Hyppää pääsisältöön

Ihmepolttoaine on keksitty - miksi siihen ei uskota Suomessa?

Hiilidioksidia voidaan muuttaa nykyteknologian avulla polttoaineeksi täysin saasteettomasti. Ilmastonmuutosta hillitsevään menoveteen uskotaan Saksassa, mutta ei niinkään Suomessa.

Aurinkoenergialla voidaan tuottaa myös polttoainetta // Kuva: Yle grafiikka

Liikenteestä voi yllättäen tulla ilmastonmuutoksen hillitsijä - ainakin jos uskoo uuteen ihmeelliseen polttoaineeseen, joka sitoo hiilidioksidia. Synteettistä polttoainetta on osattu valmistaa jo 1900-luvun alussa, mutta nykyään sitä voidaan tuottaa täysin päästöttömästi.

Hiilidioksidista, vedestä ja sähköstä saadaan Fischer–Tropsch-menetelmän avulla synteettistä polttoainetta, jota voidaan käyttää normaaleissa moottoreissa. Keväällä uutisoitiin uudesta saksalaisesta tuotantomenetelmästä, jossa synteettistä polttoainetta tuotettiin uusiutuvan energian avulla. Aurinko- ja tuulivoimatuotannolla polttoainetta pystytään tuottamaan päästöttömästi.

Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan professori Peter Lund // Kuva: Juhani / YleX

Miksi suomalaisautot eivät jo kulje päästöttömästi?

Saksassa tuotetaan paljon uusiutuvaa energiaa, joka mahdollistaa synteettisen polttoaineen kannattavamman valmistuksen. Suomessa synteettinen polttoaine nähdään mahdollisuutena, mutta ei niinkään ratkaisuna liikenteen päästöongelmiin. Syynä on menetelmän kustannustehottomuus.

- Kun lähdetään tekemään jätteestä polttoainetta, yleensä hävitään puolet energiasta, joka muuttuu lämmöksi. Jos hukkalämmölle on tarvetta, niin se on hyvä juttu, kertoo Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan professori Peter Lund.

Synteettinen polttoaine koetaankin ensisijaisesti ylijäämäenergian varastointiratkaisuna.

Teija Lahti-Nuuttila - Tekes // Kuva: Juhani Kenttämaa / YleX

Suomessa tutkitaan paljon kiertotalouteen perustuvaa teknologiaa, josta biopolttoaineiden kehitys on pisimmällä.

- Suomi on eturivissä siinä, miten biomassoja ja jätteitä voidaan muuttaa polttoaineeksi. Itse uskoisin siihen, että synteettiset polttoaineet ovat yksi osa kokonaisuutta, mutta tulevaisuudessa tarvitaan monenlaisia erilaisia ratkaisuja. Tämä on niin iso kysymys, sanoo valtion innovaatiorahoituskeskus Tekesin kestävän talouden aluejohtaja Teija Lahti-Nuuttila.

Kuuntele YleX Etusivun juttu synteettisestä polttoaineesta kokonaisuudessaan alta.