensimmäisenä vapaapäivänä aion siivota kotini lattiasta kattoon”, hän nauraa.

Riitta-Liisa Leinonen aloitti RSO:n nuotistonhoitajana vuonna 2000. Sitä ennen hän teki pitkän uran ammattiviulistina ja soitti orkestereissa ympäri Suomea. Olkapäävamma kuitenkin keskeytti muusikon uran ja piti löytää uusi ammatti. ”Onneksi olin nuorempana suorittanut filosofian kandidaatin tutkinnon musiikkitiede pääaineena. Sen turvin saatoin hakea tätä paikkaa.”
Seuraajalleen Sebastian Djupsjöbackalle Riitta-Liisalla on neuvo valmiina: ”Pidä pää kylmänä ja yritä opetella sitä, mitä minä en välttämättä niin hyvin oppinut, että kiiruhda hitaasti.”

Palapeliä kokoamassa

Yksinkertaistettuna nuotistonhoitajan tehtävänä on huolehtia, että harjoitusviikon alussa muusikoilla ja kapellimestarilla on oikeat nuotit edessään. Se miten tähän päästään, on monivaiheinen ja iso urakka, joka vaatii asiantuntemusta, tarkkuutta, kärsivällisyyttä ja hyviä hermoja. Mukana palapelissä ovat niin kustantajat, nuottien puhtaaksikirjoittajat, säveltäjät, solistit, kapellimestarit, muusikot ja posti.
Kaikki voi sujua hienosti – tai siten, että solistin tai kapellimestarin viime hetken peruutus johtaa teoksen vaihtumiseen, säveltäjä ei saa tilaussävellystä valmiiksi, tai huomataan, että kapellimestarin toivomasta Brucknerin sinfonian versiosta oli saatu virheellistä tietoa, kuten muutama viikko sitten. ”Katastrofi voi kääntyä suureksi iloksi, niin kuin tässä Brucknerin tapauksessa, kun sinfonian oikea versio saatiin Saksasta yhdessä yössä. Asiaa edesauttamassa olivat kustantaja, heidän Suomen agenttinsa, Yleisradion posti ja lopulta Musiikkitalon vahtimestari, joka kiikutti paketin pöydälleni”, muistelee Riitta-Liisa vieläkin helpottuneena.

”Kuolema kapellimestarille”

Nuotistonhoitajan työ on onneksi muutakin, kuin paniikinomaista ongelmanratkaisua. Edellisen konserttikauden lopussa hän selvittää, mitkä nuotit saa Yleisradion nuottikirjastosta ja mitkä täytyy vuokrata kustantajilta.
Nuottien saavuttua, nuotistonhoitaja tarkastaa, ettei yhtään stemmaa puutu ja että materiaali on muutenkin kunnossa. ”Vuokramateriaalit kiertävät ympäri maailmaa ja muusikot tekevät niihin omia merkintöjään. Esimerkiksi ranskalaiset ovat kovia sotkemaan. Nuottiin on saatettu piirtää vessanpöntön kuvia, mikä kertoo soittajan mielipiteen teoksesta.” Viattomat merkinnät Riitta-Liisa antaa olla, mutta kerran osui eteen turhan hurja teksti. ”Konserttimestarin nuottilehdelle oli venäjäksi kirjoitettu ’kuolema kapellimestarille’. Sen päätin kumittaa pois, ettei meidän kapellimestari olisi vahingossa saanut väärää käsitystä”, Riitta-Liisa nauraa.
Konsertin jälkeen nuottimateriaali pakataan ja palautetaan kustantajalle tai Yleisradion arkistoon. ”Lähes aina olen saanut lähetettyä materiaalin täydellisenä takaisin, eikä kertaakaan ole yhtään nuottia jäänyt pysyvästi kadoksiin”, kiittelee Riitta-Liisa RSO:n muusikoita.

Kiireinen eläkeläinen

Nuotistonhoitajan tehtäviin kuuluu myös muusikoiden auttaminen ja neuvominen nuottiasioissa. Heitä näkyykin usein nuotistossa stemmoihin tutustumassa. ”Eläkkeelle jäädessä sosiaaliset kontaktit tulevat tietysti muuttumaan – en osaa vielä sanoa, miltä se tuntuu. Arkea jään varmasti kaipaamaan, ja kollegoita”, pohtii Riitta-Liisa.
Laakereilleen ei hän kuitenkaan jää lepäilemään. ”Aion palata vanhojen harrastusten pariin, joita ovat akvarellimaalaus ja piirtäminen. Olen myös kirjoittanut lastenlasten iloksi tarinan kolmesta kissasta, jonka aion julkaista omakustanteena. Viulun soittamistahan en ole missään vaiheessa kokonaan jättänytkään, mutta nyt siihenkin on enemmän aikaa. Ja konsertteihin tulen myös varmasti”, Riitta-Liisa lupaa.

Satu Kahila

  • "Beethoven kehittää jatkuvasti uusia tapoja rikkoa odotuksia"

    Hannu Lintu ja Stephen Hough haastattelussa.

    RSO:n kevätkausi päättyy Beethovenin pianokonserttojen kokonaisesitykseen 22.-23.5. Musiikkitalossa. Konsertit johtaa ylikapellimestari Hannu Lintu ja solistina esiintyy Stephen Hough. Lotta Emanuelsson haastatteli Lintua ja Hough'ia ja kysyi mm. miten Beethoven uudisti konserton lajiperinnettä.

  • 24-vuotias Emilia Hoving johtaa RSO:n konsertin Pablo Heras-Casadon tilalla 3.5.

    Konsertin ohjelma ei vaihdu.

    Kapellimestari Pablo Heras-Casado on joutunut sairastumisen takia peruuttamaan esiintymisensä RSO:n konsertissa 3.5. Hänen tilallaan johtaa vain 24-vuotias Emilia Hoving, joka on toiminut kevätkauden RSO:n assistenttikapellimestarina. Konsertin ohjelma ei vaihdu – ohjelmassa on Bernd Alois Zimmermannin Dialoge kahdelle pianolle ja orkesterille sekä Brucknerin 2. sinfonia.