Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-ohjelman sivuilta.

Näkökulma: Miten kodinkoneiden energiamerkit pilattiin

energiamerkintöjä kylmälaitteen  ovessa kaupassa
energiamerkintöjä kylmälaitteen ovessa kaupassa Kuva: YLE / Kuningaskuluttaja kuningaskuluttaja

Miten voi olla, että A+ on joissakin kodinkoneissa huonoin energialuokka? Kauppareissun jälkeen uskoni energialuokkien kirjaimiin on melko lailla mennyttä.

Pölynimurini on palvellut kiltisti parikymmentä vuotta, mutta se mölyää ja painaa. Imutehokaan ei taida olla paras mahdollinen. Kauppaan siis.

pölynimuri, energiamerkki, asteikko A-G (kevät 2015)
Energiatehokkain ei aina ole kallein. pölynimuri, energiamerkki, asteikko A-G (kevät 2015) Kuva: YLE / Kuningaskuluttaja kuningaskuluttaja

Imurien lähellä roikkuu värikkäitä asteikkoja. Samat laput ovat käytössä kaikissa EU-maissa. Suurin osa pölynimijöistä näyttäisi olevan energialuokkaa A. Muitakin kirjaimia löytyy. Kaupan halvin imuri on saanut heikoimman eli G-luokan.

Aina hinta ja energialuokka eivät kohtaa, outoa kyllä. A-luokan pölynimurin saa halvimmillaan 130 eurolla. Toiseksi huonoimman eli F-luokan halvin imuri maksaa 150 euroa. Voiko energiatehokkaan imurin osto olla näin helppoa?

Pesukonerivissä paras voi olla A tai A+++

Katsastan myös kaupan pyykkikoneet. Ei sitten aina tarvitsisi taloyhtiön pesutupaa varailla.

Imureilla paras energialuokka oli A. Pyykinpesukoneissa näkyy A:n perässä vaihteleva määrä plussia. Asteikko on muuttunut: ei enää A-G, vaan A+++-D.

Kuivaavissa ja tavallisissa pyykkikoneissa on siis eri asteikko.

Plussat vilisevät silmissä: Pesukoneissa ei ensi katsomalla ole yhtään A:ta tai sitä alempaa energialuokkaa. Rivin päästä nököttää kuitenkin kaksi A-luokan konetta, ihan ilman plussia. Ne ovat kuivaavia pyykinpesukoneita. Värikäs tarra löytyy kuivaavan pesukoneen sisältä käyttöohjeen pussista. Kas vain: Näiden asteikko onkin sama kuin imureilla: A-G!

Kuivaavissa ja tavallisissa pyykkikoneissa on siis eri asteikko. Kuivaavissa A-luokka on paras. Tavallisissa A on ilmeisesti niin huono, ettei sitä löydy ollenkaan.

Monissa laitteissa A+ on huonoin, vaikka sitä ei kerrota

Sekasotku aukenee vähän, kun kahlaan kotona energiamerkintöjä läpi tuoteryhmä kerrallaan.

Kylmälaitteen energianluokka mainoksessa on A+ (alin sallittu luokka).
A+ näyttää mainoksessa hyvältä. Kylmälaitteen energianluokka mainoksessa on A+ (alin sallittu luokka). Kuva: YLE / Kuningaskuluttaja kuningaskuluttaja

Tavallisissa pyykkikoneissa yllättää tieto: Kaikkien markkinoilla olevien laitteiden pitää olla vähintään energialuokkaa A+. Seuraa vielä isompi yllätys. Sama koskee monia muita laitteita: kaikkia jääkaappeja, pakastimia sekä normaalilevyisiä astianpesukoneita. Näissä kodinkoneissa ei siis saa ollenkaan myydä A:ta tai sitä huonompaa!

Luokat A:sta D:hen ovat siis monissa energiamerkeissä silmänlumeena.

Enää en ihmettele, miksi kodinkoneliikkeiden mainoksissa näkyy niin usein A+-luokka. Olisi tietenkin kiva tietää, jos se on luokista huonoin.

Eri kodinkoneilla on eri asteikot – ja ne vaihtuvat

Kuivaavat pyykinpesukoneet kuuluvat vielä ”kansallisen säädöksen” piiriin. Siksi niillä oli kaupassa asteikkona A-G. Eurooppalainen energiamerkintä on kyllä kuivaaville pesukoneillekin tulossa.

Nyt televisioilla on yhtä aikaa voimassa kolme eri asteikkoa.

Netistä selviää myös, että pölynimureiden mukavan selkeä asteikko A-G on historiaa parin vuoden päästä. Syksyllä 2017 imureihinkin rävähtää A-plussia.

EU-energiatarra tulee yhä uusiin laitteisiin. Kodin laitteista seuraavana ovat vuorossa todennäköisesti tietokoneiden näytöt. Samalla EU uudistaa televisioiden merkintöjä. Nyt televisioilla on yhtä aikaa voimassa kolme eri asteikkoa. Onneksi en ole ostamassa televisiota.

Valmistajat lobbasivat plussat asteikon yläpäähän

Soitan kodinkoneliikkeeseen, viranomaisille ja jatkan nettisurffailua. Käy ilmi, että A-plussaluokat eivät ole ilmestyneet energiamerkintöihin itsestään, vaan laitteita valmistavan teollisuuden vaatimuksesta. A:n yläpuolelle lisättiin luokkia, koska kukaan ei halua laitteilleen B:tä.

Kun asiakkaamme valitsevat pesukonetta, energiatehokkuus on kolmen tärkeimmän ominaisuuden joukossa.― Sami Viitanen, tuotepäällikkö, Gigantti

Teen vielä viimeisen shoppailukierroksen – nyt netissä. Suomen suurimpien kodinkoneketjujen sivut kertovat energialuokan hyvin vaihtelevasti, jos ollenkaan. Minua kiinnostavista imureista energialuokka löytyy miten sattuu.

Poikkeus on Gigantti, joka on nähnyt energiamerkintöjen eteen muita enemmän vaivaa. Pohjoismaisen ketjun nettisivuilla on jopa lain vaatimat nuolikuviot hinnan lähellä. Gigantissa joudun silti klikkailemaan, jos haluan nähdä, kuinka ylös laitteen energialuokka asteikolla osuu. Aina tietoa ei löydy. Eikä myynnistä poistettujen ”haamuluokkien” olemassaolo täälläkään paljastu.

Plussat kuriin ja haamumerkit harmaiksi

On tietenkin mukavaa, että kodinkoneiden energiatehokkuus paranee koko ajan ja laitteet siirtyvät kohti parasta luokkaa. Kuluttajan kannalta nykyinen systeemi on silti toivottoman sekava.

Energialuokka uunin luukussa, valmistajan epävirallinen merkintä (kevät 2015)
Sekamelskaa pahentavat valmistajien omat epäviralliset merkinnät. Onko miinus 20 prosenttia hyvä vai huono asia? Energialuokka uunin luukussa, valmistajan epävirallinen merkintä (kevät 2015) Kuva: YLE / Kuningaskuluttaja kuningaskuluttaja

Euroopan kuluttajajärjestöt ovatkin herätelleet järjestelmän epäkohtiin. Myös viranomaiset myöntävät, että selkiyttämisen varaa on.

Jos kaikkiin kodinkoneisiin tulee sama asteikko, EU:n pitää tarkistaa asteikkojen välityksiä usein, koska tuotteet kehittyvät.― Kaisa-Reeta Koskinen, erityisasiantuntija, Energiavirasto

Pientä toivoa on ilmassa: EU:n direktiivi energiamerkinnöistä tuli voimaan vuonna 2010, joten sitä aletaan tänä vuonna katselmoida uudestaan. Jos halua vain on, energialuokkien asteikot voidaan muuttaa yhdenmukaisiksi ja palata kaikissa tuotteissa vanhaan kunnon A-G:hen. Silloin paras luokka olisi kaikilla sama. Ihan pelkkä A ilman plussia.

Samassa rytäkässä voisi siivota asteikon alapään haamuluokat pois – niitä kun ei saa edes myydä. Myynnistä poistettujen energialuokkien väri voisi olla vaikka musta tai harmaa.

Kirjaimen sijaan kannattaa katsoa tarran numeroita

Uskoni energialuokkien kirjaimiin on rapissut pahasti. Energiamerkkien tarroissa on silti selkeätäkin tietoa, siellä väripalkkien alla. Merkistä voi helposti vertailla samankokoisten laitteiden sähkökulutusta. Tarrassa lukee laitteen vuotuinen keskivertokulutus kilowattitunteina.

pölynimurin energiamerkki 2015 (asteikko A-G)
Energiamerkin numeroita on helppo vertailla. pölynimurin energiamerkki 2015 (asteikko A-G) Kuva: YLE / Kuningaskuluttaja kuningaskuluttaja

Taidan ottaa pölynimuriostoksissa vielä yhden aikalisän. Unohdan kirjaimet ja katson numeroita. Haluan hiljaisen ja sähköä säästävän imurin. Kilowatit ja desibelit löytyvät energiamerkistä helposti.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.