Hyppää pääsisältöön

Maailman korkein junarata vie Tiibetiin

Vuoden 2006 kesällä Kiina yhdisti Tiibetin valtavaan rautatieverkostoonsa. Rata Golmudista Tiibetin pääkaupunkiin Lhasaan nousee yli viiden kilometrin korkeuteen.

Matka Pekingistä Lhasaan vie kaksi vuorokautta. Tuona aikana maisema muuttuu jylhäksi ylängöksi ja rikas kaupunki vaihtuu valtavan valtion köyhimpään osaan.

Kiina liitti Tiibetin itseensä 1950-luvulla, mutta kuten toimittaja Katri Makkonen raportissaan kertoo, on Tiibet pyrkinyt itsenäisyyteen siitä lähtien. Alue oli pitkään myös suljettuna turisteilta, mutta osittain ikiroudan päällä kulkevan junayhteyden on tarkoitus nimenomaan houkutella turisteja ja yrityksiä alueelle.

Lukiolainen Yeshidroma kertoo, miksi juna Tiibetiin on hyvä. Junassa kuulee vain virallisen totuuden toisintoja.
Lukiolainen Yeshidroma toistaa virallista totuutta radasta. Junassa ei muunlaisia ajatuksia kuulekaan Lukiolainen Yeshidroma kertoo, miksi juna Tiibetiin on hyvä. Junassa kuulee vain virallisen totuuden toisintoja. Kuva: Yle kuvanauha atlas
Han-kiinalainen yrittäjä on matkalla Tiibetiin etsimään kauppamahdollisuuksia
Han-kiinalainen yrittäjä on matkalla Tiibetiin etsimään kauppamahdollisuuksia Han-kiinalainen yrittäjä on matkalla Tiibetiin etsimään kauppamahdollisuuksia Kuva: Yle kuvanauha kauppias

"Junalla on virallisesti neljä hyvettä. Se on kiinalaisen insinööritaidon huippunäyte, se tuo talouskasvua ja työtä vähemmistöille, yhdistää Kiinaa ja Tiibetiä ja avaa aluetta kaupalle ja turismille", kertoo Makkonen. Näiden virallisten totuuksien ohitse ei kukaan junamatkustaja uskalla puhua. Kiinassa poliittisista asioista on puhuttava varovasti ja Tiibetiin liittyvät asiat ovat hyvin poliittisia. Moni tiibetiläinen ei suostukaan vastaamaan Makkosen kysymyksiin itsenäisyydestä.

Junassa Makkonen haastattelee liikenaista, jonka matkan tarkoitus on etsiä sopivaa kohdetta kaupanteolle Tiibetissä. Vaikka junassa kukaan ei suostu rataa kritisoimaan, on rata saanut kritiikkiä nimenomaan siitä, että tuleva vauraus ei jää Tiibetiin vaan valuu rataa pitkin han-kiinalaisten, eli Kiinan suurimman etnisen ryhmän edustajien, taskuun.

Rata nousee korkeimmillaan noin 5 000 metriin, junassa onkin turvauduttava lisähappeen vuoristotaudin ehkäisemiseksi.

Junarata yhdistää Lhasan Pekingiin
Junarata yhdistää Lhasan Pekingiin Junarata yhdistää Lhasan Pekingiin Kuva: Yle kuvanauha junarata
Kommentit
  • Elokuu on raadollinen elokuva ihmissuhteista, alkoholismista ja toteutumattomista unelmista

    Palkittu elokuvaklassikko on nyt pysyvästi Areenassa.

    Elokuu (1956) on Matti Kassilan käsikirjoittama ja ohjaama elokuva, jota pidetään kiistatta yhtenä suomalaisista elokuvaklassikoista. Se pohjautuu Frans Emil Sillanpään samannimiseen kirjaan vuodelta 1941. Elokuva sai ilmestyttyään yhteensä kuusi Jussi-palkintoa ja se edusti Suomea Cannesin elokuvajuhlilla 1957.

  • Kirsi Kunnaksen Tiitiäis-hahmot loikkivat Punni-pupun johdolla kirjasta radioon

    Aino-Maija Tikkanen lukee klassikkosatuja.

    Mistä löytyy korvaton pupu tai kengälle kaveri? Entä miksi prinssit hyppivät toistensa yli? Vuonna 1963 näyttelijä Aino-Maija Tikkanen kertoili Kirsi Kunnaksen rakastettuja Tiitiäisen tarinoita radioaalloille, jotka ovat viimein rantautuneet Areenaan sadunnälkäisten mielikuvitusseikkailijoiden riemuksi.

  • "Hyvä Holkeri!" – Kummelin Saldo oli taloussatiiri lama-Suomesta

    Tynnyripukuinen laman uhri ja aikakauden tutut nimet.

    Lama on vienyt Suomen syvään kriisiin useasti. 1990-luvun alun lama oli monelle kovaa aikaa. Pankkisotkujen myötä korot kipusivat taivaisiin ja moni koki henkilökohtaisen konkurssin. Komediaryhmä Kummeli otti vuosina 1993 ja 1994 kantaa maan tilanteeseen. Syntyi satiirinen sketsisarja Saldo, jossa kiitettiin ja kehuttiin aikakauden tunnetuimpia talousnimiä. Tynnyriasuinen päähenkilö menetti jopa vessanpönttönsä velkojille.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto