Hyppää pääsisältöön

Rekan ohjaamon vankina

EU:n matalapalkkamaiden rekkakuskit ajavat tavaroitamme ympäri Eurooppaa surkeilla palkoilla ja kurjissa työoloissa. Tässä hintasodassa Suomen kansallinen kuljetusala on jo kilpailtu paitsioon.

Euroopan kuljetusliitto ETF kutsuu tätä ohjaamoissa tapahtuvaa riistoa nykyajan orjuudeksi. Matalapalkkakuskit tulevat Romaniasta, Bulgariasta, Puolasta ja Baltian maista. Näistä miehistä näemme harvoin kuin varjon tuulilasin takaa ja heidän elämästä tiedämme vielä vähemmän.

- Ei ole harvinaista että he ajavat 4-6 kuukautta yhtä mittaa. He elävät rekoissaan, valmistavat ruokansa, syövät ja nukkuvat niissä, sanoo Cristina Tillin, ETF:än poliittinen sihteeri.

Romanialainen tai puolalainen rekkakuski tienaa parhaassa tapauksessa 1000 euroa kuukaudessa, noin kolmasosan suomalaisen kuskin palkasta. He tekevät töitä Euroopan rikkaissa maissa, mutta eivät millään tapaa hyödy näiden maiden palkkatasosta tai työoloista.

Suomen ulkomaanliikenne on tätä nykyä jo melkein kokonaan halpamaiden kuljetusyritysten käsissä.

- Tämä peli on jo menetetty, sanoo kuljetusalan yrittäjä Harri Sandell. Ei meillä ole mitään mahdollisuutta kilpailla niiden hintatasolla.

Spotlight: Tuontikuskit nälkäpalkalla
tiistaina 26.5.2015, Yle Fem, kello 20
Toimittajana Jonna Nupponen

Kommentit