Hyppää pääsisältöön

Paikallaan pysyvä marimba

Koppel
Koppel koppel
Menestyselokuva American Beautyn ilmestyttyä vuonna 1999 marimbavetoisine ääniraitoineen havahtui miltei jokainen mainosmaakari, löhöilymusiikkinikkari ja filmisäveltäjä tämän afrikkalaissoittimen mahdollisuuksiin. Parilla kapulan paukautuksella kuviteltiin saatavan aikaiseksi mielikuvien äkkilähtö letkeän elämänmenon pariin, mukavaan huolettomuuteen ja muihin houkutteleviin puhteisiin. Alkoi tiettyä musiikillista ajanjaksoa leimaava marimbatulva, joka saa soittimen nyt kuulostamaan yhtä tuoreelta kuin Millennium-pöhinä tai Dingo-yhtyeen noin kolmas comeback. Ainakin minun korvissani.

Näin ei tarvitsisi olla, mutta tanskalaissäveltäjä Anders Koppelin elokuvamaista leppostelua kuunnellessa on pakko tarkistaa seinäkalenterista meneillään oleva vuosiluku. Taidemusiikki, siis konserteissa esitettävä ja jopa solistia työllistävä tyyli, ajankohtaisine trendeineen ei selvästi istu Koppelille. Niin rytmisesti tasasykkeistä ja tonaalisesti sopuisaa pulputusta hän marimballe tekee, ettei miehen elokuvatausta jää pimentoon. Tunnelmaa on, vaan ei suuntaa.

Neljä konserttoa marimballe ja orkesterille ovat valmistuneet vuosien 1995 ja 2006 välillä, mutta samaa yhteen tunnelmaan takertuvaa metkuilua on tarjolla osasta ja teoksesta toiseen. Lisäksi solistiosuus kuulostaa koska vain taustastaan irrotettavalta lisäkkeeltä. Orkesterimatto kuiskii samettimattona alla marimban steppaillessa leikkisän varovaisesti päällä. Jokainen Disneyn perhekomedioita katsonut tietänee, mistä puhun.

Neljäs konsertto on pirteä poikkeus. Siinä on tarkoitus kuulla Koppelin metsäretkellään kokemia tapahtumia, ja vaikka musiikki sinänsä ei päästäkään Koppelin päänsisuksiin käsiksi, tarttuu korviin konkreettisempaa kuin vain kohteliasta kolistelua.

Kyllä Koppelin marimbamusiikki silti taustaäänenä toimii, mutta täysi huomioni kaipaa arvokkaampaa kohdetta.

(Anders Koppel: Marimba Concertos. Marianna Bednarska, marimba. Aalborg Symphony Orchestra, johtaa Henrik Vagn Christensen. Dacapo 6.220595)

Kuuntele Uudet levyt 29.5.2015. Toimittajana Jaani Länsiö.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.