Hyppää pääsisältöön

Säveltäjä Sir Harrison Birtwistle kontrolloi aikaa

Tyytyväiset pianisti Nicolas Hodges, säveltäjä Sir Harrison Birtwistle (oikealla), konsertin jälkeen 2.7.2015 Viitasaaren kappelissa.
Tyytyväiset pianisti Nicolas Hodges, säveltäjä Sir Harrison Birtwistle (oikealla), konsertin jälkeen 2.7.2015 Viitasaaren kappelissa. Tyytyväiset pianisti Nicolas Hodges, säveltäjä Sir Harrison Birtwistle (oikealla), konsertin jälkeen 2.7.2015 Viitasaaren kappelissa. Kuva: Maija Hynninen säveltäjä sir harrison birtwistle

- Musiikki on olemassa ajassa. Yhdellä tapaa ajateltuna kontrolloin siis aikaa, kertoo Sir Harrison Birtwistle puhuessaan sävellyksistään.

Säveltäjää inspiroivat niin mekaaniset kojeet kuin antiikin tarustokin. Sävellysteosten valmistumista voisi kuvailla käsityönä, jonka lankoihin säveltäjä punoo taianomaisen intuition säikeen.

Legendaarinen säveltäjä saapuu Viitasaaren Musiikin aika -festivaalille

Rauhallisesti luentosalin portaita laskeutuva 80-vuotias Sir Harrison Birtwistle on kuin turistilaumasta eksynyt vanhempi herrasmies. Tilanne muuttuu, kun hän astuu puhujankorokkeelle.

Sir Harrison Birtwistle

  • s. 15.7.1934, Iso-Britannia
  • aloitti uransa klarinetistina, omistautui sävellykselle vuodesta 1965
  • päätöitä 1970–80-luvuilta: ooppera The Mask of Orpheus, orkesteriteokset Secret Theatre, Silbury Air ja Carmen Arcadiae Mechanicae Perpetuum
  • päätöitä 1990–2010-luvuilta: oopperat The Minotaur, The Last Supper, orkesteriteokset Exody, The Shadow of Night ja Theseus Game, saksofonikonsertto Panic, pianokonsertto Responses ja viulukonsertto Concerto for Violin and Orchestra
  • lisätietoja kustantajan verkkosivuilta
Brittiaksentilla lausutut kepeät arkipäiväiset nokkeluudet vaihtuvat saman tien syvälliseksi pohdinnaksi säveltämisen olemuksesta.

- Et voi tietoisesti olla originaali, hän toteaa puhuttaessa sävellystyylistä ja jatkaa. Sävellystyö on suureksi osaksi käsityötä, materiaalin luomista, valikoimista ja järjestämistä. Kuitenkin sen ytimessä oleva inspiraatio väistää kaikkia järjellisiä analyysityökaluja. . Inspiraatio ja vaikutteet voivat olla hyvin tietoisia tai ne voivat tulla “kuin läpiveto oven alitse". Hän on hetken hiljaa ja lisää sitten, ettei tällaisia selittämättömiä vaikutteita voi myöskään hallita. Ne ovat kuin äkillisiä inspiraatioita, joitten alkuperää on mahdoton tavoittaa.

Säveltäjä Johan Tallgren, Musiikin aika -festivaalin 2015 taiteellinen johtaja pyytää Sir Harrison Birtwistleltä omistuskirjoituksen.
Säveltäjä Johan Tallgren, Musiikin aika -festivaalin 2015 taiteellinen johtaja pyytää Sir Harrison Birtwistleltä omistuskirjoituksen. Säveltäjä Johan Tallgren, Musiikin aika -festivaalin 2015 taiteellinen johtaja pyytää Sir Harrison Birtwistleltä omistuskirjoituksen. Kuva: Maija Hynninen säveltäjä sir harrison birtwistle

Viitasaaren kotikutoisuus vähän hämmentää herrasmiestä

Birtwistle katselee kaupungintalon seinällä olevaa suurta Viitasaaren karttaa.
- Voisiko joku viedä minut tuonne?, hän kysyy ja osoittaa erään niemen kärkeä. - Laivamatkankin luulisi onnistuvan, hän toteaa pilke silmäkulmassa festivaalin taiteelliselle johtajalle Johan Tallgrenille, joka myöntää, että teoriassa kyllä, se on mahdollista ja rykäisee huvittuneena. Suuriin ja arvokkaisiin konserttilavoihin tottunut Birtwistle on saapunut Suomen yhdelle erikoisimmista ja samalla perinteikkäimmistä musiikkifestivaaleista.

Viitasaarella – puolimatkassa Helsingin ja Oulun välissä – on järjestetty Musiikin aika -festivaali vuodesta 1982. Säveltäjävieraina ovat olleet mm. John Cage, Iannis Xenakis, Beat Furrer, Jonathan Harvey ja Marco Stroppa. Tapana on ollut, että säveltäjävieras on sekä festivaalin fokussäveltäjä että pitää mestarikurssia nuorille säveltäjille. Birtwistle ei kuitenkaan, harmillista kyllä, pidä sävellyskurssia, mutta on valmis vastaamaan kysymyksiin aina, kun häntä lähestyy.

Sympaattisen kotikutoinen Musiikin aika -festivaali tarjoaa runsaudensarven ajankohtaisia nykymusiikkiteoksia erinomaisten muusikoitten tulkitsemina. Takavuosina musiikkia tarjoiltiin koulujen jumppasaleissa tieltä kantautuvan autonhurinan ryhdittämänä. Nykyään puitteet on remontoitu akustisesti varsin hyvin toimiviksi.

Inspiraatio ja vaikutteet voivat olla hyvin tietoisia tai ne voivat tulla “kuin läpiveto oven alitse"
Jumppasali on vaihtunut moderniksi areenaksi, oranssit muovituolit korotetuksi katsomoksi.

Musiikin aika -festivaalin taika on remonteista huolimatta jäljellä: kolmen tai neljän konsertin päivävauhdilla tarjoilluille kattauksille saapuu utelias ja äärimmäisen keskittynyt joukko kuulijoita. Päivän kääntyessä yöksi, taiteilijat ja yleisö kohtaavat Viitasaaren ainoa hotellin Pihkurin terassilla.

Tekniikka, tyyli ja inspiraatio

Birtwistlen musiikkia voisi kuvailla energiseksi, välillä aggressiivisiin mittasuhteisiin kasvavaksi rytmi-iloitteluksi, jossa musiikin muotoa hallitsee virtamaisen etenemisen tuntu.

Usein monimutkaiseksi koettu Birtwistlen musiikki pitää kuitenkin sisällään suhteellisen helposti lähestyttäviä elementtejä. Laulava melodialinja, jota säestää oikullisesti ontuva jatsahtava poljento on säveltäjän tavaramerkki.

Päivän kääntyessä yöksi, taiteilijat ja yleisö kohtaavat Viitasaaren ainoa hotellin Pihkurin terassilla.
Myös pysähtyneet, säveltäjän omin sanoin jäätyneet hetket, vuorottelevat jatkuvassa muuntumisen tilassa olevan musiikin kanssa. Tällainen jäätynyt hetki on kuin kesken liikettä otettu valokuva.

Musiikissa se voi tarkoittaa vaikkapa kestoltaan pitkää sointua tai vilkasta tekstuuria, joka ei muunnu vaan pysyy, itseään jatkuvasti kertaavan silmukan tai loopin tavoin, samanlaisena. Kaiken energisen liikkeen keskellä musiikki saattaa pysähtyä hetkeksi unelmoivaan kuutamomaisemaan. Birtwistle ei epäröi jättää tilaa myös hitain melodiakaarroksin hengittävälle musiikille.

Pitkän säveltäjänuran aikana kehittynyt ja briljantiksi hioutunut sävellystekniikka antaa yhä enemmän tilaa intuitiolle. Vaikka Birtwistlen teokset ovatkin varsin komplekseja, hän kertoo luottavansa enemmän intuitioon kuin etukäteissuunnitteluun tai tekniseen luonnosteluun.

Birtwistle aloittaa uuden teoksen sävellyksen aina teoksen alusta. Hän vertaa sävellystyötä kutomiseen, jossa työ etenee kerros kerrokselta uuden kudelman liittyessä kiinteästi edelliseen kerrokseen. Hän saa sävellystyön kuulostamaan varsin arkipäiväiseltä.

Kun Viitasaaren kirkko hiljentyy 3.7. klo 22 kuulemaan Birtwistlen Paul Celanin runoihin säveltämää laulusarjaa Meditations on Paul Celan (1996) ja sen lomassa soivaa jousikvartettoa Pulse Shadows (1996), ilmassa on selittämätöntä taikaa.

Sopraano Tony Arnold ja Uusinta Ensemble hehkuvat palavasta rakkaudesta ja joutuvat hyytäviin kuoleman aistimuksiin. Jokaista laulua kommentoi yksi jousikvarteton osa Quatuor Diotiman uskomattoman hienovaraisesti tulkitsemana.

Ariadnen lanka polveilee ja mutkittelee jatkuvana solistisena melodialinjana läpi koko teoksen.
Suomen valoisassa kesäyössä koetaan jotain taianomaista, ikään kuin aika pysähtyisi ja antaisi tilaa herkistyä vain kuuntelemaan. Birtwistle on kutonut teokseensa jotain aineetonta – sellaista minkä voi tuntea, muttei selittää.

Orkesterimusiikki pääosassa – Theseus Game 2002

Birtwistlen tuotannosta suomalaiseen korvaan ehkä kotoisimmilta kuulostavat orkesteriteokset, joista kuuluisin lienee Viitasaarella Suomen ensiesityksensä 4.7. saanut Theseus Game (2002). Säveltäjä käyttää usein antiikin aiheistoa teoksissaan, muttei välttämättä tarinankerronnallisessa tarkoituksessa.

Theseus Game vie kuulijan Minotauruksen labyrinttiin. Birtwistle ei kuitenkaan ota aiheekseen tarinaa Theseuksen ja pedon kohtaamisesta, vaan teos lähtee kerimään Ariadnen lankaa johdattaen sankarin pois labyrintin sokkeloista. Labyrintin voi kuulla teoksen komplekseina rytmikerrostumina, jotka toteutuvat kahden kamariyhtyemäisen orkesterin ja kahden kapellimestarin voimin.

Ariadnen lanka polveilee ja mutkittelee jatkuvana solistisena melodialinjana läpi koko teoksen. Melodialinjan merkitys korostuu, kun kulloinkin vuorossa oleva muusikko siirtyy soittamaan sooloaan yhdelle lavan kolmesta solistin paikasta.

Musiikin aika -festivaalilla Theseus Gamen esittää yksi festivaalin tämänvuotisista pääesiintyjistä saksalainen Ensemble Modern. Tämä legendaarinen nykymusiikkiyhtye vieraili Suomessa viimeksi niinkin kauan sitten kuin 1987.

Ensemble Modernin kanssa lavalla musisoivat Viitasaaren kesäakatemian instrumenttiopiskelijat sekä valikoima festivaaleilla esiintyneiden yhtyeiden jäseniä. Kahteen yhtyeeseen jakautunutta soittajistoa johtavat Franck Ollu sekä Steven Schick.

Teksti Maija Hynninen
Säveltäjä Maija Hynninen on keskittynyt akustiseen ja elektroakustiseen nykymusiikkiin sekä äänitaiteeseen. Hän kävi Viitasaarella ja kertoo kuulumiset yhdeltä Suomen eksoottisimmalta festivaalilta. Seuraava asema, Musiikin aika 2015 – Checkpoint Viitasaari.

  • Musiikkiteknologian opiskelija Kaj Mäki-Ullakko: "Tein ensimmäisiä midi-sävellyksiä isäni MikroMikko-tietokoneella."

    Tutustu Sibelius-Akatemian opiskelijaan.

    Kokkolan Estarditaiteen koulu saa pisteet Kaj Mäki-Ullakolta: "Rehtori Alf Mylläri otti minut siviilipalvelukseen ja teorianopettaja Tommi Peltola sai minut kiinnostumaan musiikin teoriasta toden teolla!" Kaj tavattiin Kantapöydän opiskelijatreffeillä Musiikkitalossa 22.11.2017. Kuka? Olen Kaj Mäki-Ullakko, syntynyt Vantaalla 21.12.1987. Aloitin kitaransoiton isäni kitarall

  • EBU:n musiikkivaihto 50 vuotta - ei pelkkää Euroviisua

    Ei pelkkää Euroviisua

    EBU:n eli Euroopan yleisradioliiton musiikkivaihto täyttää tänä syksynä 50 vuotta. Pyöreitä vuosia juhlitaan maanantaina 27. marraskuuta suoralla konsertilla Lontoosta. Mitä tämä musiikkivaihto tarkalleen tarkoittaa? EBU-yhteistyö on paljon muutakin kuin Euroviisuja. Marraskuun 27.

  • "Musiikista näköjään tykkäsin yli kaiken"

    Näppärit jatkavat pelimanniperintöä ja kehittävät sitä.

    Kaustislainen pelimanni ja pedagogi Mauno Järvelä on syntynyt kansanmusiikin keskelle. Hänelle lapsuus oli jatkuvaa musiikin vaikutteiden imemistä. Yksi vahvoista muistoista on pelimannilava. Lapsuuden häistä hän muistaakin nimenomaan pelimannilavan ja sen, miten hän istui kuuntelemassa, kun pelimannit soittivat. - Musiikista näköjään tykkäsin yli kaiken, se oli semmonen juttu, ettei muilla ollut väliä, hän toteaa.

  • Vladimir Agopov voitti Lied-sävellyskilpailun 2017

    Katso kaikki palkinnot & finaaliesitykset.

    Kokenut konkari, säveltäjä Vladimir Agopov voitti lauantaina 18.11. pidetyn Yrjö Kilpinen -seuran järjestämän ensimmäisen Lied-sävellyskilpailun laulusarjallaan Four songs to the poems by William Blake. Ensimmäinen palkinto on suuruudeltaan 5.000 euroa.