Hyppää pääsisältöön

Kongon kierrätyskulttuurin rullatuoliastronautit kiertoradalla – World Music Top 10

Mbongwana Star - levynkansi
Mbongwana Star - levynkansi Kuva: World Circuit Records mbongwana star - levynkansi

Kongolainen viidakkotekno ja kamerunilainen folk-blues eivät kuulosta kovinkaan afrikkalaisilta. Mutta juuri tällaiset ennenkuulumattomuudet ovat nyt nousseet Euroopan radioiden soitetuimmiksi maailmanmusiikkilevyiksi. Harri Tuominen esittelee videoina heinäkuun World Music Charts Europen albumit.

Unkarilaisella levyllä soi cimbalom, pienillä vasaroilla soitettava kielisoitin, pianon esiaste. Bulgariasta tulee balkanilaista hanurijazzia, Italian saappaankorosta hämähäkin hävitysmusiikkia ja Kreikan Kreetalta ikonisia perinnesoittimia, lyyraa ja luuttua.

1. From Kinshasa - Mbongwana Star, Kongon demokraattinen tasavalta

(Edellinen sijoitus listalla: 2)

Alkuvuoden persoonallisin, varsinainen hirviölevy on raivannut tiensä peräti listaykköseksi. Mbongwana Star -yhtye (Muutoksen tähti) tulee Kongon demokraattisesta tasavallasta. Länsimaissakin läpilyöneen, jo hajonneen Staff Benda Bililin rullatuoleilla liikkuvat perustajajäsenet ovat vieneet yhdeksänmiljoonaisen Kinshasan kierrätyssoundin nyt jonnekin ei-kenenkään maalle, jonkinlaiseen kosmiseen särö-futurismiin irlantilais-pariisilaisen elektro-tuottaja Doctor L:n muovaamana. Videokappaleella Malukayi (Mitä kuuluu?) pörisee Kongon viidakko-teknon sähköistettyjen peukalopianojen pioneeri-bändi Konono No.1. Ja videolle taltioitu rojumateriaaliin puettu astronautti on ghettonuorukainen, joka taiteilee Kinshasan öisillä kaduilla vaikka hellelämpö olisi +50.

2. Akö – Blick Bassy, Kamerun

(Edellinen sijoitus listalla: 21)

Folk-Afrikka-bluesiksi kutsuu tyyliään kamerunilainen Blick Bassy. Pariisissa asuvan laulaja-kitaristin kolmannen albumin innoittaja on 1920-luvun Delta-blueslegenda Skip James. Tyyli ja tuotanto tässä on aika ei-afrikkalaista: intiimiä, unenomaista ja melkein minimalistista. Miehen laulu, kitara ja banjo saavat hienovaraista täydennystä sellosta, pasuunasta, huuliharpusta ja muutamasta sämplestä. Blick Bassy laulaa bassa-kielellä; se on yksi Kamerunissa puhutusta 260 kielestä. Tarinat kertovat sukupolvien vaihtumisista ja lasten kasvatuksesta. Bassy tietää, että koulutus on kaiken a ja o. Toissa vuonna julkaistulla kotivideolla Bassy esittää kappaleen ”One Love”.

3. Ba Power - Bassekou Kouyate, Mali

(Edellinen sijoitus listalla: 1)

Listan ykkössijan sai luovuttaa "maailman paras rock 'n' roll -bändi". Näin luonnehtii brittiläinen The Independent -lehti Länsi-Afrikan Malista tulevaa Bassekou Kouyaté & Ngoni Ba –yhtyettä. Sen ideana on sähköistää perinne-luuttu, ngoni. Näitä sähköluuttuja bändissä on useita, isoja ja pieniä. Uudella ”Ba Power” –albumilla niitä korostetaan rock-estetiikalla, säröllä ja wah wah –pedaaleilla. Bamakon meininkiä näkee albumin esittelyvideolta Toukokuussa Bassekou Kouyaté todisti kovaa keikkakuntoa Helsingin Savoy-teatterissa.

4. El Mutakallimun - Souad Massi, Algeria

(Edellinen sijoitus listalla: 6)

Listan kärkeä kohti kipuaa Algerian hienoin naislaulaja Souad Massi. Folk-rokkariksi tätä 42-vuotiasta pitkään Pariisissa asunutta naista sanotaan, ja verrataan Joan Baeziin ja Tracy Chapmaniin. Viiden vuoden levytystauon jälkeen on ilmestynyt cd nimeltä El Mutakallimun (Sanan mestarit). Sillä hän laulaa arabiankielisiä runoja, joista vanhin on 500-luvulta. Melodinen musiikki tällä levyllä on aika länsimaista mutta arabivaikutteitakin toki löytyy.

5. The Best of Soapkills – Soapkills, Libanon

(Edellinen sijoitus listalla: 80)

Libanonilainen laulajatar Yasmine Hamdan esiintyy elokuun lopussa Helsingin Juhlaviikkojen Huvilateltassa. Sooloura on lähtenyt käyntiin vahvasti: debyyttialbumi herätti huomiota, se oli tämän World Music Charts Europe –listan kuudes kun viime vuoden soitot ynnättiin. Lisämainetta Yasmine sai kun hän lauloi Jim Jarmuschin elokuvassa ”Only Lovers Left Alive”. 90-luvun lopulla ennen soolouraansa hän perusti Beirutissa Lähi-Idän suurin piirtein ensimmäisen elektro-pop-yhtyeen nimeltä Soapkills ja nousi arabimaailman underground-ikoniksi. Ohjelmistossaan Soapkills modernisoi paljon vanhempiensa arvostamaa klassista arabi-ohjelmistoa. Nyt on julkaistu tämän 10 vuotta sitten hajonneen duon kokoelma-albumi The Best of Soapkills.

6. Ora Doci Ora Margos – Elida Almeida, Kap Verde

(Edellinen sijoitus listalla: 7)

Cesaria Evoran pitkä varjo leijuu edelleen Kap Verden saarivaltion musiikin yllä. Mutta lupaavia nuoria naisia siellä riittää. 22-vuotias Elida Almeida julkaisi ensialbuminsa ”Makeat ajat, katkerat ajat” vuodenvaihteessa kotisaarilla ja Portugalissa, menestyksekkäästi. Toukokuussa se ilmestyi laajemmin Euroopassa. Lauluissaan Elida käy läpi rankkaa lapsuuttaan, koskettavan vilpittömästi, jopa popmaisesti. Kap Verden rannalla on kuvattu balladi Nta Konsigui.

7. Impressions - Martin Lubenov’s Jazzta Prasta, Bulgaria

(Uusi listalla)

Etelä-Balkanin romanimusiikin pohjalta tehtyä jazzia esittää hanuristi Martin Lubenov’s Jazzta Prasta –trio Bulgariasta. Virtuositeettia ja itseironian tajua löytyy: bändin nimi ”Jasta prasta” on kuulemma Slangi-ilmaisu ja tarkoittaa hulinaa tai hälinää. Videolla kolmikko esittelee ”Impressions”-albumin kappaleita levyn julkaisukonsertissa tämän vuoden maaliskuussa Itävaltalaisella klubilla.

8. Quaranta 40 - Canzoniere Grecanico Salentino, Italia

(Edellinen sijoitus listalla: 3)

Komeasti listan kolmoseksi noussut levy tulee Italian saappaan korosta, Salenton niemeltä. Alue on köyhää, se huokuu uskontoa ja magiaa. Canzoniere Grecanico Salentino on Italian merkittävimpiä ja pitkäikäisempiä maailmanmusiikkiyhtyeitä. Uudella ”Quaranta 40” –levyllä he juhlivat 40. merkkivuottaan. Ohjelmisto pohjautuu ikivanhaan taranta-perinteeseen. Se on transsiin vievää musiikkia ja tanssia, jolla entisaikaan parannettiin hämähäkin puremat ja kuvainnollisesti ulkoa tulevat uhat. Nyt tämä rituaaliterapia on kuollut, mutta ahdistus elää entistä enemmän, sanoo yhtye. Aiheeltaan ajankohtainen Solo Andata –videokappale kertoo Italiaan pyrkivistä meren armoille joutuneista siirtolaisista.

9. Avgi – Live In Heraklion - Stelios Petrakis Quartet, Kreikka

(Edellinen sijoitus listalla: 4)

Kreetalaisen lyyran virtuoosi Stelios Petrakis palaa kvartettinsa kanssa musiikillisiin juuriinsa sekä perinteisillä että uusilla kappaleilla. Konserttitaltioinnit ovat vuodelta 2014 Kreetan pääkaupungista Heraklionista ja Ateenasta. Stelios Petrakis tarjoilee kreetalaisen musiikin laajan panoraaman. Sinne tuli turkkilaista ainesta Ottomaanien valtakauden aikana 1600-luvulla. Omaperäisyytensä saaren musiikki on säilyttänyt näihin päiviin. Ikonisia soittimia Kreetalla ovat 3-kielinen lyyra ja luuttu. Videon kohdassa 4’15” yksi soittajista pompahtaa ylös näyttämään kreetalaisen tanssin mallia.

10. Összehangolva – Tuned In – Balogh Kálmán – Lukács Miklós Cimbalomduó, Unkari

(Edellinen sijoitus listalla: 16)

Tällä levyllä soi harvinainen instrumentti, cimbalom. Se on Unkarissa 150 vuotta sitten kehitetty koko kansan piano, pienillä vasaroilla soitettava kielisoitin. Kautta historian romanit ovat soittaneet sitä ravintola-asiakkaiden viihteeksi, mutta nyt kaksi unkarilaista virtuoosia, Balogh Kálmán ja Lukács Miklós yhtyenimellä Cimbalomduó ovat tehneet taiteellisen albumin Összehangolva – Tuned In. Tämän levyn inspiraatio tulee ennen muuta kansanmusiikista: välillä on tarkasti kirjoitettua tavaraa, sen välissä improvisoidaan vapaasti, melkein jazzillisesti.

11. Sanguis Meus, Mama! – Pekko Käppi & K:H:H:L, Suomi

(Edellinen sijoitus listalla: 38)

Top 10 –lista kannattaa laventaa Top 11 –listaksi, kun kotimainen artisti pääsee näin korkealle tällä arvostetulla estradilla. Tältä sijalta löytyy jouhikkomestarimme Pekko Käpin ja K:H:H:L –yhtyeen (Kuolleiden hevosten hillittömät luut) uusin albumi Sanguis Meus, Mama! Entistä suoraviivaisemmalla, jopa armeliaalla pop/rock-ilmaisulla operoivan levyn lyriikka kumpuaa edelleen tinkimättömästi syvältä suomalaisen magian sulotuoksuisesta suosta. Suomalainen voodoo väijyy videossa Mun vereni.

World Music Charts Europe

Kun 1980-luvun lopulla länsimaissa heräsi kiinnostus epätyypillisten maiden perinnepitoiseen pop-musiikkiin, sellaisiin artisteihin kuin Youssou N’Dour, Nusrat Fateh Ali Khan tai Gypsy Kings, ilmiön markkinointitermiksi keksittiin world music. Se suomennettiin oitis maailmanmusiikiksi.

Vuonna 1991 Euroopan yleisradiounioni EBU alkoi seurata maailmanmusiikin saamaa radiosoittoa. Kuukausittaisen listan nimeksi tuli World Music Charts Europe.

Miten WMCE sitten kerätään? Niin, että puolen sataa radiotoimittajaa noin 25 maasta (ne, joilla on säännöllinen world music –ohjelma) lähettää kerran kuussa listan kymmenestä eniten soittamastaan alan albumista pääkallonpaikalle Berliiniin. Siellä nämä listat ynnätään saksalaisella täsmällisyydellä: uusi lista, sen Top 20 julkaistaan kuukauden ensimmäisenä päivänä WMCE-verkkosivulla. Siellä voi katsella myös alan linkkejä, listapaneelin kokoonpanoa tai menneiden vuosien listoja jo miltei neljännesvuosisadan taakse.

WMCE-lista on hyvin arvostettu ja seurattu alan piireissä. Listapaneelin ainoa suomenkielinen jäsen Harri Tuominen käy listan Top 10:n läpi joka kuun ensimmäisenä tiistaina Harri Tuomisen maailmanmusiikkiohjelmassa.

Etnoilta: Harri Tuomisen maailmanmusiikkiohjelma joka tiistai, klo 20.30-21.30, Yle Radio 1 & Yle Areena