Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

TV:n ruokamainoksissa miehet juovat olutta ja syövät makkaraa ‒ naiset laihduttavat

mies ja nainen sohvalla tv:n ääressä
mies ja nainen sohvalla tv:n ääressä Kuva: Shutterstock/vanillamilk kuningaskuluttaja

Olut ja makkara kuuluvat olennaisesti suomalaisen miehen sielunmaisemaan, ainakin jos on mainoksia uskominen. Tämä selviää Tampereen yliopiston tutkija Milla Annalan tekeillä olevasta väitöskirjatutkimuksesta, joka käsittelee elintarvikealan televisiomainontaa.

Annala on katsonut tutkimustaan varten MTV3:lla ja Nelosella vuosina 2012‒2013 esitettyjä mainoselokuvia yli 11 000 kappaletta. Mainoksista hieman yli neljäsosa käsitteli elintarvikkeita.

- Tosi monilla elintarvikkeilla on tietty kulttuurinen sukupuoli. Esimerkiksi makeita tuotteita pidetään naisellisina ja lihaa miehisenä. Oman analyysini perusteella selkeimmät miehiin yhdistetyt tuotteet ovat makkara ja olut. Tämä siitä huolimatta, että naisetkin käyttävät niitä, mutta mainosten maailmassa ne ovat miesten tuotteita.

Tosimiehet eivät laihduta ‒ siis mainoksissa.

Mainoksista on löydetty vahvoja sukupuoleen liittyviä ennakkokäsityksiä myös kansainvälisissä tutkimuksissa. Esimerkiksi Leedsin yliopistossa tehdyssä sanomalehtien elintarvikemainoksia analysoineessa tutkimuksessa ilmeni, etteivät tosimiehet laihduta ‒ siis mainoksissa.

Naisille mainostetaan terveystuotteita, mutta myös alkoholia

Suomalaisissa televisiomainoksissa laihduttaminen suunnataan myös yleisemmin naisille. Annalan mukaan naisille suunnattuja tuotteita olivatkin muun muassa terveyteen ja painonpudotukseen liittyvät laihdutustuotteet sekä ravintolisät. Mutta toki Suomessa naisille kohdistetaan myös muita mainoksia.

- Yllättävä havainto tutkimuksessani on ollut se, että alkoholijuomia mainostetaan Suomessa sekä miehille että naisille, jos olut otetaan pois luvusta. Esimerkiksi siiderin ja lonkeron mainoksissa kuvataan tuotteiden käyttäjinä yhtä paljon miehiä ja naisia, Annala paljastaa.

Veikkaan, että ehkä Suomessa on sallitumpaa naisille käyttää alkoholia

Alkoholijuomien pääasiallisena kohderyhmänä ovat maailmalla Annalan mukaan yleensä miehet. Suomalaisessa alkoholimainonnassa vallitsevan tasa-arvon yhdeksi syyksi tutkija veikkaa sitä, että naisten alkoholin kulutus on ylipäänsä lisääntynyt täällä viime vuosikymmenten aikana.

- Veikkaan, että ehkä Suomessa on sallitumpaa naisille käyttää alkoholia. Ja koska ilmeisesti potentiaalisia ostajia löytyy myös naisista, niin sen vuoksi heille kannattaa mainostaa, hän pohtii.

Alkoholituotteita ei Annalan tutkimuksen mukaan näy Suomen televisiossa kuitenkaan kovin paljon, koska lain mukaan niitä saa mainostaa vasta klo 22 jälkeen, mikä vähentää alkoholimainosten määrää.

Mainoskatkot tarjoavat maitoa ja perusruokaa

Annalan tutkimien mainosten perusteella television mainoskatkoilla markkinoidaan eniten perusruokia, jotka kuuluvat perinteiseen suomalaiseen ruokakulttuuriin.

Jogurtit ja rahkat ovat modernimpi versio maitotuotteista.

- Suomalaisille mainostetaan eniten maitotuotteita, kuten jogurtteja ja rahkaa, sekä lihaa ja leipää. Tämän jälkeen eniten mainostetaan hampurilaisia ja valmisruokia, kun taas Amerikassa ja Australiassa pikaruokamainonta korostuu, Annala vertaa.

Maitotuotteiden voimakasta markkinointia selittää myös niiden suuri kulutus. Esimerkiksi vuonna 2013 suomalaiset joivat maitoa keskimäärin noin 130 litraa.

- Jogurtit ja rahkat ovat modernimpi versio maitotuotteista. Niitä voidaan myydä kuluttajille myös monenlaisilla argumenteilla: on laktoositonta, lapsille suunnattuja ja oikeastaan kaikenlaisille kuluttajille omanlaisiaan maitotuotteita, Annala avaa.

Ruoan terveellisyys ja niiden positiiviset vaikutukset meidän terveyteemme muistetaan mainoksissa yleensä mainita.

- Tuotteen ravintosisältöön liittyvät asiat nostetaan mainoksissa selkeästi esiin. Esimerkiksi, että tuote sisältää paljon proteiinia ja vitamiineja tai on hyvää luustolle.

Elintarvikkeiden sisältämiin terveysväitteisiin on kuitenkin syytä suhtautua paikoittain varauksella. Suomen elintarvikealan mainoksiin liittyvä väitöskirjatutkimus on tarkoitus valmistua Annalan mukaan ensi vuoden lopussa.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Yksityiselläkin myyjällä on iso vastuu käytetyn auton vioista

    Apua korjauskuluihin saada auton myyjältä.

    Jos auto hajoaa ennen aikojaan, voi apua korjauskuluihin saada auton myyjältä. Kuluttajansuojalaki määrittelee autoliikkeen virhevastuun, mutta myös yksityiselle myyjälle voi syntyä vastuu korjauskuluista. Lähtökohta on, että auton moottorin pitää kestää auton elinkaaren ajan.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.