”Kaikkein tärkeimmät kuluneen sadan vuoden aikana syntyneistä instrumenteista ovat elektronisia soittimia. Eritoten syntesoijat, digitaalisuus ja tietokoneet ovat muuttaneet musiikin tekemistä ennen näkemättömillä ja kuulemattomilla tavoilla", kirjoittaa tuottaja Bart Hopkin.
Hän on sitä mieltä, että instrumenttien valmistajat ovat osoittaneet hätkähdyttävää mielikuvituksen puutetta: lähes kaikki elektroniset soittimet varustetaan vain ja ainoastaan pianon koskettimistolla, vaikka periaatteessa niitä voisi soittaa mitä erilaisimmilla tavoilla.
Suuri osa elektronisista soittimista on hänen mielestään mielikuvituksettomia. Ikään kuin vastavetona tälle Bart Hopkin on kaivanut esiin värikkään valikoiman pääosin ei-elektronisia soittimia, joita ei taatusti soiteta kovinkaan perinteisillä tavoilla.
Kuuntele! Hans Reichelin Daxophone!
Löydöksensä hän kokosi jo 1990-luvun lopulla kahdelle legendaariselle albumille, nimiltään Gravikords, Whirlies and Pyrophones sekä Orbitones, Spoon Harps and Bellowphones. Nämä albumit lähihistorian hämäristä todistavat sen, etteivät hyvät ideat ja uhkarohkeat otteet vanhene helposti.
Tässä Pyrophone:
Mitä ihmeen soittimia ovat esimerkiksi Orbitone, Flowerpot-o-phone tai Pongophone? Miten soivat avaruuslautaset eli Space Plates? Suurin osa näistä oudoista soittimista on uniikkikappaleita. Niitä ei ole saatavissa mistään sarjavalmisteisina, vaan ne ovat omaperäisten soitinrakentajien ja äänillä kokeilijoiden tekemiä ainutkertaisia laitteita.
"Musiikin eloisuus, sen luonne ja vaihtelevuus riippuvat paljon soittimesta itsestään", kirjoittaa Bart Hopkin, "sen olemuksesta ja ennen kaikkea siitä, miten sitä soitetaan, ihmiskehon ja fysikaalisen soittimen vuorovaikutuksesta".
Gravikord:
"Pianomusiikki kuulostaa yleensä pianomusiikilta ja kitaransoitto kuulostaa kitaransoitolta", hän sanoo, "mutta niistä on lyhyt matka mielikuvituksellisiin ja ennenkuulumattomiin uusiin soittimiin".
"Ihmiset rakentavat näitä erikoisia soittimiaan hyvin erilaisista syistä", kirjoittaa Bart Hopkin, "mutta noin yleisesti ottaen on muutamia lähes kaikkia yhdistäviä seikkoja".
Soitin nimeltä Great Island Mouthbow!
Hän mainitsee esimerkiksi sen, että hyvin monet outojen soittimien rakentajat suosivat mahdollisimman luonnollisia materiaaleja ja myös luonnollisia muotoja, ja heillä on usein myös jonkinlainen filosofinen asenne luonnon ja ihmisen suhteeseen.
Stamenphone:
Me elämme teollisesti tuotettujen massahyödykkeiden keskellä, ja nämä ainutkertaiset ja erikoiset instrumentit edustavat hieman toisenlaista näkökulmaa tavaroihin ja esineisiin.
"Monet luonnonmateriaalit ovat jo itsessään musikaalisia", kirjoittaa Bart Hopkin.
Näin soi kotilo:
Toden totta, esimerkiksi puu, savi, bambu ja erilaiset kotilot muuttuvat soittimiksi hyvin helposti.
AVARUUSROMUA 28.6.2015 - OHJELMAN MUSIIKKI:
(Kokoelmilta Gravikords, Whirlies and Pyrophones ja Orbitones, Spoon Harps and Bellowphones)
HANS REICHEL: Le Bal
COLIN OFFORD: Heavenly Flower
PHIL DADSON AND FROM SCRATCH: Pacific 3-2-1-Zero
QUBAIS REED GHAZALA: Silence the Tongues of Prophecy
JEAN-CLAUDE CHAPUIS: Luminescence
LES PHONES: La Dance des Fourmis / Megalithe
ELA LAMBLIN: Cosmogenesis
BAYY HALL AND THE BURNT EARTH ENSEMBLE: Terra Zona
TOM NUNN: Entomological Effervescence
BRADFORD REED: Motivational Music for Pedestrians
SARAH HOPKINS: Kindered Spirits