Hyppää pääsisältöön
Aihesivun AFK pääkuva

Kuoleeko elektroninen urheilu?

Jaakko Ojalehto
Jaakko Ojalehto Kuva: Jussi Jääskeläinen jaakko ojalehto

Sunnuntaina 2.8. tuli kuluneeksi vuosi siitä kuin Yle TV2 lähetti paljon huomiota saaneen Assemblyn Counter-Strike: Global Offensive turnauksen finaalin parhaaseen katseluaikaan. Yle oli lähettänyt elektronista urheilua aiemmin Yle Areenassa sekä Yle Fem tv-kanavalla, mutta vuoden takainen Assembly-lähetys toi elektronisen urheilun koko kansan tietoisuuteen.

Elektronisen urheilun keskikatsojamäärän kehitys
Elektronisen urheilun TV-lähetysten keskikatsojamäärän kehitys Elektronisen urheilun keskikatsojamäärän kehitys Kuva: Yle / Jaakko Ojalehto elektroninen urheilu

Olen itse nauttinut elektronisesta urheilusta niin pelaajana kuin katsojana lähes koko elämäni ja tottunut etsimään lähetyksiä Twitchin ja muiden suoratoistopalveluiden tarjonnasta. Olin hieman skeptinen tavoittaisiko televisiolähetys kohderyhmän ja mielestäni elektronisen urheilun tv-lähetysten kulta-aika olisi ollut ennen suoratoistopalveluiden syntyä. Olin kuitenkin väärässä ja tv-lähetystä katsoi keskimäärin 82 000 katsojaa, joka on erittäin hyvä saavutus.

Assemblyiltä alkanut elektronisen urheilun suosio näkyi katsojien määrässä myös DreamHack Winter 2014, Assembly Winter 2015 ja Lantrek 2015 -lähetyksissä, jotka kaikki keräsivät keskimäärin enemmän TV-katsojia kuin Assembly Summer -lähetys. Trendi on kuitenkin ollut laskeva Assembly Winter 2015 -lähetyksestä lähtien ja viimeiset kaksi elektronisen urheilun lähetystä ovatkin keränneet keskimäärin ainoastaan noin 50 tuhatta katsojaa.

Laskeva keskikatsojamäärä on ennen kaikkea itsetutkiskelun paikka.

Laskeva keskikatsojamäärä on ennen kaikkea itsetutkiskelun paikka. Täytyy ymmärtää miksi katsojalukumme laskevat samalla kun esimerkiksi ESL raportoi 150 % katsojamäärien kasvusta. Syitä on varmasti useampia ja tulemme pohtimaan sekä toivottavasti ratkaisemaan niitä tulevina viikkoina ja kuukausina.

Elektronisen urheilun striimien starttien kehitys
Elektronisen urheilun lähetysten striimien starttien kehitys. Teknisistä syistä HD-testilähetysten luvut puuttuvat. Luvut ovat siis liian pieniä joidenkin tapahtumien osalta. Elektronisen urheilun striimien starttien kehitys Kuva: Yle / Jaakko Ojalehto elektroninen urheilu

Negatiivista palautetta saamme erityisesti striimin huonosta laadusta, jonka ymmärrän täysin. Katson itse kaikki lähetyksemme ohjaamon vieressä striimistä ja suuren osan ajasta kuva on epäselvää pikselimössöä. Suurin ongelma tässä on Areenan automaattinen kuvanlaadun skaalaus. Areenasta kyllä on tarjolla HD-kuvaa, mutta jostain syystä sitä tarjoillaan harvoin vaikka katsojan kone ja nettiyhteys olisivat kuinka laadukkaat. Ongelmaan löytyy kuitenkin ratkaisuja, joita olemmekin kokeilleet muutamissa lähetyksissä, viimeksi lauantaina Assembly Summer 2015 finaalilähetyksessä. Toivottavasti nämä ratkaisut saadaan seuraavaksi vakituiseen käyttöön.

Lisäksi palautetta tulee erityisesti pelivalinnoista. Ymmärrettävästi suomalaiset haluavat katsoa myös muita pelejä kuin Counter-Strike: Global Offensivea. Olemme lähettäneet myös Dota 2 ja StarCraft 2 turnauksia, mutta olemme tehneet lukumääräisesti eniten CS:GO lähetyksiä. CS:GO on Steamspy-palvelun tilastojen mukaan Suomen pelatuin Steam-peli. Myös omien katsojakyselyidemme mukaan CS:GO -lähetyksiä toivotaan eniten. CS:GO sopii hyvin televisioon, koska se on helppo ymmärtää vaikka ei olisi koskaan pelannut peliä. Sen ottelukestot ovat myös vakioidumpia kuin monissa muissa peleissä. CS:GO-pelistä Suomella on tarjolla huipputason pelaajia, joukkueita ja LAN-turnauksia.

Myös kotimaisten LAN-turnausten puute on ongelmallista useiden pelien kohdalla. Lähetyksen tekeminen ulkomaisesta turnauksesta voi maksaa huomattavasti enemmän kuin kotimaisesta turnauksesta. Yhteistyö ulkomaisten turnausjärjestäjien kanssa on välillä ongelmallista ja voi jopa estää lähetyksien teon. Parasta palvelua olisi tietysti tarjota lähetyksiä ja uutisointia useista peleistä, mutta jos vähät resurssit kohdistaa moneen asiaan saa yleensä paljon vähemmän kuin keskittymällä yhteen. Mikäli sinulla on idea miten voisimme tehdä uutisoinnistamme sekä lähetyksistämme kiinnostavampia eri pelien pelaajille nykyisillä resursseilla ja nykyisessä turnausympäristössä kuulisin ideasi mielelläni kommentina tai sähköpostina.

Oman navan tutkiskelun lisäksi on hyvä miettiä myös elektronista urheilua ja erityisesti Suomen elektronista urheilun skeneä, jotta voi ymmärtää miten toimintaympäristömme eroaa esimerkiksi ESL:n toimintaympäristöstä. Teemme elektronisen urheilun lähetyksiä suomeksi ja ensisijaisesti suomalaisille. Ulkomaisten tähtien lisäksi oletan että katsojiamme kiinnostavat erityisesti suomalaiset pelaajat ja joukkueet.

Mielestäni suomalaisen elektronisen urheilun ongelma on, että jokaisessa turnauksessa on uudet joukkueet eikä katsojalla ole mitään mielikuvaa joukkueista

Mielestäni suomalaisen elektronisen urheilun ongelma on, että jokaisessa turnauksessa on uudet joukkueet eikä katsojalla ole mitään mielikuvaa joukkueista. Hyvä esimerkki oli viime viikonloppuna pelattu Team Jynttä vastaan ROCCAT CS:GO semifinaali, jossa molemmat joukkueet ovat täynnä Suomen parhaita CS:GO pelaajia, mutta silti itse joukkueet ovat täysin tuntemattomia. En halua kritisoida erityisesti juuri näitä joukkueita, ongelma koskee koko suomen elektronista urheilua. Joukkueita kuolee ja syntyy tiheään tahtiin, eikä varsinaista fanikulttuuria pääse syntymään.

Tiedän kokemuksesta että joukkueen johtaminen ja kasassa pitäminen on vaikeaa. Johdin noin kahden vuoden ajan Natural Selection 2 joukkuetta nimeltä Team Archaea ja ensimmäinen vuosi olikin täynnä pelaajavaihdoksia, tulipalojen sammutusta ja pään hakkamista seinään. Pitkäjänteinen työ tuottaa kuitenkin aina tulosta ja voitimme myöhemmin 10 turnausta putkeen. Toivoisin näkeväni enemmän pitkäjänteistä ja tavoitteellista tekemistä suomalaisilta elektronisen urheilun huippujoukkueilta.

Pitkäjänteisyyden puute ei koske ainoastaan joukkueita ja pelaajia vaan ongelma menee myös syvemmälle: turnauksiin. Useat turnaukset ilmoittavat turnausten ajankohdan, palkintorahat ja joukkueet vasta viikkoja tai jopa päiviä ennen turnausta. Pelaajana on erittäin vaikea pitää yllä tehokasta harjoittelua, mikäli turnauskalenteri ei ole selvillä pitkälle tulevaisuuteen. Elektronisen urheilun kehittymiseksi suomeen tarvitaan liigoja ja sarjoja, jotka takaavat että pelaajilla on aina syy harjoitella ja pyrkiä menestymään.

Tämän postauksen tarkoitus ei ole syyttää ketään katsojalukujemme negatiivisestä kehityksestä vaan herätellä elektronisen urheilun skeneä, niin pelaajia, joukkueita, turnausjärjestäjiä, mediaa sekä erityisesti meitä Ylellä kehittämään toimintaamme ja pyrkimään parempaan. Mikäli sinulla on ideoita miten voimme yhdessä tehdä suomen elektronisesta urheilusta kiinnostavampaa penkkiurheilijalle, kerro ideasi kommentissa, tai sähköpostissa osoitteeseen jaakko.ojalehto@yle.fi. Käännetään yhdessä katsojaluvut kasvuun!

Palautetta Assembly Summer 2015 -lähetyksestä voi lähettää edelleen palautelomakkeellamme.

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - E-urheilu