Toni Fingerroos oli 10-vuotias kun hän koodasi ensimmäisen autopelinsä. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin hänestä tuli miljonääri hittipeli Hill Climb Racingin maailmanlaajuisen menestyksen ansiosta. Millaisen pelifirman hän on rakentanut?
Kempeleessä Eeronpolulla sijaitsee tavallisen näköinen, iso omakotitalo. Tammikuussa – kun Ylen kuvausryhmä saapuu paikalle – kulmakunta on lumen peittämä ja pihat hiljaisia. Ei uskoisi, että talossa sijaitsee kovaa tulosta tekevä peliyritys, jonka mobiilipelejä pelaavat sadat miljoonat ihmiset ympäri maailmaa. Varustuksiin kuuluu sauna, poreamme, ja kohtuullisen kokoinen baarikaappi. Autotallista löytyy asuntoauto, sekä kesäkelejä odotteleva punainen Ferrari 458.
Oli henkilökohtasesti ehkä vähän tiukka paikka, mutta riskinotto kannatti.
Vuonna 2012 oululainen pelintekijä Toni Fingerroos pisti pystyyn yrityksen nimeltä Fingersoft. Nimen hän oli keksinyt jo lapsena, koodaillessaan mummon antamalla tietokoneella ensimmäistä peliään. Firmaa perustaessaan Fingerroos oli taloudellisesti ahtaalla. Aiemmat yritykset olivat kaikki kaatuneet, ja velkaakin riitti. Hän päätti yrittää vielä kerran, nyt ihan yksin.


- Oli henkilökohtasesti ehkä vähän tiukka paikka, Fingerroos sanoo. Mutta riskinotto kannatti. Ensin Fingerroos opiskeli päämäärätietoisesti mobiilimarkkinoiden logiikkaa, ja tarpeeksi opittuaan hän istui alas ja koodasi makuuhuoneessaan pelin nimeltä Hill Climb Racing.
Siitä tuli jättihitti, jota on ladattu ympäri maailman yli 400 miljoonaa kertaa. Nyt Fingerroos on miljonääri, ja hänellä on omakotitalollinen graafikoita ja koodareita paiskimassa töitä. Hän on itse voinut vetäytyä toviksi taaemmalle, pois yrityksen toimitusjohtajan pallilta. Tekijöitä voitaisiin palkata enemmänkin – jos hyviä tyyppejä löydetään.
- Hyvän pelintekijä on mun mielestä ennen kaikkee tosi innostunut siitä pelin tekemisestä, toteaa Fingerroos. Hän haluaa vaalia yrityksessään luovaa ja rentoa meininkiä. - Ite en ainakaan usko siihen, että isolla rahalla aina välttämättä tehhään parhaat jutut. Parhaat jutut tehhään hyvällä fiiliksellä ja hyvien ihmisten kanssa.
Fingersoft on ottanut strategiakseen julkaista paitsi omia, myös muiden pelifirmojen pelejä. Tämä on Suomessa vielä varsin poikkeuksellista toimintaa. -Saahaan se meijän menestys muittenki käsille ku pelkästään meijän käsille, sanoo Fingerroos vahvalla Oulun murteellaan.
-Sen minä oon ainaki oppinu, että epäonnistumista ei saa pelätä sitte yhtään.
Tekijänä: Toni Fingerroos
Yle Areena 27.7.2015; Yle Teema 27.7.2015 klo 19:45 ja Yle TV2 30.7.2015 klo 22:50
Tekijänä - Pelintekijä sarjan muut artikkelit:
Peliala on murroksessa ja se näkyy Karoliina Korppoossa
Veli Laamanen ja unelma omasta pelifirmasta
Simo Rajamäki - Rakastan pelin tekemisen oravanpyörää
Peliala imaisi Elina Arposen mukaansa
Aiheeseen liittyvää:
Aiheeseen liittyvää:
Sukellus pelimaailmaan: Pelialan historioitsija Juho Kuorikoski
Sukellus pelimaailmaan: Pelialan verkottaja Sonja Ängeslevä
Sukellus pelimaailmaan: Bisnesenkeli Jaakko Salminen
Sukellus pelimaailmaan: Juho Kuorikoski, Jaakko Salminen ja Sonja Ängeslevä
Elina Lappalainen kirjoitti tietokirjan Suomen peliyhtiöiden maailmanvalloituksesta