Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-ohjelman sivuilta.

Makeutusaineita halutaan välttää - silti light-tuotteiden kauppa käy

proteiinirahkoja ja proteiinijuoma, sisältävät makeutusaine sukraloosia (5/2015)
proteiinirahkoja ja proteiinijuoma, sisältävät makeutusaine sukraloosia (5/2015) Kuva: YLE / Kuningaskuluttaja kuningaskuluttaja

Vain makeutusaineilla saa paljon makeutta ja vähän "hiilareita", mutta keinomakeuttajien imago vaihtelee: Aspartaami on pahis, stevia ja ksylitoli taas kuin “suoraan luonnosta”. Moni ostaa huomaamattaan keinomakeutetun tuotteen.

Vain muutama makeutusaine herättää suuria tunteita puolesta tai vastaan. Valtaosa kevytmakeuttajista jää harmaaseen keskikastiin.

Epätietoisuus makeutusaineista on kasvanut.― Théa Natri, Coca-Cola
Dansukkerin SteviaSokeria purkissa ja kulhossa
Stevia isolla nimessä, painosta 0,45 prosenttia. Dansukkerin SteviaSokeria purkissa ja kulhossa Kuva: YLE / Kuningaskuluttaja kuningaskuluttaja

“Makeutettu pelkästään sokerilla”, kehuu kolajuoman valmistaja. Virvoitusjuomien valmistajat ovat huomanneet kuluttajien asenteiden muuttumisen.

– Osa kuluttajista haluaa välttää kaloreita ja valitsee kevyemmän juoman aina kun se mahdollista. Toiset taas haluavat valita ainoastaan sokerilla makeutettuja juomia ja välttelevät kevyttuotteita, viestintäpäällikkö Taina Lampela-Helin Hartwallilta sanoo.

– Kuluttajat sallivat kevytmakeutetun tuotteen ehkä itselleen, mutta sitä ei välttämättä suositella toisille. Näkisin niin, että suomalaisten epätietoisuus makeutusaineista on kasvanut. Ristiriitaiset viestit hämmentävät ja muiden kuin asiantuntijoiden on hankala tulkita tutkimuksia, Coca-Colan pohjoismainen viestintäpäällikkö Théa Natri sanoo.

Light-tuote sujahtaa helposti ostoskoriin

Sprite-virvoitusjuomapullo kaupassa.
Coca-Colan brändeistä Sprite makeutetaan osittain stevioliglykosideilla, samoin Fanta Lemon. Sprite-virvoitusjuomapullo kaupassa. Kuva: YLE / Kuningaskuluttaja kuningaskuluttaja

Lähes puolet suomalaisista sanoo välttävänsä keinotekoisesti makeutettuja elintarvikkeita (lähde: Suomi Syö 2012 -tutkimus). Makeutusaineiden nuiva maine ei kuitenkaan aina vaikuta ostopäätökseen. Kauppa käy edelleen. Esimerkiksi Suomessa myydystä limuista peräti 42 prosenttia on light-tuotteita.

Moni nappaa huomaamattaan keinomakeutetun tuotteen.

Moni nappaa myös huomaamattaan keinomakeutetun tuotteen. Kun hiilihydraatteja vältellään, sana “sokeriton” tai “sokeroimaton” houkuttelee. Makeutusaineen nimi jää usein arvioitukseksi E-koodin taakse.

Monissa suosituissa proteiinirahkoissa ja -pirtelöissä on makeutusaineena sukraloosia ja asesulfaami K:ta. Vain makeutusaineilla saa paljon makeutta ja vähän "hiilareita".

Turvallista päiväannosta ei voi itse laskea

Yksin käytettynä monissa makeutusaineissa on epämiellyttävä sivu- tai jälkimaku. Sitä peitetään erilaisilla sekoituksilla. Siksi kevytmakeuttajia on useimmissa light-tuotteissa enemmän kuin yksi. EU säätelee makeutusaineiden päivittäisiä saantirajoja (englanniksi ADI). Makeutusaineiden yhteismäärälle ei ole erikseen rajoituksia. Jokaista ainetta saa siis laittaa maksimimäärän.

Pepsi Next -tölkkejä (6-pack) kaupassa
Pepsi Nextin väri korostaa stevian "luonnollisuutta". Pepsi Next -tölkkejä (6-pack) kaupassa Kuva: YLE / Kuningaskuluttaja kuningaskuluttaja

Turvallisista päiväannoksista ei ole muutenkaan kuluttajalle käytännön hyötyä. Valmistajan ei tarvitse ilmoittaa, paljonko makeutusainetta tuotteessa on käytetty. Pitoisuuksia on siis hankala laskea, vaikka osaisi. Elintarvikkeiden pakkauksissa ei tarvitse kertoa, montako annosta aikuinen tai lapsi saa päivässä turvallisesti nauttia.

Käyttäjän paino ratkaisee, paitsi vauvaa odottavalla

Kahta makeutusainetta ei suositella raskaana oleville ollenkaan.

Laskimme muutamia esimerkkejä käyttömääristä 60-kiloiselle aikuiselle. 30-kiloiselle lapselle määrät pitää puolittaa. Jos joku hätyyttelee turvallisen käytön maksimimääriä, hänen ruokavalionsa on muutenkin korjauksen tarpeessa.

Marjakeitto. light, Tarhurin, sokeriton
"Vain marjojen oma sokeri" tarkoittaa aspartaamia ja asesulfaami K:ta. Marjakeitto. light, Tarhurin, sokeriton Kuva: YLE / Kuningaskuluttaja kuningaskuluttaja

Elintarvikkeiden valmistajat ja viranomaiset korostavat sitä, että makeutusaineet on tutkittu ja testattu turvallisiksi. Kahta makeutusainetta ei silti suositella raskaana oleville ollenkaan. THL kehottaa välttämään raskausaikana syklamaattia (E952) ja sakariinia (E954).

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.