Hyppää pääsisältöön

Suomalaiset kestomenestyjiä Unescon säveltäjärostrumissa

Unescon kansainvälisen säveltäjärostrumin irC+ -logo
Unescon kansainvälisen säveltäjärostrumin irC+ -logo kansainvälinen säveltäjärostrumi

Unescon jokavuotinen kansainvälinen säveltäjärostrum kokoontui 12.–15. toukokuuta Tallinnassa. Rostrum valitsi kuuntelemistaan teoksista voittajaksi norjalaisen Jan Erik Mikalsenin sekä slovenialaisen Matej Boninin teokset. Myös Suomen edustaja, Sampo Haapamäki menestyi rostrumissa teoksellaan Conception, joka valittiin rostrumin suosittelemien teosten listalle. Toimittaja Ville Komppa osallistui rostrumiin Suomen delegaattina ja on koonnut rostrumin tarjonnasta kolme Ajassa soi -ohjelmaa touko-kesäkuun taitteeseen.

Järjestyksessään 62. rostrum toi jälleen yhteen radioyhtiöiden uuden musiikin toimittajia, tuottajia ja radioiden valitsemia säveltäjäedustajia. Tällä kertaa osallistujia oli 28 maasta ja kuunneltavia teoksia kaikkiaan 55 kappaletta.

Rostrum valitsee kuuntelemistaan teoksista voittajat kahdessa sarjassa, yleisessä sekä alle 30-vuotiaiden säveltäjien sarjassa. Lisäksi yhdeksän yleisen sarjan voittajan jälkeen eniten pisteitä saanutta teosta, sekä vastaavasti kaksi teosta alle 30-vuotiaiden säveltäjien sarjasta valitaan erityiselle suositeltavien teosten listalle. Voittajateokset palkitaan paitsi radiosoitolla—kaikki osallistujat sitoutuvat esittämään voittajateokset kanavillaan—myös Unescon mitaleilla.

Lisäksi tänä vuonna yleisen sarjan orkesteriteoksellaan Songr voittanut Norjan Jan Erik Mikalsen saa teostilauksen Ranskan Radio Francelta, ja alle 30-vuotiaiden sarjan voittaja, slovenialainen Matej Bonin pääsee nauttimaan erityisestä Rostrum+ -residenssiohjelmasta sekä saa teostilauksen Ruotsin radiolta.

Myös rostrumin suosittelemat teokset soivat taajaan maailmalla: esimerkiksi viime vuonna suositeltujen teosten listalle noussut Antti Auvisen Orior soi vuoden mittaan kaikkiaan 25 kanavalla. Suomalaiset säveltäjät ovat menestyneet viime vuosina erittäin hyvin. Vuosina 2012–2013 suositeltujen teosten listalle pääsivät Lotta Wennäkosken ja Matthew Whittallin teokset, ja yleisen sarjan voittajiin ovat vuosikymmenten mittaan lukeutuneet myös Magnus Lindberg (1986, Kraft), Jukka Tiensuu (1988, Tokko), Esa-Pekka Salonen (1992, Floof), Kimmo Hakola (1993, Capriole) ja Eero Hämeenniemi (1994, Nattuvanar).

Suomen delegaatin pöytää Kansainvälisessä säveltäjärostrumissa
Suomen delegaatin sotkuista pöytää Suomen delegaatin pöytää Kansainvälisessä säveltäjärostrumissa Kuva: Yle/Ville Komppa kansainvälinen säveltäjärostrumi
Tänä vuonna rostrumiin Yleisradion edustajana osallistunut Sampo Haapamäen Conception jatkoi suomalaisteosten menestyksekästä lentoa tullen suositelluksi. Haapamäen kaksoiskonsertolla neljäsosasävelaskelharmonikalle sekä -kitaralle ja sinfonietalle on luvassa lukuisia radiosoittoja ympäri maailman uuden musiikin erikoisohjelmissa—ja sen myötä näkyvyyttä ja kuuluvuutta alanharrastajien ja ammattilaisten keskuudessa. Onnittelut säveltäjälle ja solisteille, Veli Kujalalle ja Juuso Niemiselle, sekä orkesterille, Hannu Linnun johtamalle Tapiola Sinfonietalle!

Unescon ensimmäisessä kansainvälisessä säveltäjärostrumissa vuonna 1955 voittajiksi valikoituivat Henri Dutilleux'n Ensimmäinen sinfonia sekä Luciano Berion Musique de chambre. Siitä lähtien rostrum on toiminut luotettavana mittarina sille, mihin suuntaan uuden musiikin kenttä on menossa, ja ketkä ovat kentän kiintoisimpia säveltäjänimiä.

Alun perin rostrumin pääasiallinen tarkoitus oli tarjota radioyhtiöille uutta musiikkia soitettavaksi: rostrumin kautta sai kuunneltavakseen suuren määrän valikoitua uutta musiikkia. Nykymaailmassa musiikin saatavuus ei ole enää ongelma, ja niinpä myös rostrumin merkitys on jonkin verran muuttunut. Se tarjoaa yhä säveltäjille väylän päästä esiin ja soitetuksi, mutta se tarjoaa lisäksi uuden musiikin toimittajille ja tuottajille tilaisuuden kerääntyä yhteen, vaihtaa kuulumisia, keskustella hyvistä käytännöistä ja hoitaa yhteisiä asioita.

Ilman panostusta laatuun ja monimuotoisuuteen yleisradioyhtiöiltä katoaa oman olemassaolonsa perusta.
Tallinnassa kokoontunut säveltäjärostrum esitti tällä kertaa myös julkilausuman, joka on suunnattu radioyhtiöiden johtajille. Rostrum esitti huolensa viimeaikaisesta kehityksestä uuden musiikin ohjelmien suhteen: useissa radioyhtiöissä on viime vuosina leikattu uuteen musiikkiin keskittyvien erikoisohjelmien lähetysajoista; joitakin ohjelmia on kokonaan lopetettu—eräissä radioyhtiöissä on jopa kokonaan luovuttu uuden musiikin erikoisohjelmista.

Julkilausumassa todetaan, että tämä kehitys on paitsi haitallista monimuotoisuuden, laadun ja positiivisen riskinoton näkökulmista, myös täysin vastoin yleisradioyhtiöiden tehtävää. Yleisradioyhtiöt ovat itse usein perustelemassa verovaroihin tukeutuvaa rahoitustaan samaisella monimuotoisuudella, epäkaupallisuudella ja korkealuokkaisen taiteen esilletuomisella, josta ovat itse kovin herkästi leikkaamassa. Ilman panostusta laatuun ja monimuotoisuuteen yleisradioyhtiöiltä katoaa oman olemassaolonsa perusta.

Rostrumin satoa voi kuunnella touko-kesäkuussa Ajassa soi -ohjelmissa Yle Radio 1:ssä.

20.5.2015 klo 22:05–23:05—kuunneltavissa Yle Areenassa 19.6. saakka

Ensimmäisessä ohjelmassa kuullaan rostrumin yleisen sarjan voittanut teos, norjalaisen Jan Erik Mikalsenin orkesteriteos Songr, sekä alle 30-vuotiaiden säveltäjien sarjan voittaja, slovenialaisen Matej Boninin Cancro, niin ikään orkesterille. Niiden lisäksi ohjelmassa on kaksi rostrumin suosittelemaa teosta.

  1. Matej Bonin: Cancro (Slovenin RTV-SO/George Pehlivanian)
  2. Igor C. Silva: You Should Be Blind to Watch TV (Remix Ensemble/Peter Rundel)
  3. Martin Matalon: La carta (Ensemble Accroche Note, sekä Philippe Dao, elektroniikka)
  4. Jan Erik Mikalsen: Songr orkesterille (Norjan radio-ork./Miguel Harth-Bedoya)

27.5.2015 klo 22:05–23:05—kuunneltavissa Yle Areenassa 26.6. saakka

Toisessa ohjelmassa keskitytään erityisesti rostrumissa esiin nousseisiin elektroakustisiin teoksiin.

  1. Jagoda Szmytka: greetings from a doppelgänger (Ensemble Mosaic)
  2. Branka Popovic: Lines and Circles (Ensemble Studio 6)
  3. Mikolaj Laskowski: The tiger left me unsatisfied (Kwartludium Ensemble)
  4. Lukrecija Petkute: grAfo (Laurynas Duoba, oboe, Diemanté Merkeviciute, viulu, Dominykas Markevicius, sello, sekä Austeja Valushyte, piano)
  5. Jorge Sanchez-Chiong: Salt Water (ensemble.konsax.wien, Jorge Sanchez-Chiong, levysoittimet, joht. Lars Mlekusch, baritonisaksofoni)

3.6.2015 klo 22:05–23:05—kuunneltavissa Yle Areenassa 2.7. saakka

Sarjan kolmannessa ja päättävässä ohjelmassa esitetään myös rostrumin julkilausuma: huoli yleisradioyhtiöissä viime aikoina vallinneesta trendistä leikata uuden musiikin erikoisohjelmista. Ohjelman päättää oma lempiteokseni, slovenialaisen Vito Zurajn Runaround, jonka Zuraj kirjoitti maineikkaalle saksalaisyhtyeelle, Ensemble Modernille, sekä erityisesti sen virtuoottiselle soolovaskikvartetille.

  1. Liisa Hirsch: Ascending...Descending (Triin Ruubel, viulu, sekä Tallinnan kamariork./Atvars Lakstigala)
  2. Joao Ceitil: ChacoN kamariyhtyeelle (Alter Ego)
  3. Katharina Klement: Drift uruille ja elektroniikalle (Wolfgang Kogert, urut)
  4. Vito Zuraj: Runaround (Ensemble Modern, Johannes Kalitzke)

Lisäksi rostrumissa mukana ollut islantilaisen Kristin Thora Haraldsdottirin orkesteriteos Water's voice soi kesäkuussa Ajassa soi -konsertissa 17.6. Reykjavikin Tectonics-festivaalilta.

Lisätietoja: lehdistötiedote sekä voittajien ja suositeltujen teosten listat International Music Councilin (IMC) sivuilta (englanniksi)

Kommentit
  • Sarasteen Brahms-tulkinnoissa on imua

    Sarasteen Brahms-tulkinnoissa on imua

    No nyt kelpaa! Jukka-Pekka Sarasteen ja Kölnin radion sinfoniaorkesterin Johannes Brahmsin sinfonioiden kokonaislevytys sulkeutuu. Viimeisenä vuorossa on Brahmsin muhkean ja kontrastoivan sinfoniasarjan päättävä neljäs e-molli-sinfonia.

  • John Adamsin vauhdikasta ja värikylläistä jälkiminimalismia

    John Adamsin vauhdikasta ja värikylläistä jälkiminimalismia

    Peter Oundjianin johtama Skotlannin kansallisorkesteri syöksyy uudella julkaisullaan John Adamsin orkesterimusiikin maailmaan. 90-luvun lopun klassikko Naive and Sentimental Music saa seurakseen tuoreemman vauhtiteoksen Absolute Jest. Absolute Jest (2011/2012) jousikvartetille ja orkesterille on kuusiosainen laaja scherzo.

  • Pärtin sinfonia-sarja paranee edetessään

    Pärtin sinfoniasarja paranee edetessään

    Sinfonia ei lajityyppinä tule ihan ensimmäisenä mieleen, kun ajattelee virolaissäveltäjä Arvo Pärtin tuotantoa. Sinfonia-otsaketta kantavat teokset ovat kuitenkin olleet läsnä Pärtin tuotannon eri tyylivaiheissa.