Hyppää pääsisältöön

Yle käynnistää uudenlaisen palvelun mediasisältöjen tekemiseen ja jakamiseen – mukana myös Musta Barbaari ja Prinssi Jusuf

Ylen uuden median tavoitteena on kuratoida parhaat suomalaiset uudet sisällöt esiin netistä suuren yleisön tietoisuuteen. Sisällön julkaisu alkaa lokakuun alussa Ylen verkossa, televisiossa ja radiossa.

Prinssi Jusuf // Kuva: Teemu Saarinen/YleX

Lokakuun 2. päivä käynnistyvän uuden median lähtökohtana on avoimuus: kuka tahansa voi hakea sisällöillään mukaan. Tavoitteena on synnyttää valtakunnallinen tekijöiden verkosto, jossa luodaan uutta, tuetaan toisia ja lainataan osaamista.

Uusi media poimii internetin kohinasta ilmiöt, löytää uudet tähdet ja ohjelmakonseptit ja jakelee merkitykselliset sisällöt koko kansalle. Lopputuloksena on verkkovetoinen kuratoitu sisältövirta, joka laajenee myös Ylen televisio- ja radiokanaville.

- Kokonaisuus on suunniteltu yhdessä 15-25 -vuotiaiden nuorten kanssa. Tekijöille tai yleisölle emme kuitenkaan halua asettaa ikärajoja, kutsumme kaikki suomalaiset mukaan. Luomme puitteet ja asetamme Ylen arvojen mukaisen hengen sisällölle. Tavoitteena on synnyttää uusien tekijöiden pulssi Suomen mediakenttään, kertoo uuden hankkeen julkaissut Ylen television ja Areenan julkaisupäällikkö Risto Kuulasmaa.

Tulevan median nimen päättää yleisö. Nimikilpailu ja ilmoittautuminen on käynnissä osoitteessa www.yle.fi/keksinimitahan. Nimi julkaistaan TubeCon -tapahtumassa 15. elokuuta Helsinki Areenalla.

Tekijöistä koostuva neuvosto myöntää pienrahoitusta hankkeille

Tekijöistä koostuva raati arvioi hankkeita ja myöntää kuukausittain noin 10 000 euroa suoraan kymmenille tekijöille. Rahoitusta myönnetään muutamasta sadasta eurosta kahteen tuhanteen euroon per hanke. Ensimmäinen neuvosto kokoontuu syyskuun lopulla.

Uuden alustan pääkuraattori on Jan Zapasnik. Basso Median perustajiin kuuluva Zapasnik on ollut Kuulasmaan rinnalla uuden median pääarkkitehti. Kevään suunnitteluvaiheen jälkeen Zapasnik valmistautuu vetämään kuraattorien ja tekijöiden yhteisöä, joka päättää syntyvän median sisällöstä.

- Kutsumme nyt mukaan kuraattoreita, sisältö-DJ:tä, eli eri genret tuntevia ihmisiä, jotka haluavat olla mukana valitsemassa parhaat sisällöt ja löytämässä intohimoiset tekijät mukaan uuteen suomalaiseen mediavallankumoukseen. Yksi lähtökohdistamme on välttää Helsinki-keskeisyys ja innostaa tekijät mukaan ympäri Suomen. Lähiviikkoina vedämme työpajoja muun muassa Tampereen Mediapoliksessa sekä Inarissa yhdessä Ylen saamenkielisen toimituksen kanssa. Mukaan valituille kuraattoreille on luvassa myös leiri Helsingissä, kertoo Zapasnik.

Musta Barbaari // Kuva: Nadja Kamara

Ensimmäinen sisältökiinnitys: Musta Barbaari ja Prinssi Jusuf

Itse tuotetun sisällön lisäksi julkaistaan tilattua, eli median omaa sisältöä. Ensimmäiseksi omaksi sisällöksi on vahvistunut Taru Painojen Herrasta, joka on rasisminvastaisesta työstä tunnetun Mustan Barbaarin ja Prinssi Jusufin tähdittämä voimailuohjelma.

- Taru painojen herrasta oli viihdyttävä ja kulttuurirunsas sarja, jonka paluuta Youtube-yleisö odottaa nälkäisenä, joten muuta vaihtoehtoa ei ole kuin toteuttaa kansan toive, James "Musta Barbaari" Nikander kuvailee.

Muokattu 6.8. klo 9:52 otsikkoa päivitetty.