Hyppää pääsisältöön

Kulttuuri liikkuvassa maailmassa

Lapset tanssivat Maailma kylässä -festivaaleilla 2014
Lapset tanssivat Maailma kylässä -festivaaleilla 2014 Kuva: Kuvaaja: Leif Laaksonen maailma kylässä

Uutiset kertoivat, että viime vuoden aikana lähes puolet Yhdysvaltain tarhamehiläisistä kuoli. Tutkijat epäilevät joukkokuoleman syiksi loiseläimiä, ympäristömyrkkyjä ja torjunta-aineita, mutta lopullista aiheuttajaa voi vain arvailla. Mehiläisiä voi kutsua ekologiseksi solmukohdaksi, niin moni organismi on riippuvainen niiden kyvystä pölyttää. Myös ihminen. Maailma joutuu ennen näkemättömään ruokakriisiin, jos mehiläiskannat romahtavat pysyvästi. Onko kyse ilmastonmuutoksen aiheuttamista muutoksista vai teollisen yhteiskunnan sisäisestä hauraudesta?

Esimerkki kertoo maailman kompleksisuudesta. Miten on mahdollista todella ymmärtää ilmastonmuutoksen kaltaisia monimutkaisia asioita? Vaikka suuri enemmistö tiedeyhteisöstä on sitä mieltä, että ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttama, julkisessa keskustelussa kyse tuntuu vieläkin olevan mielipiteiden kamppailusta. Monimutkainen maailma aiheuttaa paranoideja reaktioita: “Jonkun on pakko vedättää minua!”

Taide kääntää monimutkaiset olosuhteet esteettisiksi kokemuksiksi. Monimutkainen olosuhde muuttuu aistittavaksi ja jaettavaksi. Tämä on ymmärretty jo aivan teollis-modernin maailman alkuhetkillä. Saksalaiset varhaisromantikot Hegel, Hölderlin ja Schlegel ehdottivat vuonna 1795 “uutta mytologiaa”, joka yhdistäisi tieteellisen aikakauden rationaaliset saavutukset aistisen kokemuksen jäännöksettömyyteen. Uuden mytologian keskiössä oli taide, joka tekee tulkintoja monimutkaisesta maailmasta. Kahdessasadassa vuodessa etsintä ei ole päättynyt, maailma on vain muuttunut monimutkaisemmaksi.

Viime vaalien alla käytiin paljon kulttuuripoliittista keskustelua taiteen autonomiasta. Onko meillä yhteiskuntana enää varaa ylläpitää riippumatonta taidekenttää? Kysymys ei ole yksinkertainen, sillä taide on aina ollut ja tulee aina olemaan yhteiskunnallisten olosuhteiden määrittämää. Abu Dhabissa pystytetään parhaillaan tätä autonomiaa, kun tuhannet alipalkatut siirtotyöläiset rakentavat maailman suurimpien kulttuuribrändien Guggenheimin, Louvren ja British Museumin museoita. Se mikä toisille tarkoittaa autonomiaa, on pois toisten vapaudesta.

Ehkä taiteen suurinta ja ideaaleinta vapautta onkin se, että maailman suurimmat taidevarastot sijaitsevat valtioiden välisillä transit-alueilla. Sadat ja tuhannet picassot ja vancoghit odottavat siellä ilmastoiduissa, verovapaissa ja kontrolloiduissa olosuhteissa kasvattaen tähtitieteellisiä arvojaan piilossa yleisön kuluttavilta katseilta. Samaan aikaan miljoonat ihmiset pyrkivät valtioiden välisten rajojen yli etsiessään parempaa elämää toisaalta. Mikä on taiteen vastuu tämän kaltaisten ristiriitojen maailmassa?

Mehiläiset ovat luonnon taiteilijoita. Ihmisten taiteella ei ole paljoakaan väliä, mikäli mehiläiset kuolisivat sukupuuttoon meidän hölmöilyjemme takia. Mehiläisten matemaattisen tarkat rakennelmat ovat inspiroineet myös ihmistaiteilijoita. Kuolema on loputon inspiraation lähde.

Maailma kylässä -festivaaleilla keskustellaan lauantaina 23.5.2015 klo 13-15 kulttuurista liikkuvassa maailmassa. Kultakuumeen suoran lähetyksen aloittaa paneelikeskustelu Taiga-lavalta, johon osallistuvat Kiasman tuleva johtaja Leevi Haapala, kuraattori Marita Muukkonen, kuvataiteilija Kalle Hamm, sekä Karri Miettinen, eli räppäri Paleface. Lisäksi ohjelmassa kuullaan haastattelut egyptiläiseltä protestilaulajalta Ramy Essamilta, länsisaharalaiselta laulajalta Aziza Brahimilta sekä Helsinki-Cotonou Ensemblen Janne Haloselta.

Juontajina ovat Pietari Kylmälä, Tuuli Saksala ja Tellervo Virtanen.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri