Hyppää pääsisältöön

Kuka keksi Kesäkumin? Kortsukampanja täyttää 20 vuotta

Kesäinen kondomi ei ole aina ollut Kesäkumi. Kampanja järjestettiin ensimmäistä kertaa 20 vuotta sitten, kun Raptori oli vielä siisti juttu ja nuoret kuuntelivat Radiomafiaa.

Eve Mantu ja Jusu Lounela käynnistivät Kesäkumi-kampanjan vuonna 1995. // Kuva: Päivi Bourdon

Yleisradio on jakanut nuorille kondomeja ja valistusta vuodesta 1995 asti Kesäkumi-kampanjassa. Muiden muassa Robin, PMMP ja Haloo Helsinki! ovat mainostaneet turvaseksiä Kesäkumibiisillä. Tänä vuonna Yleisradion kortsukampanja järjestetään kahdettakymmenettä kertaa.

Mutta miten syntyi idea kesäkumista?

- Voisimme varmaan selittää tosi juhlavasti, että tulimme tietoiseksi jostain ongelmasta, mutta eiköhän se ollut hullu päähänpisto, kertoo Eve Mantu, toinen Kesäkumin alullepanijoista.

Jusu Lounela ja Kesäkumi. // Kuva: Seppo Sarkkinen

Nykyään Yle Radio 1:ssä työskentelevä Mantu oli juontajana YleX:ää edeltäneellä Radiomafialla. Mantu keksi idean hyödyllisestä kampanjatuotteesta yhdessä tuottajana ja juontajana toimineen Jusu Lounelan kanssa.

- Mietittiin, mikä tuote kiinnostaisi nuoria. No, seksi kiinnostaa ja siihen liittyy turvaseksi. Ajateltiin, että Kesäkumi voisi olla hyvä jakotuote, Ylen tv-puolella työskentelevä Lounela kertoo.

Radiomafia -lippisten, -vyölaukkujen ja -t-paitojen rinnalle kehiteltyä kampanjatuotetta jaettiin Suomen Punaisen Ristin avustuksella ensimmäisen kesänä 60 000 kappaletta. Muun muassa H.Y.P.E.-ohjelmaa juontanut Mantu muistaa yhä, kuinka kumeja jaettiin ensimmäistä kertaa festareilla.

- Siinä ympärillä oli muuri ja pientä kainostelua. Sitten tuli joku kova kundi, kahmaisi kourallisen ja kertoi, että hänellä riittää muijia. Pikku hiljaa ihmiset tulivat hakemaan kumeja.

Moni kertoi juontajille, että kondomeja oli hankala saada muualta. Pienemmillä paikkakunnilla kaupan täti oli usealle vanhempien tuttu tai oma naapuri, jolloin kumeja ei kehdannut käydä ostamassa.

- Kondomin arkipäiväistäminen oli kampanjan yksi tavoite, Lounela sanoo.

Kumia ja nahkaa

Radiomafian entiset juontajat Jusu Lounela ja Eve Manu muistelevat, että Kesäkumikampanjasta tahdottiin alusta asti tehdä uskottava ja hauska. Näkyvyyttä lisättiin jo seuraavana vuonna historian ensimmäisellä Kesäkumibiisillä. Kumia ja nahkaa -niminen kappale tilattiin Raptori-yhtyeen Jufolta (Juho Peltomaa) ja Izmolta (Ismo Heikkilä).

”Miisa ei voinut tulla studioon laulamaan, koska hän ei osannut laulaa.”― Jusu Lounela

Artistit saivat vapaat kädet sävellystyöhön ja sanoituksiin. Radiomafialla oli oikeastaan vain yksi vaatimus: biisissä pitää mainita sana Kesäkumi.

Lounelan mukaan kappaleen solistiksi suunniteltiin alun perin eurodance-artisti Miisaa. Laulaja kuitenkin vaihtui, kun tekijöille paljastui sama, mikä kerrottiin julkisuudessa myöhemmin muillekin: Miisa ei koskaan laulanut omilla nauhoituksillaan vaan esiintyi playbackina.

- Miisa ei voinut tulla studioon laulamaan, koska hän ei osannut laulaa, Lounela sanoo.

Kappaleeseen kiinnitettiin Movetron-yhtyeen laulaja Päivi Lepistö. Salanimellä tehdyn yhtyeen nimeksi tuli Reino syö akryylimassaa.

- Jokainen Kesäkumibiisi on ollut oman aikansa lapsi. Nykyään on hirveän vaikeaa selittää, millä tavalla ja miksi Raptori oli silloin se juttu, mutta se oli Radiomafia-ilmiö, Mantu kertoo.

Seisoo eturivissä, Fucking great ja Naintiin nainti nain

Yleisö oli vahvasti mukana 1990-luvun kesäkumikampanjoissa. Juustopäiden esittämän vuoden 1999 _Kumimuumi-_kappaleen sanoitukset syntyivät kuulijakilpailulla. Yleisö keksi myös vuosittain Kesäkumeihin iskulauseita. Lounela ja Mantu kertovat, että kuulijat lähettivät ideoitaan Pasilaan pitkissä kirjeissä.

- Esimerkiksi lause ”parasta kovalla” toimii kondomissa ja radiossa, Mantu sanoo.

Leif Grotellin Kondomineuvos Oy toimitti kondomit, joita paketoitiin Pasilassa läpi yön kestävissä kumitalkoissa.

- Tänne tuli pilvin pimein SPR:n vapaaehtoisia nuoria käärimään. Radiossa oli samalla kumivalvojaiset, lähetys pyöri samalla ja kumeja pakattiin koko viikonlopun, Mantu sanoo.

Kesäkumien lisäksi vuosien varrella on jaettu myös Talvirenkaita ja varusmiehille omia Varuskumeja. Kampanja on kehittynyt ja muuttunut monta kertaa 20 vuoden aikana. Vuoden 1996 jälkeen on kuitenkin aina tehty myös Kesäkumibiisi –  vaihtelevalla menestyksellä.

Vuoden 2003 biisiin kiinnitetty artisti perui viime hetkellä.

Lounela paljastaa, että vuoden 2003 biisiin kiinnitetty artisti perui viime hetkellä, joten yhtye koottiin Radiomafian henkilökunnasta. Mordor Boys -bändin kappaleella Peitä lohikäärme esiintyy muun muassa YleX:n nykyinen ohjelmapäällikkö Tomi Saarinen.

- Se on hyvin erilainen. Miksaus ei ole ihan niin onnistunut, Jusu Lounela sanoo.

Kappaleiden vaihteleva taso ja humoristinen ote kuuluvat Eve Mantun mukaan asiaan.

- Silloin Radiomafian tekemisessä oli muutenkin hirveän paljon sitä, että improvisoitiin. Keksittiin jotain ja sitten tehtiin. Ei silloin tehty samalla tavalla pitkän tähtäimen suunnitelmia ja mietitty strategioita kuin nykyään.

Kumpikaan ei olisi uskonut, että hullusta päähänpistosta alkanut Kesäkumikampanja jatkuisi vielä 20 vuoden päästä.

- Ilman muuta omien lasten lisäksi parasta, mitä olen saanut aikaan, Lounela sanoo.

YleX esittelee kaikki kaksikymmentä Kesäkumibiisiä juhlavuoden kunniaksi päivittäisessä juttusarjassa 1. kesäkuuta alkaen. Seuraa Kesäkumien tarinaa radiossa ja lue tarinoita täältä. Juhannusaattona 19. kesäkuuta YleX soittaa kaikki Kesäkumibiisit Sofia Thurénin juontamassa 20-vuotisjuhlalähetyksessä klo 15–17.

Kesäkumi on Yleisradion omistama tavaramerkki. Kesäkumikampanja toteutetaan yhdessä Suomen Punaisen ristin, Väestöliiton, Syöpäjärjestöjen ja Sotilaskotiliiton kanssa.

Lue myös:

Kestääkö historian ensimmäinen Kesäkumibiisi kuuntelua? Katso video