Hyppää pääsisältöön

Näitä lauluja et kuule Avaruusromua-ohjelmassa!

Charles Mingus soittaa New Yorkissa 1976
Charles Mingus Charles Mingus soittaa New Yorkissa 1976 Kuva: Tom Marcello charles mingus

Etkö aina oikein ymmärrä Avaruusromua-ohjelmassa soitettavaa musiikkia? Tutustu ohjelman tekijän Jukka Mikkolan kasaamiin soittolistoihin, joihin mies on koonnut kappaleita, jotka eivät sunnuntai-iltojen ohjelmissaan soi. Näiden avulla Avaruusromua saattaa avautua paremmin sinullekin.

Avaruusromua: reggaeta


Jukka Mikkola: ”Olen jo kauan ollut valtava reggae-fani. Jostain sattuman oikusta aloin kuunnella reggaeta 70-luvun alkupuolella, kun sitä alkoi tänne Bob Marleyn suosion myötä tulla. Se oli myös sellaista musiikkia, että kun se kerran kolahti, ei siitä enää päässyt eroon. 70-luvun lopulla Tampereelle muutettuani tapasin myös muita alaan vihkiytyneitä.

Ja koska mussa oli jo tuolloin toimittajan vikaa, aloin selvittää tarkemmin, miksi lauluissa lauletaan Marcuksesta, tai mitä tarkoittavat sanat "fire and brimstone", "dreadlocks", "kaya" ja "ganja". Sitä kautta löytyi sitten rastafarismi, ja se musiikki ikään kuin johdatti mut tutkimaan Jamaikan, sekä jamaikalaisen musiikin, historiaa. Sitä kautta selvisi myös miksi reggae-sanoitukset ovat sellaisia kuin ovat – kryptisiä ja kummallisia –, kun tajusin rastafarien lukevan Vanhaa testamenttia ja noudattavan sitä kirjaimellisesti. Samalla se musiikin olemus alkoi muuttua, pystyin katsomaan koko juttua Jamaikalta käsin ja tajuamaan miksi reggaesta on tullut sellaista kuin se on. Ja onhan se ihan loistavan upeaa musaa!

Reggaessa viehättää myös se elämänilo ja positiivisuus, että ollaan vähäosaisten ja pienten ihmisten puolella, hieman Robin Hood -hengessä.

Jukka Mikkola 26.5.2015
Jukka Mikkola 26.5.2015 Kuva: Yle / Lauri Leskinen avaruusromua

Reggaen kohdalla tärkeä asia on myös se, että sitä kautta tutustuin edesmenneeseen toimittaja Tero Kaskeen, joka teki reggae-ohjelmaa Radiomafiaan. Hänellä oli Helsingissä Lapinlahdenkadulla oma levykauppa Black Star, joka oli varmasti Euroopan paras reggae-levykauppa. Se vaikutti voimakkaasti, kun joku tunsi nämä asiat vielä sata kertaa minua paremmin.

Tällä listalla on kaksi Linton Kwesi Johnsonin kappaletta, jotka jollain tavalla kiteyttävät sen mistä reggaessa on kyse – niissä on jotain hyvin olennaista reggaen syvimmästä olemuksesta. Kappaleet seisovat ikään kuin kirjatukina listan molemmissa päissä. Kun Johnson esiintyi muinoin Helsingin Lepakossa, katkesi keikkapaikasta sähköt. Taustayhtyeenä soittanut Dennis Powell Dub Band vaikeni, mutta Linton Kwesi ei vanhana agitaattorina meinannut asiasta mitään. Hän tuli lavan eteen ja julistaminen jatkui pimeässä Lepakossa!”

Avaruusromua: jazzia


”Mä oli aika nuori, reippaasti alle kaksikymmentä, kun eräänä kauniina talviaamuna avasin radion, ja sieltä tuli tämän listan ensimmäinen biisi, Charles Mingusin Self-Portrait in Three Colors. Mä tiesin, että se on jazzia, mutta ei sellaista mitä olin tottunut kuulemaan, sellaista dibudaba-jazzia. Se musiikki hengitti valtavan hienosti ja pysäytti mut totaalisesti kesken aamukiireen. Sitä oli saatava lisää. Lopulta se meni siihen pisteeseen, että ostin itselleni alttosaksofonin.

Kun ikää tuli enemmän, pääsin ravintoloihin näkemään jazz-konsertteja. Pori Jazzissa tuli käytyä usein myös työn puolesta. Ja toki sekin vaikutti, että Tampereella asuessani siellä alkoi Tampere Jazz Happening, yksi maailman parhaista jazz-festivaaleista.

Charles Mingus aloittaa ja lopettaa tämän listan. Self-Portrait in Three Colors herätti mut tähän musiikkiin, eli sillä on henkilökohtainen, syvä merkitys. Muuten valitsin esittäjiä aika varman päälle, mutta ei noita nimiä voi oikein jazzissa ohittaa.”

Avaruusromua: klassista


”Klassinen musiikki on ollut Avaruusromua-ohjelmankin kannalta tärkeää, koska ambientin tietyt henkiset juuret ovat klassisen musiikin puolella. Ei ehkä siellä sinfonisella puolella, mutta klassisesta musiikista löytyy paljon Avaruusromua-henkistä musiikkia, joka on tarkoitettu rauhoittamaan ihmistä. Tälle listalle olen valinnut tarkoituksella hieman uudempaa klassista musiikkia, jota voi paikoin kutsua myös nykymusiikiksi, onhan mukana John Cagea, Arvo Pärtia ja Edgard Varèsea.

Listan aloittaa ja lopettaa sama kappale, Erik Satien Gymnopédie No. 1, mutta versiot ovat täysin erilaiset. Ensimmäinen on perinteisempi, hyvin hitaasti ja uneliaasti soitettu versio, ja toinen elektronisesti käsitelty, niin että se on jo lähempänä ambientia.

Igor Stravinskya täytyi ottaa listalle ihan pakosti. Opiskelin musiikkitiedettä sivuaineena Tampereen yliopistossa ja säveltäjä Usko Meriläinen oli siihen aikaan opettajana. Musiikkitieteen luento saattoi olla sellainen, että kuuntelimme jonkun teoksen alusta loppuun, ja vasta sen jälkeen keskustelimme siitä. Näin tehtiin myös Stravinskyn Kevätuhrin kanssa. Ja siitä etenkin tuo alku jäi mieleen, kun opettaja vielä selitti kuinka yksinkertainen se melodisesti on, vaikka vaikutus on järisyttävän voimakas.”

Avaruusromua: hittejä


”Kautta Avaruusromua-ohjelman historian tämä on ollut sellainen omituinen sivupolku, jota olen halunnut pitää hengissä. Olen aina silloin tällöin tehnyt ohjelmia, joissa olen soittanut pääosin 60-luvulla tehtyjä hauskoja novelty-versioita hittibiiseistä. Sillä 60-luvulla, ensimmäisten Moog-syntesoija -järjestelmien tultua markkinoille, tuli myös ensimmäinen niillä tehty - ja miljoonia myynyt - menestyslevy eli Wendy Carlosin Switched-On Bach. Ja sen jälkeen kaikki, etenkin amerikkalaiset, levytuottajat ajattelivat, että jos saamme tuon ihmekoneen studioomme, voimme mekin ansaita miljoonia - ja nopeasti.

Niinpä kaikki kynnelle kykenevät levytuottajat ja studiot tilasivat itselleen modulaarisen Moog-syntesoijan, joka maksoi maltaita, ja josta kukaan ei saanut ääntäkään, ellei vieressä seissyt insinööriä neuvomassa ja tekemässä kytkentöjä. Ja niillä tehtiin 60-luvun lopussa ja 70-luvun alussa valtava määrä levyjä, joissa soitettiin päivän hittejä - ihmisten tuntemia kappaleita - uusina versioina. Tämä lista on toki kieli poskessa tehty, eikä näitä versioita, alkuperäiset kappaleet tuntien, pysty naama peruslukemilla kuuntelemaan. Mutta tämä on omituinen oma genrensä, joka on niin suuri, että voisin tehdä koska tahansa vaikka neljä samanlaista listaa.”

Kommentit
  • Anssi Kelan lyriikka vakuutti ja liikutti

    Anssi Kela löysi vanhan menestysreseptin

    Tällä kertaa kokonaan kotimaisessa Levylautakunnassa oli mukana monen hittiartistin uutta tuotantoa. Uusia lauluja olivat kuuntelemassa Diandra, Samuli Laiho ja Pekka Laine. Äänestyksen tulos ja kommentit 1. Anssi Kela: Ilves 26 pistettä (Anssi Kela) Diandra: Ei tätä voinut ruveta analysoimaan, jäi vaan kuuntelemaan. Tarina vei heti mukanaan.

  • Kylie Minoguen kantrivalssi ja Maj Karman rokkileka

    Kylie Minoguen kantrivalssi Levylautakunnan voittaja

    Levylautakunnan arvioille alttiiksi valikoitui viikon uutuuksista mm. Australian lahja pop-maailmalle, tuore laulaja-lauluntekijä ja kotimainen rokkijyrä. Arvionsa antavat Ylen Juha-Pekka Sillanpää, Susanna Vainiola ja Jyrki Koskenseppä. Äänestyksen tulos ja kommentit 1.

  • Kolme sointua riittää tangokuninkaillekin

    Tangokuninkaat Jukka Hallikainen ja Marko Maunuksela

    Tangokuninkaat Jukka Hallikainen ja Marko Maunuksela ovat yhdistäneet voimansa duoksi, joka alkaa keikkailla yhdessä ja levyjäkin on tekeillä. Levylautakunnassa Marko ja Jukka saavat arvioitavakseen viikon uutudet. Tämän duon täydentää trioksi toimittaja Maija Salminen. Pisteet ja kommentteja 1.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua