Hyppää pääsisältöön

Pidä tauko! Jo muutaman minuutin taukojumppa vetreyttää

Nainen pitelee kipeää niskaansa.
Niska ja hartiat jumissa? Pidä tauko ja jumppaa itsellesi parempi olo. Nainen pitelee kipeää niskaansa. Kuva: Yle, Tero Kyllönen taukojumppa

Päätetyötä kahdeksan tuntia päivässä? Istumista huonossa asennossa? Niska ja hartiat jumissa? Tuttu juttu monelle suomalaiselle. Taukojumppa työ- tai koulupäivän lomassa auttaa niska- ja hartiaseudun kireyksiin ja antaa päivään lisäpuhtia.

Istumatyöläisen kannattaa nousta ylös jaloittelemaan useamman kerran päivässä. Myös tehokas taukojumppa kesken päivän on hyvä lisä päivärutiineihin.

Joogaopettaja ja fysioterapeutti Kaisa Takatalon ohjeilla helppo ja nopea taukojumppa onnistuu omalla työpisteellä. Voit tehdä osan liikkeistä halutessasi myös seisten.


Video: kuvaus Marko Väänänen, leikkaus Paulus Markkula

Katso myös:
Juoksija, huolla lihaksesi – jo muutaman minuutin venyttely riittää
Keskivartalo kuntoon – nopea ja tehokas treeni haastaa lihakset
Aamuflow – aloita päiväsi energisoivalla ja kehoa avaavalla joogalla

Lisää ohjelmasta

Kuvassa Markku Tallila, Katja Kuusela ja Salla Huhtala.
Kuvassa Markku Tallila, Katja Kuusela ja Salla Huhtala. Kuva: Yle, Tero Kyllönen näkövammaiset
Miika Kokkonen sairaalan odotustilassa sydänapupumppukärryn kanssa
Miika Kokkonen sairaalan odotustilassa sydänapupumppukärryn kanssa Kuva: Yle / Marjo Lundvall Akuutti (ohjelma)
Kommentit
  • Tiesitkö tämän mansikasta?

    Mansikka on c-vitamiinipitoinen terveysherkku.

    Suomalaisten kesäherkku mansikka on makoisa terveysmarja. Mansikka sisältää C-vitamiinia enemmän kuin mandariini ja sillä on todettu olevan vaikutusta muun muassa sydän- ja verisuonisairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa.

  • Lepoloma ei olekaan paras vaihtoehto? Tutkijan viisi lomavinkkiä: "Aktiivisuus palauttaa paremmin kuin löhöily"

    Aktiivisuus palauttaa paremmin kuin pelkkä löhöily.

    Loma riippumatossa pötkötellen voi kuulostaa houkuttelevalta, mutta palautumisen kannalta se ei ole paras ratkaisu. Lomalla kannattaa olla aktiivinen ja tehdä itselle mieluisia asioita. Jopa rankka urheilusuoritus voi olla palauttavampaa kuin sohvaperunana makaaminen, lupaa Työterveyslaitoksen erikoistutkija Satu Pakarinen.