Pohjanmaalainen Napue-gin valittiin Britanniassa järjestetyssä Gin&Tonic-kilpailussa 150 ginin joukosta parhaimmaksi.

Suomalaistislaamo Kyrö Distillery Companyn Napue-gin on voittanut Iso-Britanniassa alkukesästä järjestetyn kansainvälisen Wine and Spirits -kilpailun (IWSC) Gin&Tonic-sarjan.
Paras gini Gin & Tonic -drinkkiä varten tulee vajaan viiden tuhannen asukkaan Isostakyröstä Pohjanmaalta.
"Alkoholikulttuurille tämä on kuin vuoden 1995 jääkiekon maailmanmestaruus."
- Nyt ollaan luomassa jotain uutta, mikä kerää kansainvälisesti isoja palkintoja muuallakin kuin vodkapuolella. Alkoholikulttuurille tämä on kuin vuoden 1995 jääkiekon maailmanmestaruus, Kyrö Distellery -tislaamon brändiasioista vastaava Mikko Koskinen kertoo YleX:lle.
Juoma lanseerattiin vuonna 2014, jolloin Napuen taistelusta oli kulunut 300 vuotta. Napuen taistelussa Suomi ja Ruotsi taistelivat Venäjää vastaan.
- Sitä taistelua kunnioittaaksemme annoimme alkoholijuomalle nimen Napue-gin, Koskinen kertoo.
Pullossa olevan etiketin fontti on sama kuin Napuen taistelun muistomerkissä.

Voitto on vauhdittanut neuvotteluita
Napue-ginin voitto ginikilpailussa on tuonut vauhtia kansainvälisiin neuvotteluihin.
- Parhaillaan käydään neuvotteluita siitä, että Napue-gin tulee myyntiin verkkokauppa Amazon.uk:n kautta, Koskinen sanoo.
"Ruotsalaiset pitävät Suomea takapajuisena kossumaana."
Japanin markkinoilla suomalaisuudesta on etua. Ruotsissa sen sijaan tilanne on päinvastainen.
- Ruotsalaiset pitävät Suomea takapajuisena kossumaana. Suomalaisen alkoholikäytön kyseenalainen maine vaikuttaa siihen, että ruotsalaiset eivät arvosta suomalaisia alkoholituotteita. Uskon, että kilpailun voitto muuttaa myös ruotsalaisten asenteita, Koskinen kertoo.
Kaikki sai alkunsa saunasta
Kyrö Distillery Company sai alkunsa vuonna 2012, kun tislaamon perustajajäsenien saunaillassa nautittiin ulkomaalaista ruisviskiä. Perustajat ihmettelivät kyseisen viskin valmistuksen puuttumista suomesta.
- Idea tuntui hyvältä vielä seuraavanakin päivänä. Parin kuukauden päästä yritys oli jo pystyssä, Koskinen kertoo.
Tislaamo perustettiin Isonkyrön Osuusmeijeriin, jossa valmistettiin juustoa vuoteen 2008 saakka. Tislaamo aloitti tuotannon pääsiäisenä vuonna 2014. Napue-gin lanseerattiin elokuussa 2014 laajempaan ravintolajakeluun. Alkon vakiovalikoimaan juoma listattiin kuluvan vuoden heinäkuussa.
- Tuotetta myydään yhdeksässä eri maassa. Japanissa ja Tanskassa Napue-gin on otettu hyvin vastaan, Koskinen sanoo.
International Wine and Spirits Competitionin IWSC on alan vanhin, 1969 perustettu kilpailu jota pidetään yhtenä alan merkittävimmistä.
Tänä vuonna kilpailuun osallistui viinitiloja ja tislaamoja 90 maasta. Ginejä kilpailuun osallistui noin 150. Gin&Tonic -sarja järjestettiin ensimmäistä kertaa.
Lue myös:
Viskin myynnissä huima nousu – syynä kohun nostattanut viskigate?
Viskifirma muutti mieltään − nyt verkkosivut toimivat Suomessakin
Rommipullo yllyttää seksiin: Pornotähden naama poistetaan etiketistä
Aluehallintovirasto: Kielsimme viski-sanan vain tapahtuman nimessä