Hyppää pääsisältöön

Arvoituksellinen Kuningas Roger

Karol Szymanowski: Kuningas Roger (Lontoon Covent Garden)
Szymanowskin ooppera arvoituksellisesta Kuningas Rogerista Karol Szymanowski: Kuningas Roger (Lontoon Covent Garden) Kuva: Bill Cooper edrisi; kim begley

Karol Szymanowskin Kuningas Rogeria pidetään arvoituksellisena oopperana, joka kysyy enemmän kuin antaa vastauksia. Oopperassa ei ole näyttävää dramatiikkaa, eikä konflikteja. Moni seikka jää epäselväksi. Kuka on salaperäinen paimen? Onko hän Jumala, lahkon johtaja tai vain huijari, joka haluaa murtaa kirkon vallan ja vietellä Roxanan? Onko Roxana rakastunut Paimeneen, ja miksi kuningas ylimalkaan haluaa tavata hänet?

Monikulttuurisen Sisilian kuningas

Kuningas Rogerin tapahtumat sijoittuvat 1100-luvun Sisiliaan, joka oli tuohon aikaan varsin monikulttuurinen. Saaren valloittivat 800- ja 900-lukujen aikana arabit ja berberit. Arabit edistivät maanviljelystä, ja kuningaskunnan pääkaupunki siirrettiin Palermoon.

1000-luvulla viikinkien jälkipolvea olevat normannit ottivat Sisilian haltuunsa, karkottivat arabit ja loivat saarelle oman kuningashuoneensa, jonka ensimmäinen kuningas oli Roger II. Juuri hän on Szymanowskin oopperan päähenkilö.

Rikas valtio, jossa niin kreikkalaiset, muslimit, juutalaiset kuin normannit elivät sovussa

Arabivaikutteet kuitenkin säilytettiin, ja kuningas Rogerin valtakunnasta tuli Välimeren loisteliain kulttuurikeskus; rikas valtio, jossa niin kreikkalaiset, muslimit, juutalaiset kuin normannit elivät sovussa.

Kuningas Rogerissa hallitsija ja hänen puolisonsa Roxana kohtaavat kirkossa mystisen paimenen, joka saarnaa uudesta uskonnosta. Tämä saa houkuteltua Roxanan ja hoviväen mukaansa matkalle ikuiseen maahan. Kuningas luopuu kruunustaan ja lähtee pyhiinvaellukselle. Hän tapaa puolisonsa ja Paimenen Syrakusan antiikinaikaisen teatterin raunioilla. Paimen ei ole kuitenkaan enää ihminen, sillä hän ilmestyy Dionysoksen, viinin ja hurmion jumalan hahmossa.

Kysymyksiä vailla vastauksia

Myös oopperan muoto on arvoituksellinen. Henkilöhahmot näyttävät nousevan esiin kuin tyhjästä ja katoavan yhtä huomaamattomasti. Tapahtumat seuraavat toisiaan episodimaisesti muistuttaen itse asiassa enemmän oratoriota kuin oopperaa.

Sisilian Kuningas Roger II
Sisilian Kuningas Roger II kuningas roger

Yksi oopperan tärkeistä elementeistä ovat uskontoon liittyvät kultit. Teoksessa on koko ajan läsnä jumalanpalvelukseen liittyviä elementtejä niin bysanttilaisesta kuin arabialais-itämaisestakin kulttuurista.

Kaikki mysteeriot kulminoituvat kuninkaan hahmoon, väsyneeseen mutta rauhaa etsivään hallitsijaan. Voisiko kyse olla siitä, että Roger onkin säveltäjän alter ego?

Moni-ilmeinen Szymanowski

Säveltäjä Karol Szymanowski (1882-1937) pystykuva
Säveltäjä Karol Szymanowski (1882-1937) pystykuva karol szymanoski

Vuonna 1882 syntynyt Karol Szymanowski oli myöhäisromantikko ja impressionisti, jonka musiikki on hienostunutta ja melodiikaltaan runsasta. Säveltäjä oli kiinnostunut myös oman aikansa tyylivirtauksista, kuten ekspressionismista ja uusklassisuudesta.

Szymanowski syntyi taiteita rakastavaan aatelisperheeseen. Hän aloitti säveltämisen varhain, mutta tuhosi myöhemmin kaikki varhaiset sävellyksensä. Vuonna 1908 säveltäjä teki ensimmäisen matkansa Italiaan. Se oli ratkaiseva käänne hänen elämässään: Szymanowski alkoi pitää Italiaa toisena kotimaanaan. Italialaiset vaikutteet kuuluvat nimenomaan Kuningas Rogerissa, joka valmistui vuosina 1918-24.

Sisilia oli Karol Szymanowskille erityisen tärkeä. Näin hän kirjoitti ystävälleen ja Kuningas Rogerin libreton kirjoittajalle Jaroslaw Iwaszkiewiczille:
"Idän ja lännen kulttuurit esiintyvät Sisiliassa limittäin, ja niiden muodostama erityinen ilmapiiri on säilynyt tähän päivään saakka".

Georgia Jarman ja Mariusz Kwiecien
Georgia Jarman (Roxana) ja Mariusz Kwiecien (Kuningas Roger) Georgia Jarman ja Mariusz Kwiecien Kuva: Bill Cooper edrisi; kim begley

Oopperan tapahtumat

1. näytös
Hoviväki ja kansa viettävät jumalanpalvelusta Palermon bysanttilaisessa katedraalissa. Paikalla ovat myös kuningas Roger, hänen puolisonsa Roxana sekä kuninkaan neuvonantaja Edrisi. Arkkipiispa ja diakonissa kertovat, että kirkkoa uhkaa uusi uskonto. Sen on perustanut nuori paimen. Kuninkaan käskystä tämä tuodaan paikalle. Häntä epäillään jumalanpilkasta ja siksi hänelle vaaditaan kuolemantuomiota. Paimen tekee kuitenkin nöyryydellään ja lempeydellään vaikutuksen Roxanaan ja Edrisiin. Paimen kutsutaan oikeudenkäyntiin kuninkaan palatsiin.

2. näytös
Ennen oikeudenkäyntiä kuningas tunnustaa Edrisille, että Roxana ei rakasta häntä enää. Paimen saapuu ja lumoaa Roxanan ja koko hoviväen. Neljä musikanttia aloittaa taianomaisen musiikin ja kaikki liittyvät hurmokselliseen tanssiin. Kuningas vastustaa taikaa ja antaa sitoa paimenen kahleisiin. Tämä murtaa ne helposti ja kehottaa kaikkia lähtemään kanssaan vapauden maahan. Lukuun ottamatta kuningasta ja Edrisiä kaikki vastaavat kutsuun. Kuningas luopuu kruunustaan ja lähtee pyhiinvaeltajana etsimään Roxanaa ja Paimenta.

3. näytös

Kuningas Roger ja Edrisi ovat saapuneet Syrakusan antiikkiteatterin raunioille. Roger kutsuu Roxanaa. Tämä vastaa kaukaa ja ilmestyy sitten kuninkaan eteen ja kehuu Paimenen johtamaa kulttia. Raunioilla sytytetään uhrituli ja silloin Paimen ilmestyy amfiteatteriin Dionysos-jumalan hahmossa. Ihastunut kuningas Roger tervehtii nousevaa aurinkoa.

Karol Szymanowski: Kuningas Roger (Lontoon Covent Garden)
Karol Szymanowski: Kuningas Roger (Lontoon Covent Garden) Kuva: Bill Cooper edrisi; kim begley

Huippuesitys Lontoosta

Kuningas Rogerin nimiroolissa laulaa puolalaisbaritoni Mariusz Kwiecien. Vuonna 1972 syntynyt Kwiecien on esiintynyt arvostetuimmissa oopperataloissa eri puolilla Eurooppaa ja Yhdysvaltoja. New Yorkin Metropolitanissa hän debytoi vuonna 1999.
Roxanan roolissa on yhdysvaltalainen sopraano Georgia Jarman. Hän opiskeli Bostonissa sekä Manhattanin musiikkikoulussa. Jarman on esiintynyt muun muassa Washingtonin, Bostonin ja Cincinnatin oopperoissa, sekä New Yorkin Metropolitan -oopperassa. Roxanan rooli on Georgia Jarmanille debyyttirooli Covent Gardenisssa.

Kapellimestari Antonio Pappanosta (s. 1959) tuli vuonna 1990 Norjan kansallisoopperan ja vuonna 1992 Brysselin La Monnaie-teatterin musiikillinen johtaja. Vuodesta 2002 hän on toiminut Covent Gardenin ja vuodesta 2005 Rooman Santa Cecilian -akatemian orkesterin musiikillisena johtajana. Lisäksi Pappano on avustanut muun muassa Daniel Barenboimia Bayreuthin musiikkijuhlilla, sekä toiminut Israelin filharmonisen orkesterin vierailevana kapellimestarina.

Kuningas Rogerin ohjaaja on tanskalainen Kasper Holten. Hänet kiinnitettiin vain 27-vuotiaana Tanskan kuninkaallisen oopperan taiteelliseksi johtajaksi. Neljä vuotta sitten Holten nimitettiin Lontoon Covent Gardenin oopperan johtajaksi.

Risto Nordell

Oopperan taiteilijat ja tekijät kertovat esityksestä ja teoksesta

Karol Szymanowskin Kuningas Roger Lauantain oopperaillassa 30. toukokuuta Yle Radio 1 klo 19.03. Kuunneltavissa Yle Areenassa 29. kesäkuuta asti

Rooleissa:
Kuningas Roger, Sisilian kuningas - Mariusz Kwiecien baritoni
Roxana, hänen vaimonsa - Georgia Jarman sopraano
Edrisi, viisas arabialainen - Kim Begley tenori
Paimen - Saimir Pirgu tenori
Arkkipiispa - Alan Ewing basso
Diakonissa - Agnes Zwierko altto

Lontoon Covent Gardenin kuoro ja orkesteri, joht. Antonio Pappano.
Oopperan väliajalla oopperan taiteellinen suunnittelupäällikkö Rilla Kyykkä ja pianotaiteilija Anu Vehviläinen keskustelevat illan teoksesta ja sen esityksestä toimittaja Risto Nordellin kanssa.

Koko esitys on myös katsottavissa videona The Opera Platformin sivulta