Hyppää pääsisältöön

Yle vastaa: Yle on ei-kaupallinen palvelu kaikille suomalaisille

Julkaisemme Ylestä lähetettyjä kirjoituksia, vastineita ja oikaisuja. Tämä vastine julkaistiin Aamulehdessä 17.6.2015.

Helena Hartikainen vaatii mielipidekirjoituksessaan (AL 15.6.) tiukin sanoin Yle-veron poistoa ja Ylen toiminnan rahoittamista mainoksin.

Yle on olemassa, jotta jokainen suomalainen saa tietoa, uutisia, sivistystä, kulttuuria ja elämyksiä omalla kielellään.

Kansanvallan tukeminen kuuluu Ylen tärkeimpiin tehtäviin. Yle myös välittää viranomaistiedotuksia ja varautuu palvelemaan poikkeusoloissa.

Yhteiskunta on katsonut, että paras tapa järjestää nämä tehtävät on verovaroin rahoitettu julkinen palvelu.

Mainonta ja sponsorointi on nimenomaan kielletty Yleltä. Esimerkiksi Lotto siirtyi MTV:lle tästä syystä.

Kaupallisen median ahdinko on todella valitettava. Yle ei kuitenkaan ole aiheuttanut muutoksia, jotka ovat johtaneet kaupallisen median ikävään asemaan.

Kurimus johtuu ihmisten uudesta tavasta käyttää mediaa, talouden alamäestä ja kaupallisten toimijoiden omista strategisista valinnoista. Uudessa tilanteessa mainosrahat valuvat uusille, ulkomaisille toimijoille, eivätkä jää suomalaisen sisällön ja journalismin tuottamiseen.

Suomalaiset luottavat Yleen. Muuttuvassa maailmassa Yleä ja sen sisältöjä tarvitaan enemmän kuin koskaan.

Ylen rahoittaminen mainosvaroin tai Ylen toiminnan rajaaminen ei paranna muun median menestystä. Se ei myöskään ole suomalaisten etu.

Reija Hyvärinen
Viestintäjohtaja, Yle