Hyppää pääsisältöön

28.5. Kino Suomi: Kotimainen avantgarde

Kooste kotimaisista kokeellisista elokuvista, Teeman Kino Suomi 28.5.2015.
Kooste kotimaisista kokeellisista elokuvista, Teeman Kino Suomi 28.5.2015. Kuva: Yle/kuvakäsittely Harto Hänninen suomalainen avantgarde

Kino Suomen kevään päättää katsaus suomalaisen kokeellisen elokuvan historiaan. Avantgardistisia lyhytelokuvia illan 60-lukukoosteeseen ovat tehneet muun muassa Eino Ruutsalo, Erkki Kurenniemi, Timo Aarniala, Pirjo Honkasalo ja M.A. Numminen.

Kotimainen avantgarde 28.5. Teemalla

21:55 Kino Suomi: 9 runoa
22:04 Kino Suomi: Spindrift
22:18 Kino Suomi: DIMI-baletti
22:29 Kino Suomi: Hyppy
22:33 Kino Suomi: Kotka
22:41 Kino Suomi: Kineettisiä kuvia
22:45 Kino Suomi: Kaksi kanaa
22:48 Kino Suomi: The Whole Truth
and Nothing But the Truth
22:51 Kino Suomi: Beautiful people
22:54 Kino Suomi: Suomen Talvisota

Avantgarde sanana tarkoittaa etujoukkoa: niitä, jotka ovat askelen edellä. Tähän joukkoon on eri aikoina laskettu taiteentekijöitä, jotka ovat uudistaneet ilmaisua niin hätkähdyttävästi, että heitä on harvoin heti laajasti ymmärretty tai tuettu. Avantgardeen on useimmiten liittynyt kokeellisuus, rajojen ja tabujen rikkominen sekä tietoinen vaikeaselkoisuus tai käsitteellisyys.

1960-luku oli monessa mielessä muutosten aikakautta. Nuorisokulttuuri kasvoi, sukupolvien kuilu leveni ja televisio arkisti liikkuvan kuvan asemaa. Kuvanauhat olivat tulleet taiteeseen ja synnyttäneet uuden videotaiteen ilmaisumuodon. Uusi polvi kokeili ja leikki materiaaleilla ja synnytti uudenlaista visuaalista ilmaisua, jossa mikään ei tuntunut olevan pyhää.

Risto Jarva aloitti elokuvauransa kokeilemalla kaitafilmien tekoa elokuvakerho Montaasissa. Siellä syntyi myös kokeellinen lyhytelokuva 9 runoa (1959), joka on osittain olemukseltaan perinteisen lyhytelokuvan traditiossa, vaikka sen irralliset jaksot eivät näennäisesti liitykään yhteen. Jaksoja tai mielentiloja on kahdeksan: niiden kokonaisuus on ehkä otsikossa mainittu yhdeksäs runo.

Erkki Kurenniemi musiikkia tuottavan Dimi-O-laitteistonsa kanssa. 1971.
Erkki Kurenniemi ja DIMI-O. Erkki Kurenniemi musiikkia tuottavan Dimi-O-laitteistonsa kanssa. 1971. Kuva: YLE dimi-baletti

Konemusiikin pioneeri Erkki Kurenniemi työskenteli Helsingin yliopiston fysiikan laitoksella, ja hyödynsi kaiken tietokonetietämyksensä myös taiteen teossa. Hän rakensi elektronisia soittimia, sävelsi niille ja tallensi niiden musiikkia. Lyhytelokuvassa Spindrift (1966) Kurenniemi työskenteli ruotsalaissäveltäjä Jan Barkin kanssa. Heidän tavoitteenaan oli tehdä ”musiikkia mustavalkotelevisiolle”: kuvana oli Kurenniemen analogisella tietokoneella ohjelmoima animaatio, joka tallennettiin filmille tietokoneen näytöltä. Spindrift esitettiin Espoon Dipolin Konemusiikin seminaarissa 28.10.1967 sekä Ruotsin televisiossa 15.12.1967.

Nyt nähtävä Spindrift-versio on Perttu Rastaan Kiasmalle tuottama rekonstruktio, jonka ovat toteuttaneet Mika Taanila kuvan ja Petri Kuljuntausta äänen osalta. Huolellisen rekonstruktion pohjana ovat olleet alkuperäisen elokuvan työkopio ja Barkin käsinkirjoitetut muistiinpanot.

Yleisradion arkistosta löytyneessä DIMI-baletissa (1971) Kurennimi esittelee ihmeellisen DIMI-O-videourkunsa. Esittelyn jälkeen Riitta Vainio tanssii DIMI-On kanssa baletin, jonka aikana hän itse ohjailee liikkeillään koneen tuottamaa musiikkia: pienoisbaletti säveltää siis itse itsensä. Ohjelman on Yleisradion studiossa toimittanut Hannu Heikinheimo, ja sitä ei ole koskaan aiemmin esitetty televisiossa.

Erkki Kurenniemi on luonut äänimaiseman myös Eino Ruutsalon kokeelliseen lyhytelokuvaan Hyppy (1965). Tällä kertaa sävellystyönapuna on ollut Otto Donner, joka vastaa muidenkin esitettävien Ruutsalon avantgarde-elokuvien äänimaisemista. Hypyn pääosassa manipuloidun meteriaalin keskellä on huopatossuja tarkasteleva mies, jota esittää Kaarlo Juurela. Kotka (1962) on Riitta Vainion tanssima soolotanssi, jota pidetään modernin tanssin lähtölaukauksena Suomessa. Kokeellisempaa elokuvantekoa edustavat Hypyn lisäksi myös elokuvat Kaksi kanaa (1963) ja Kineettisiä kuvia (1962): näissä Ruutsalo on maalannut, piirtänyt, raaputtanut ja syövyttänyt filmimateriaalia erilaisten efektien ja vaikutelmien aikaansaamiseksi.

Ruutsalo oli elokuvaohjaaja ja kokenut kuvataiteilija, mutta uudenlainen ilmaisu eli myös nuorison käsissä. Taideteollisen koulun Kamerataiteen laitoksen oppilastöissä 1960-luvun lopulla on hyvinkin avantgardistisia tuotteita, joista paketissamme esitetään kaksi.

Jan Barkin ja Erkki Kurenniemen kokeellien Spindrift on vuodelta 1966.
Jan Barkin ja Erkki Kurenniemen Spindrift on vuodelta 1966 Jan Barkin ja Erkki Kurenniemen kokeellien Spindrift on vuodelta 1966. Kuva: YLE/Kiasma koni suomi

The Whole Truth and Nothing But the Truth (1968) on äänten ja kuvien kollaasi, jota ovat olleet tekemässä Pirjo Honkasalo, Timo Aarniala, Anki Lindqvist, Timo Linnasalo, Elina Katainen, Erkki Seiro ja Inger Nylund. Se on kiehtova muotokokeilu, jossa yhdestä kampaamossa kuvatusta 30 sekunnin otoksesta on monistettu, suurennettu ja kopioitu osasia, joita toistetaan rytmisesti käsitellyn ääniaineksen kanssa.

Irrallisista episodeista koottu Beautiful People (1969) nostaa näkyville seksuaalisen vapautuminen kysymykset, jotka olivat vahvasti esillä yhteiskunnassa ja varsinkin nuortenlehdissä. Sen tuotannosta vastaavat opiskelijat Matti Kuortti, Erkki Peltomaa ja Pekka Ervamaa.

Avantgarde-paketin päättää anarkistinen sankarimytologiaa rienaava undergroundelokuva Suomen Talvisota (1970). Se valmistui hieman ennen kuin Love Recordsin julkaisema vastakulttuurin merkkipaalu, Suomen Talvisota 1939-40 -nimellä tehty levy Underground-rock tuli kauppoihin. Elokuvassa pyöriskelee paljon levyntekoon vaikuttanutta jengiä, primus motoreina M.A. Numminen, Peter Widén ja Markku Into. Turun Piispanristin metsässä kuvatussa lumisessa kohelluksessa esiintyvät edellä mainittujen lisäksi muun muassa Jarkko Laine, Pekka Kejonen, Rauli Badding Somerjoki, Harro Koskinen ja Rauli "Pole" Ojonen.

Ilman ääntä kuvattua elokuvaa esitettiin Sähkömetsä-teoksen mukaan vain muutamia kertoja, ja silloin äänitaustana käytettiin spontaanistai sykronisoitua musiikkia levyltä Underground-rock. Sellaisen ääniraidan kanssa myös Teema esittää elokuvan nyt.

  • Kino Suomi: 9 runoa (1959) Ohjaus ja käsikirjoitus Risto Jarva. Työryhmä Marketta Jalkanen, Ilkka Salomaa. Tuotanto Elokuvakerho Montaasi.
  • Kino Suomi: Spindrift (1966) Toteutus Jan Bark ja Erkki Kurenniemi. Rekonstruktion toteutus Mika Taanila ja Petri Kuljuntausta. Rekonstruktion tuotanto Kiasma/Perttu Rastas 2013.
  • Kino Suomi: DIMI-baletti (1971) Esittely, ohjaus ja ohjelmointi Erkki Kurenniemi. Esiintyjä Riitta Vainio Toimittaja Hannu Heikinheimo. Tuotanto TV1 Musiikkitoimitus.
  • Kino Suomi: Hyppy (1965) Ohjaus, leikkaus ja tuotanto Eino Ruutsalo. Musiikki Erkki Kurenniemi ja Otto Donner.
  • Kino Suomi: Kotka (1962) Ohjaus, leikkaus ja tuotanto Eino Ruutsalo. Tanssi ja koreografia Riitta Vainio. Musiikki Otto Donner.
  • Kino Suomi: Kineettisiä kuvia (1962) Ohjaus, leikkaus ja tuotanto Eino Ruutsalo. Musiikki Kaarlo Kaartinen ja Otto Donner.
  • Kino Suomi: Kaksi kanaa (1963) Ohjaus, leikkaus ja tuotanto Eino Ruutsalo. Musiikki Otto Donner. Naisosassa Ritva Vepsä.
  • The Whole Truth and Nothing But the Truth (1968) Työryhmä Pirjo Honkasalo, Timo Aarniala, Anki, Timo Linnasalo, Elina Katainen, Erkki Seiro ja Inger Nylund. Taideteollisen oppilaitoksen kamerataiteen osasto.
  • Kino Suomi: Beautiful People (1969) Työryhmä Matti Kuortti, Erkki Peltomaa ja Pekka Ervamaa, Taideteollinen oppilaitos.
  • Kino Suomi: Suomen Talvisota (1970) Työryhmä M.A. Numminen, Peter Widén ja Markku Into. Jarkko Laine, Pekka Kejonen, Rauli Badding Somerjoki, Harro Koskinen, Rauli Pole Ojonen, Vappu Tuomioja ja joukko Helsingin Ylioppilasteatterin näyttelijöitä.

Lisätietoja suomalaisesta avantgarde-elokuvasta: Mika Taanilan artikkeli Seitsemännen taiteen sivullisia ja teos Sähkömetsä – videotaiteen ja kokeellisen elokuvan historiaa Suomessa 1933-1998. Valtion taidemuseo 2007.

Kommentit

Yle Teema

Teema Twitterissä ja Facebookissa