Hyppää pääsisältöön

Päihdetiedotuspalkinto Ylen 100 päivää ilman viinaa -tuotannolle

A-klinikkasäätiö on myöntänyt vuoden 2015 päihdetiedotuspalkinnon Ylen 100 päivää ilman viinaa -tuotannolle. Tv-ohjelma ja haastekampanja laajensivat rohkeasti tuttua tipattoman tammikuun konseptia ja kannustivat suomalaisia kokeilemaan pitempiaikaista raitista elämäntapaa.

Kampanjassa hyödynnettiin monipuolisesti sosiaalista mediaa. 100 päivää ilman viinaa -haasteeseen rekisteröityi yli 12 000 ihmistä. He kirjasivat muistiin haasteen aikana 1.1.–10.4.2015 lähes puoli miljoonaa raitista päivää.

Päihdetiedotuspalkinnon ottavat vastaan Liisa Akimof Production House -tuotantoyhtiöstä ja Yle Asian tilaaja Riitta Jalonen.

Keskustellen kiinni alkoholiasenteisiin

”Suuri osa alkoholihaitoista aiheutuu suomalaisten enemmistölle, jolla ei ole alkoholiriippuvuutta. On tärkeää saada tämä ryhmä vähentämään alkoholin käyttöään, ja juuri siihen 100 päivää pyrki”, sanoo haasteeseen itsekin osallistunut johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki A-klinikkasäätiöstä.

"100 päivää -haaste sai valtavasti julkisuutta ja antoi suomalaisille mahdollisuuden pohtia omia juomatapojaan avoimesti. Alkoholiasenteisiin vaikuttaminen edellyttää keskustelua, jonka edistämisessä 100 päivää ilman viinaa -tuotanto onnistui."

Tuotannon ansioihin lukeutui asiantuntijatiedon jakaminen kansantajuisessa muodossa. ”Sata päivää edustaa uudenlaista ajattelua, jossa osoittelevasta ja luentomaisesta viinavalistuksesta on siirrytty ihmisiä osallistavaan toimintaan”, Kaarlo Simojoki kehuu.

A-klinikkasäätiö myöntää päihdetiedotuspalkinnon vuosittain julkisen päihdekeskustelun edistämisestä. Palkinto on jaettu vuodesta 1998 alkaen. Vuoden 2015 palkinto jaettiin Espanjan Fuengirolassa järjestetyssä päihdetiedotusseminaarissa 5.6.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua