Hyppää pääsisältöön

Vain kielijuttuja: Someilmiöt ovat osoituksia nuorten kielellisestä luovuudesta

Somessa kielenkäyttö on erilaista kuin kasvokkaisessa kontaktissa. Kielenhuollon asiantuntijan mukaan se on osoitus etenkin nuorten kielellisestä innovatiivisuudesta.

Sosiaalinen media.

Twitterissä merkataan yhä useammin asioita hommat-hashtagin alle. Saitko lapsen? #Synnyttelyhommat. Paloivatko Saludot pohjaan? #Toimistohommat. Kotimaisten kielten keskuksen (Kotus) kielenhuoltaja ja kouluttaja Laura Niemi kirjoitti aiheesta eilen blogipostauksen.

#Hommat on jälleen yksi somekielenkäytön ilmentymä. On doge, vain Turku juttuja, en voi hyvin -meemit. Niemen mukaan tällaiset kielen muoti-ilmiöt tekevät hyvää suomen kielelle.

- Kielessä on muoti-ilmiöitä samalla tavalla kuin vaikka pukeutumisessa. Sosiaalinen media sopii kielellisille trendeille, koska ne pääsevät leviämään siellä helposti, hän toteaa.

Sosiaalisessa mediassa kielelliset innovaatiot korostuvat eri tavalla kuin puheessa juuri alustan laajuuden ansiosta. Kasvokkaiset puhujayhteisöt ovat rajatumpia.

- Niin moni pääsee ilmaisuihin käsiksi ja levittää niitä. Lisäksi somessa kirjoittamisen kynnys on matala ja julkaisualustoja on monia.

Nuoret ovat kielellisiä innovaattoreita

Vaikka some-kielenkäyttö on ominaisempaa nuorille, kyseessä on Niemen mukaan pikemminkin sosiaalinen kuin ikäpolvikohtainen ilmiö. Nuoret ovat kielellisesti luovia, sillä heillä on siihen erilaiset puitteet.

- Nuoret ovat kielellisiä innovaattoreita. Luovat kielen ilmiöt syntyvät juuri nuorten parissa, Niemi sanoo.

- Mutta nämä ovat ennen muuta sosiaalisia kielen trendejä ja leimallisesti nettikieltä. Nuoremmat sukupolvet eivät erikseen mene nettiin, vaan siellä ollaan koko ajan. Vanhemmille se on ehkä pikemminkin työnteon väline, hän jatkaa.

Kieli heijastaa kulttuuria, joten ei ole yllätys, että somen kielitrendit ilmentävät someympäristön kulttuuria. Jos ei tiedä, mikä meemien tai hashtagien käyttötarkoitus ylipäänsä on, kelkkaan on vaikea hypätä. Lisäksi englannin kielellä ja sen käytön yleistymisellä on roolinsa suomenkielisten kieli-innovaatioiden syntymisessä.

- Englannista saadaan paljon vaikutteita. Nuoret ikäluokat elävät englanninkielisessä maailmassa ja kulttuurissa, kun taas suuremmille ikäluokille englanti ei ole samalla tavalla luonteva osa omaa kielenkäyttöä.

Kaiken kaikkiaan Niemi näkee hashtagit ja meemit kielenkäyttöä rikastuttavina ilmiöinä.

- Meemit sun muut ovat ihan mahtavia, niissä ilmennetään ilmaisuvoimaa ihan uudella tavalla, hän toteaa.