Hyppää pääsisältöön

Nigeriaa nurinkurin

Etelä-Afrikkalainen tyttö kantaa pään päällä tarjotinta täynnä leipiä
Etelä-Afrikkalainen tyttö kantaa pään päällä tarjotinta täynnä leipiä Kuva: Robert Bluestein kirjahistoria 2015

Nigerialaiselta kirjailijalta Chinua Achebelta on suomennettu kaksi hyvin erilaista teosta. Alkuperäinen ilmestymisjärjestys kertoo tarinan siitä mitä tapahtuu kun kaikki hajoaa. Suomennosjärjestys kertoo millaiseen Suomeen ne suomennettiin.

Sateesta sisään

Kukaan ei voi kieltää, että kunnianarvoisa päällikkö M.A.Nanga, parlamentin jäsen oli maan kansanomaisin poliitikko.” Näin alkoi afrikalaisen romaanin Kansan mies suomennos vuonna 1969, ja me kaikki ymmärsimme sen.

Kansan mies oli Chinua Acheben neljäs romaani, mutta se oli ensimmäinen joka suomennettiin. Tarve ja tilaus oli selvä. Kirjassa enteilty sotilasvallankaappaus tapahtui juuri ennen kuin Kansan mies oli ilmestynyt Lontoossa tammikuussa 1966. Chinua Achebe oli ibo ja ibojen asuttama itäinen Nigeria julistautui itsenäiseksi Biafraksi seuraavana vuonna ja sytytti kolmivuotisen Biafran sodan. Muistan, kuinka Biafran nälkiintyneet lapset tulivat uutisiin, sana ”biafralainen” merkitsi nälkäkuolemaa.

Jo Kansan mies- romaanin alkuluvussa vilisee 1960-luvun poliittisia sanoja ja kyynistä kyräilyä. Kertojana on nuori opettaja Odili, joka seurailee poliitikko Nangaa. Odili haluaa olla toista maata, aikoo kertoa, luo silmäyksiä, ei voi uskoa. Sitten jo nauraa mukana, havaitsee ihailevansa, lipsauttaa vahingossa hakevansa stipendiä… Muka vahingossa. Kohta häntä viedäänkin kovaa kyytiä suosion ja selitysten nousuissa ja laskuissa. Nangan vierashuoneen pehmeillä patjoilla hän miettii moraalia: ”Me olemme kaikki olleet sateessa eilispäivään saakka…” Jos pääsee sateesta sisään niin miksi palaisi sateeseen?

Palmuviini ja pääkallo

Okonkwo tunnettiin hyvin jokaisessa yhdeksässä kylässä ja kauempanakin… Rummut pärisivät ja huilut soivat ja katselijat pidättivät hengitystään.” Näin alkaa afrikkalaisen romaanin Kaikki hajoaa suomennos vuonna 2014. Kirja on Chinua Acheben esikoisromaani, joka ilmestyi alunperin jo vuonna 1958.

Kaikki hajoaa-romaanin Okonkwon tarina kertoo toisenlaisista arvoista. Sukulaisten juhla-aterialle ei tulla syömään eikä kuuta katsomaan – ruokaa on kotonakin ja kuu paistaa kaikille pihoille. Kylään tullaan jotta oltaisiin yhdessä. Suvun turva on siinä että puhutaan yhdellä äänellä. Mutta Achebe ei ole nuivan etno eikä kuvaa pelkkää idylliä. Okonkwo kalisuttaa keihästä, kurittaa vaimojaan ja hänen majassaan killuu voitonmerkkinä viisi pääkalloa. Niistä hän juo palmuviiniä. Kun lähetyssaarnaajat tulevat, alkaa kyläyhteisö pikkuhiljaa hajota myös sisältäpäin.

Etnoa vai politiikkaa

Kansan mies upposi helposti vuoden 1969 ilmapiiriin. Se oli kaupunkilainen, poliittinen, vauhdikas ja näennäisen kevytmielinen. Siitä syntyi helppo ajatus että maailma on kutakuinkin samanlainen kaikkialla.

Kaikki hajoaa-romaani suomennettiin 45 vuotta myöhemmin. Okonkwon tarina kertoo täysin erilaisesta elämästä. Se ei suostuttele, ei kerjää hyväksyntää, ei tarjoa selitystä. Chinua Achebe osaa antaa arvon menneelle tyylikkään eleettömästi. Näin oli. Tämä on mennyt. Vuonna 2014 oltiin kypsiä erilaiseen etnisyyteen, monenlaiseen historiankulkuun ja maailmankuvaan. Vai kuvittelenko vain?

  • Avaruusromua: Mistä se tuli?

    Mistä tuli ajatus?

    Mistä tuli ajatus? Tätä pohtii historiantutkija, professori Yuval Noah Harari. Hän muistuttaa meitä siitä, että me emme hallitse ulkopuolellamme olevaa maailmaa. Hän toteaa, että me emme myöskään hallitse sitä, mikä tapahtuu ruumiimme sisällä. Me emme myöskään hallitse omia aivojamme, hän sanoo ja huomauttaa, että tämän kaiken ymmärtäminen voi auttaa meitä. Miten tämä liittyy taiteelliseen luomiseen? Liittyykö tämä musiikkiin? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Ajatuksista tekoihin!

    20-vuotias DiN-merkki on elektronisen musiikin merkkituote.

    Ian Boddy istuskelee pubissa. Istuu, miettii ja puhuu. Miettii ja puhuu lisää. Ollaan Newcastlessa Iso-Britanniassa. Eletään 1990-luvun loppua. Ian Boddylla on idea. Se on jännittävä, mutta samalla hieman vaarallinen ajatus. Hän aikoo perustaa levymerkin. "OIen ehkä vähän hullu", hän sanoo virne naamallaan. Nyt 20 vuotta myöhemmin hänen luotsaamansa DiN-merkki on kokeellisen ja elektronisen musiikin kansainvälinen merkkituote. Toimittajana Jukka Mikkola.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri