Hyppää pääsisältöön

Kielioppia keinutuolissa? Jakolaskuja jumppapallolla?

Kaksi tyttöä tekee luokan lattialla tehtäviä kartan kanssa.
Maantiedon tunti Kaksi tyttöä tekee luokan lattialla tehtäviä kartan kanssa. Kuva: YLE/Raili Löyttyniemi luokka

Hallitus esittää tuntia lisää liikuntaa peruskoululaisten koulupäivään. Parhaimmillaan se tarkoittaisi liikkumisen lisäämistä ei ainoastaan välitunneilla vaan myös luokkahuoneissa.

Esitys liian väljä ja epäselvä

Tunti lisää liikuntaa päivässä peruskouluihin. Sen tarkemmin hallitus ei asiaa määrittele. Koulut saavat päättää toteutuksesta itsenäisesti. ”Liian laajaa ja epäselvää”, puhkuu Turun Runosmäen koulun ope Maarit Korhonen.

Pulpetissa istuttamisen pitäisi olla lailla kielletty.
Liikunnan lisääminen saatetaan nyt toteuttaa vaikka sählyturnauksena, johon kaikki eivät välttämättä halua osallistua.

Luokassa saa puhua ja liikkua

Sohvia ja säkkituoleja koululuokassa
Luokassa voi myös viihtyä Sohvia ja säkkituoleja koululuokassa Kuva: Maarit Korhonen maarit korhonen
Sinänsä liikunnan lisääminen koulupäivään on Korhosen mielestä hyvä idea. ”Koulussa tulisi liikkua monin eri tavoin. Myös oppitunnilla saa puhua tai vaikka pomppia.” Korhosen omassa luokassa tehdään töitä muun muassa sohvilla ja jumppapalloilla. ”Alakoulussa 45 minuuttia pulpetissa istuttamisen pitäisi olla lailla kielletty.”, Korhonen vaatii.

"Jokaisella lapsella on oikeus oppia omalla tavallaan. Opettajalle maksetaan palkka siitä, että hän selvittää millainen oppija on kyseessä ja järjestää opetuksen sen mukaisesti."

Maarit Korhonen antaa käytännön vinkin, jossa kahden opettajan työpari jakaa oppilaat kolmeen ryhmään. Toinen ottaa liikkujat ja puhujat, toinen hiljaiset. Koulualueelta etsitään sopivat tilat ja opetus suunnitellaan sen mukaisesti. Yksilöity, oppilaat huomioiva opetus on pitkälti järjestelykysymys.

Liikkujien ja puhujien aika

Yhteisiä tiloja Runosmäen koulussa
Voisiko koulussa näyttää myös tältä? Yhteisiä tiloja Runosmäen koulussa Kuva: Maarit Korhonen aula
”Uusissa koulurakennuksissa on erilaiset oppijat jo otettu huomioon – rauhaa ja hiljaisuutta kaipaaville on oma paikkansa. Toisaalta on ehkä ajateltava myös niin, että nyt on 100 vuotta oltu hiljaa. Ehkä nyt on sitten liikkujien ja puhujien aika, hiljaiset kärsivät vuorostaan.”, Korhonen pohtii.

Liikunnallinen koulupäivä vaatii vahvaa opettajuutta ja yhteistyötä koulun henkilökunnan välillä. Pitää uskaltaa heittäytyä ja kokeilla uutta.

Liikkuva koulu

Liikunta ja terveelliset elämäntavat ovat yksi hallituksen kärkihankeista. Yksi tapa lisätä liikuntaa kouluissa olisi Opetushallituksen Liikkuva koulu -hankkeen laajentaminen valtakunnalliseksi. Siinä ei ole kyse liikuntatuntien lisäämisestä vaan aktiivisemmasta koulutyöskentelystä.

Opettajankoulutuksessa ollaan toivottavasti myös hereillä ja uudet opettajat saavat jo siellä valmiudet toiminnallisen oppimisympäristön toteuttamiseen.

Mikä liikkuva koulu?

  • ylös ja ulos välitunneille, pelejä ja tekemistä – ei seisoskelua
  • vähemmän istumista oppitunneilla
  • seisten työskentely
  • toiminnallinen opetus
  • aktiivinen istuminen – keinutuoli, jumppapallo
  • koulumatkat hyötyliikunnaksi

Mitä mieltä sinä olet? Tarvitaanko koulupäivään lisää liikuntaa? Mikä olisi paras tapa saada lapset liikkumaan?

Kommentit