Hyppää pääsisältöön

Wagnerin Nibelungin sormus -sarja

Jay Hunter Morris (Siegfried) ja Deborah Voigt (Brünnhilde) Wagnerin Ring-sarjan päätösosassa Jumalten tuho.
Jay Hunter Morris (Siegfried) ja Deborah Voigt (Brünnhilde) Wagnerin Ring-sarjan päätösosassa Jumalten tuho. Jay Hunter Morris (Siegfried) ja Deborah Voigt (Brünnhilde) Wagnerin Ring-sarjan päätösosassa Jumalten tuho. Kuva: Yle Kuvapalvelu jumalten tuho

Robert Lepagen suunnittelemasta New Yorkin Metropolitan-oopperan Ring-sarjasta tuli Metropolitanin historian kaikkien aikojen mahtavin tuotanto. Teema uusii koko sarjan lauantaisin 18.7.–8.8.

Ring-sarja kesällä 2015

Reininkulta la 18.7. klo 17.15–20.00
Valkyyria la 25.7. klo 16.00–20.01
Siegfried la 1.8. klo 16.00–20.00
Jumalten tuho la 8.8. klo 15.25–19.55

Vuonna 1848 Richard Wagner kirjoitti 11-sivuisen draamaluonnoksen Nibelungin myytistä. Vuonna 1852 hän jo kirjoitti ystävälleen Franz Lisztille, kuinka koko neliosainen draama olisi valmis vielä kesän aikana: ”musiikin säveltäminen käy helposti ja nopeasti, sillä kyse on vain jo käytännössä valmiin työn toteuttamisesta”.

Lopulta Nibelungin sormus -kokonaisuus sai ensi-iltansa Bayreuthissa vuonna 1876, lähes kolme vuosikymmentä työn aloittamisen jälkeen, ennennäkemättömänä kokonaistaideteoksena, joka rikkoi oopperana tunnetun taidemuodon rajat. Teokseen tiivistyi suuren taiteilijan koko maailmankuva. Kaikkein tärkeimmän sanomansa Wagner kirjoitti säveliin, jotta yleisö voisi kuulla sen, mitä ei voi näyttää: miksi jumalten kohtalo on tuhoutua ja luovuttaa maailma kuolevaisten käsiin.

New Yorkin Metropolitan-ooppera otti sarjan ohjelmaansa vuodelle 2010 ensimmäisen kerran kahteen vuosikymmeneen. Robert Lepagen suunnittelemasta miljoonatuotannosta tuli Metropolitanin historian kaikkien aikojen mahtavin. Näyttämörakennelman perustana on 45 tonnia painava, 24 kääntyvän ja nousevan palkin rivistö, Lepagen sanoin kuin perinteikkääseen oopperataloon laskeutunut UFO.

Lepage on kuvaillut versiotaan Wagnerin suurteoksesta klassiseksi ja perinteiseksi tulkinnaksi, jossa hänelle oli tärkeää pysyä uskollisena alkuperäisille ideoille ja tutustuttaa ihmiset tarinaan.

Rooleissa nähdään huippunimiä kuten Bryn Terfel ja Deborah Voigt.

Reininkulta

Wagnerin Nibelungin sormus -sarjan aloittaa esinäytös ahneudesta ja vallanhimosta. Kääpiö Alberich havittelee omakseen Reinin syvyyksissä lepäävää kulta-aarretta, vaikka aarteen hintana on luopuminen rakkaudesta ikiajoiksi. Sillä se, joka saa omakseen Reininkullasta taotun sormuksen, on hallitseva koko maailmaa.

Neliosaisen sarjan ensimmäinen osa on kaikkein lyhin ja se syntyi viimeisenä - Wagner laati Ring-sarjansa lopusta alkuun päin. Jumalten tuho vaati Wagnerin mielestä Siegfriedin tarinan, Siegfriedin tarina Valkyyrian ja tämä mahtava kokonaisuus vielä kertomuksen kirotusta kulta-aarteesta.

Koska Reininkulta on sarjan lyhin teos, ja koska se tehtiin ikään kuin selittämään muiden osien taustoja, sitä usein erehdytään pitämään jotenkin vähämerkityksisempänä. Wagnerille Ring oli kuitenkin ehdottomasti yhtenäinen kokonaisuus, josta ei voi tinkiä.

Siegmund (Jonas Kaufmann) ja Sieglinde (Eva-Maria Westbroek) Valkyyria-oopperassa.
Siegmund (Jonas Kaufmann) ja Sieglinde (Eva-Maria Westbroek) Siegmund (Jonas Kaufmann) ja Sieglinde (Eva-Maria Westbroek) Valkyyria-oopperassa. Kuva: Yle Kuvapalvelu/Kuva:Ken Howard/Metropolitan Opera nibelungin sormus

Valkyyria

Valkyyria on Nibelungin sormus -sarjan suosituin teos, jota usein esitetään erikseen vaikka säveltäjä oli tarkoittanut kokonaisuuden esitettäväksi aina yhdessä. Sarjan toinen osa sisältää useita Wagnerin vaikuttavimpia musiikillisia hetkiä, kuten kuuluisan Valkyyrioiden ratsastuksen.

Ooppera kertoo seuraavien osien päähenkilön Siegfriedin vanhempien tarinan. Erilleen joutuneet kaksossisarukset Siegmund ja Sieglinde kohtaavat ja rakastuvat.

Taistelussa Hudningia vastaan, ylijumala Wotan joutuu uhraamaan jumalten järjestykselle rakkaan poikansa Siegmundin. Wotanin valkyyria-tytär Brünnhilde kuitenkin auttaa raskaana olevaa Sieglindeä pakenemaan.

Siegfried

Nibelungin sormus -sarjan kolmannen osan nimihenkilö on kuolevainen ihminen, kaikkien aikojen suurin sankari Siegfried. Luonnossa orpona kasvanut peloton poika edustaa tulevaisuutta, joka yksin voi luoda itse itsensä.

Siegfried kasvaa mieheksi ja takoo isänsä särkyneen miekan kappaleista itselleen oman aseen, ja niin hänestä tulee lopulta kelvollinen kulkemaan lumotun tulirenkaan läpi nukkuvan Brünnhilden luokse.

Jumalten tuho

Nibelungin sormus -sarja päättyy kohtalokkaasti. Siegfriedin kuolema -nimellä syntynyt teos päättyi alkujaan optimistisesti jumalten paluuseen, mutta saatuaan ratkaisevan oivalluksensa Wagner kirjoitti saagalle uuden lopun ja antoi sille nimen Jumalten tuho.

Kääpiö Alberichin Reininkullasta takoma mahtisormus ohjailee yhä ihmisten kohtaloita. Ylijumala Wotan on vetäytynyt maailmasta, mutta hänen kuolevainen lapsenlapsensa Siegfried on nyt kirotun sormuksen haltija ja uhri. Vain valkyyriasta ihmiseksi muuttunut Brünnhilde ymmärtää tilanteen, ja hänen suuri uhrauksensa lopulta lunastaa maan ja taivaan kirouksesta.

Nibelungin sormus –sarja esitettiin edellisen kerran Yle Teemalla Wagnerin 200-vuotisjuhlaviikon kunniaksi tiistaista lauantaihin 21.–25.5.2013.

Kommentit

Yle Teema

Teema Twitterissä ja Facebookissa